loadingFartyg och flygplan undviker Hormuzsundet och Persiska viken till följd av oro för iranska vedergällningsattacker. Arkivbild. Foto: Azin Haghighi AP/TT
Fartyg och flygplan undviker Hormuzsundet och Persiska viken till följd av oro för iranska vedergällningsattacker. Arkivbild. Foto: Azin Haghighi AP/TT
Utrikes

Mellanösternflyg stoppas – oljefartyg vänder

TT

Två stora oljefartyg – Coswisdom och South Loyalty – har gjort en u-sväng i Hormuzsundet sedan Iran hotat med vedergällning efter helgens USA-attack mot iranska mål. Men svensk sjöfart i området trafikerar som vanligt.

De båda fartygen – så kallade VLCC-fartyg – har en kapacitet att frakta två miljoner fat olja var. Båda vände vid Hormuzsundet, på väg in i Persiska viken, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Det ena fartyget har sedan dess åter påbörjat färden in i Persiska viken, medan den andra lagt sig på redden utanför Hormuzsundet.

Sverige har ett hundratal svenskflaggade fartyg som trafikerar rutten genom Hormuzsundet. Men den senaste tidens händelser har inte påverkat den svenska sjöfarten nämnvärt.

– I Sverige har vi relativt få av den typen av större tankers som vanligen trafikerar området, säger Anders Hermansson, vd på Svensk sjöfart.

– Ingen personal har kallats hem. Men jag skulle säga att alla rederier följer naturligtvis utvecklingen väldigt noga.

Under helgen ökade fraktpriserna på rutten genom Hormuzsundet något men har nu fallit tillbaka till en normal nivå.

Flyg vände i saudiskt luftrum

Den kommersiella fartygstrafiken förbi Hormuzsundet – främst olje- och gasfartyg – har sedan en tid påverkats av störningssignaler som slår ut utrustning ombord.

Samtidigt kommer rapporter om att flygbolag – bland andra British Airways och Singapore Airlines – ställt in flygningar till destinationer runt Persiska viken som Dubai och Doha, rapporterar nyhetsbyrån.

Ett British Airways-plan på väg till Dubai vände i helgen i saudiskt luftrum och landades senare i Zürich, Schweiz. Ett annat plan som skulle till Dubai vände i Egypten och återvände till den brittiska hemmaflygplatsen Heathrow.

Emirates uppger för TT att deras flygningar, från bland annat Sverige, till Dubai kommer att fortsätta enligt ordinarie tidtabell.

Även Japan Airlines planerar att fortsätta flyga till regionen, men tar nya rutter för att undvika riskfyllda flygrum över Persiska viken, vilket förlänger flygtider. Samma besked kommer från Air India.

Banker evakuerar

Flera amerikanska och europeiska flygbolag hade enligt Bloomberg redan pausat flygningar till Förenade arabemiraten och Qatar före helgens USA-attack mot Iran – efter den senaste tidens israeliska attacker mot Iran och iransk beskjutning av mål i Israel.

Japanska storbanker som Mitsubishi UFJ Financial Group och Mizuho Financial Group har i skuggan av det alltmer osäkra läget i regionen börjat evakuera personal från kontor i Dubai, Abu Dhabi och andra finansiella centrum i Mellanöstern.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFartyg och flygplan undviker Hormuzsundet och Persiska viken till följd av oro för iranska vedergällningsattacker. Arkivbild. Foto: Azin Haghighi AP/TT
Fartyg och flygplan undviker Hormuzsundet och Persiska viken till följd av oro för iranska vedergällningsattacker. Arkivbild. Foto: Azin Haghighi AP/TT
Utrikes

Mellanösternflyg stoppas – oljefartyg vänder

TT

Två stora oljefartyg – Coswisdom och South Loyalty – har gjort en u-sväng i Hormuzsundet sedan Iran hotat med vedergällning efter helgens USA-attack mot iranska mål. Men svensk sjöfart i området trafikerar som vanligt.

De båda fartygen – så kallade VLCC-fartyg – har en kapacitet att frakta två miljoner fat olja var. Båda vände vid Hormuzsundet, på väg in i Persiska viken, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Det ena fartyget har sedan dess åter påbörjat färden in i Persiska viken, medan den andra lagt sig på redden utanför Hormuzsundet.

Sverige har ett hundratal svenskflaggade fartyg som trafikerar rutten genom Hormuzsundet. Men den senaste tidens händelser har inte påverkat den svenska sjöfarten nämnvärt.

– I Sverige har vi relativt få av den typen av större tankers som vanligen trafikerar området, säger Anders Hermansson, vd på Svensk sjöfart.

– Ingen personal har kallats hem. Men jag skulle säga att alla rederier följer naturligtvis utvecklingen väldigt noga.

Under helgen ökade fraktpriserna på rutten genom Hormuzsundet något men har nu fallit tillbaka till en normal nivå.

Flyg vände i saudiskt luftrum

Den kommersiella fartygstrafiken förbi Hormuzsundet – främst olje- och gasfartyg – har sedan en tid påverkats av störningssignaler som slår ut utrustning ombord.

Samtidigt kommer rapporter om att flygbolag – bland andra British Airways och Singapore Airlines – ställt in flygningar till destinationer runt Persiska viken som Dubai och Doha, rapporterar nyhetsbyrån.

Ett British Airways-plan på väg till Dubai vände i helgen i saudiskt luftrum och landades senare i Zürich, Schweiz. Ett annat plan som skulle till Dubai vände i Egypten och återvände till den brittiska hemmaflygplatsen Heathrow.

Emirates uppger för TT att deras flygningar, från bland annat Sverige, till Dubai kommer att fortsätta enligt ordinarie tidtabell.

Även Japan Airlines planerar att fortsätta flyga till regionen, men tar nya rutter för att undvika riskfyllda flygrum över Persiska viken, vilket förlänger flygtider. Samma besked kommer från Air India.

Banker evakuerar

Flera amerikanska och europeiska flygbolag hade enligt Bloomberg redan pausat flygningar till Förenade arabemiraten och Qatar före helgens USA-attack mot Iran – efter den senaste tidens israeliska attacker mot Iran och iransk beskjutning av mål i Israel.

Japanska storbanker som Mitsubishi UFJ Financial Group och Mizuho Financial Group har i skuggan av det alltmer osäkra läget i regionen börjat evakuera personal från kontor i Dubai, Abu Dhabi och andra finansiella centrum i Mellanöstern.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025