Kulturledare

Mycket står på spel i kulturdebatten

Kristina Kleinert
Kristina Kleinert
loadingKulturskapare ikläder sig den viktiga rollen som narr, och säger det som ingen annan kan eller vågar yttra. Foto:  Francois Guillot/AFP via Getty Images
Kulturskapare ikläder sig den viktiga rollen som narr, och säger det som ingen annan kan eller vågar yttra. Foto: Francois Guillot/AFP via Getty Images

Tidigare i våras lämnade regeringen skrivelsen ”Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher” till riksdagen. I strategin formuleras en vision för 2033, där Sverige har stärkt sin position som ett ledande land inom de kulturella och kreativa branscherna. Strategin lyfter fram att branscherna har god tillväxt, bidrar till svensk ekonomi och ökar exporten, samtidigt som företag inom verksamhetsområdena bidrar till en mångfald av kulturella uttryck och kulturupplevelser i hela landet.

Skrivelsen är som en påse gott och blandat som utlovar en variationsrik smakupplevelse, men vars innehåll i realiteten är smaklöst. Om det inte vore för att så mycket stod på spel skulle formuleringarna kunna vara ett komiskt inslag i kulturdebatten.

Det är inte första gången kulturskapare kämpar för sin överlevnad och sin rätt att existera oberoende av politiska och kommersiella krafter. Det som är alarmerande är att, tvärtemot vad som lyfts fram i skrivelsen, mångfalden av kulturella uttryck och kulturupplevelser urholkas alltmer i Sverige. Färre bidrag och satsningar leder till att fria grupper, konstnärer och spel- och utställningsplatser har svårt att driva sina verksamheter vidare. De flesta kulturskapare är kreativa och handlingskraftiga, och försöker finna utvägar och nya förhållningssätt, men det finns gränser. För vissa har gränsen redan nåtts, för andra kommer den allt närmare.

Kristina Kleinert
Kristina Kleinert
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Kulturledare

Mycket står på spel i kulturdebatten

Kristina Kleinert
Kristina Kleinert
loadingKulturskapare ikläder sig den viktiga rollen som narr, och säger det som ingen annan kan eller vågar yttra. Foto:  Francois Guillot/AFP via Getty Images
Kulturskapare ikläder sig den viktiga rollen som narr, och säger det som ingen annan kan eller vågar yttra. Foto: Francois Guillot/AFP via Getty Images

Tidigare i våras lämnade regeringen skrivelsen ”Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher” till riksdagen. I strategin formuleras en vision för 2033, där Sverige har stärkt sin position som ett ledande land inom de kulturella och kreativa branscherna. Strategin lyfter fram att branscherna har god tillväxt, bidrar till svensk ekonomi och ökar exporten, samtidigt som företag inom verksamhetsområdena bidrar till en mångfald av kulturella uttryck och kulturupplevelser i hela landet.

Skrivelsen är som en påse gott och blandat som utlovar en variationsrik smakupplevelse, men vars innehåll i realiteten är smaklöst. Om det inte vore för att så mycket stod på spel skulle formuleringarna kunna vara ett komiskt inslag i kulturdebatten.

Det är inte första gången kulturskapare kämpar för sin överlevnad och sin rätt att existera oberoende av politiska och kommersiella krafter. Det som är alarmerande är att, tvärtemot vad som lyfts fram i skrivelsen, mångfalden av kulturella uttryck och kulturupplevelser urholkas alltmer i Sverige. Färre bidrag och satsningar leder till att fria grupper, konstnärer och spel- och utställningsplatser har svårt att driva sina verksamheter vidare. De flesta kulturskapare är kreativa och handlingskraftiga, och försöker finna utvägar och nya förhållningssätt, men det finns gränser. För vissa har gränsen redan nåtts, för andra kommer den allt närmare.

Kristina Kleinert
Kristina Kleinert
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025