AI-tjänster har fel om nyheter i nästan hälften av fallen. Det visar en ny rapport som genomförts av 22 public servicebolag. Värst i klassen? Googles Gemini.
Europeiska radio- och tv-unionen (EBU) har genomfört en undersökning av fyra AI-tjänster (ChatGPT, Copilot, Gemini, och Perplexity) och hur de svarar om nyheter. Testet gjordes i 18 länder på 14 olika språk och visar att i 45 procent av fallen innehöll AI-tjänsternas svar något betydelsefullt fel.
De olika tjänsterna var olika bra, eller dåliga beroende på hur man ser det, på saker som källhänvisning, neutralitet och relevans.
Bland de mindre positiva siffrorna i rapporten sticker Googles Gemini ut, där tjänsten i nära tre av fyra svar inte kunde ge korrekta källor till sina påståenden.
AI:s träffsäkerhet förbättras dock snabbt. I en BBC-undersökning från början av året innehöll vartannat svar felaktigheter – en direkt jämförelse med den undersökningen visar att siffran nu är nere på en dryg tredjedel.
AI tar samtidigt över allt mer av innehållet på nätet. Enligt en rapport från sökoptimeringsbolaget Graphite är numera majoriteten av de artiklar, både nyhetsartiklar och andra artiklar, som publiceras på nätet gjorda av AI.













