Med bara två veckor kvar av myntutbytet bollar Riksbanken, handeln och bankerna ansvaret mellan sig. Under tiden har svenskarna fortfarande plånböckerna fulla med snart värdelösa mynt.
Tiden börjar rinna ut - 1 juli blir de gamla mynten ogiltiga. Därför kräver Riksbanken att bankerna måste säkerställa att deras kunder inom handeln har tillräckligt med nya mynt, och bankerna uppmanas att beställa mynt till sina bankkontor.
Tre av storbankerna, Handelsbanken, Nordea och Swedbank, lämnar inte ut nya mynt till sina företagskunder utan hänvisar dem i stället till värdebolagen.
"Om inte bankerna hjälper sina små företagskunder riskerar många mindre butiker att ha brist på nya mynt inför avslutningen av myntutbytet", säger vice riksbankschef Cecilia Skingsley i en skriftlig kommentar.
Även handeln får sig en känga av Riksbanken, som kräver att utlämningen av äldre mynt till kunder ska upphöra.
"Det är inte rimligt att kunderna i handeln får tillbaka mynt som blir ogiltiga om några veckor", säger Skingsley.
"Handel får skit"
Karin Johansson, vd på Svensk Handel, anser att det är bankernas ansvar - inte handelns.
– Bankerna har vetat om det här länge och måste hjälpa sina kunder. Det är handeln som får skit när bankerna inte tar sitt ansvar.
Det kommer att bli svårt för mindre företag att byta ut alla sedlar och mynt. En del kommer att sitta med ogiltiga pengar efter den sista juni, enligt Johansson.
Hon tycker samtidigt att Riksbanken skulle ha tagit ett större ansvar, och att det borde vara avgiftsfritt för banker att byta mynt och sedlar.
– Bankerna lämnar inte bara ut nya mynt till sina kunder, även om du varit medlem länge. Där borde Riksbanken ha tagit ett större ansvar.
Ingen efterfrågad tjänst
De utpekade bankerna påpekar att de inte har haft kontanthantering för företagskunder på flera år.
– Vi försöker inte försvåra ett myntutbyte, säger Mats Olsson på Handelsbankens pressavdelning.
Enligt Nordeas presschef Petter Brunnberg slutade banken med kontanthanteringen eftersom det var en väldigt låg efterfrågan på tjänsten.
TT: Tycker ni att Nordea tar ansvar för myntutbytet?
– Vårt ansvar är att finnas till för våra kunder, säger Brunnberg.
Swedbanks bankkontor jobbar på högvarv med att ta emot kontanter, enligt presschef Josefine Uppling. Banken registrerade sju gånger högre volym på kontantinsättningarna än vanligt under maj månad, och 85 procent av insättningarna var mynt.
– Men vi ska självklart försöka öka våra insatser ytterligare för att lösa problematiken med för få nya mynt i omlopp - här behöver vi dock hjälp av värdebolagen och näringsidkarna, säger hon.
(TT)