loadingBK Häckens varumärke har fått ett lyft. Här gratuleras Lars Olden Larsen (th) efter 1-0-målet i semifinalen i Svenska cupen mot Djurgårdens IF den 19 mars.Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
BK Häckens varumärke har fått ett lyft. Här gratuleras Lars Olden Larsen (th) efter 1-0-målet i semifinalen i Svenska cupen mot Djurgårdens IF den 19 mars.Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Sport

Så starka är klubbarnas varumärken

Gustaf Berencreutz

Undersökningsföretaget Demoskop har på uppdrag av Sport & Affärer frågat svenska folket vilka tre svenska idrottsklubbar de anser har det starkaste varumärket.
Klubbarna i toppen är ohotade sedan tidigare år.

Frågan har utformats så att de svarande inte enbart ska lyfta fram sin egen favoritklubb. Undersökningen gjordes i februari 2023. Detta är det elfte året som undersökningen genomförs.

En idrottsförenings varumärke är så mycket mer än ett klubbmärke.

Varumärkets styrka byggs upp av sportsliga framgångar, en professionell ledning och en anrik historia.

Varumärket är klubbens identitet och en bild av hur man uppfattas av omvärlden. Många klubbar arbetar i dag med frågor som jämställdhet, inkludering och mångfald och man är i dag medvetna om sin samhällsroll där många unga får ett meningsfullt inslag i livet. Det här viktiga arbetet stärker också klubbens varumärke och i förlängningen också klubbens ekonomi genom att man attraherar ny publik, fler supportrar och på sikt nya medlemmar och sponsorer.

Tvillingklubbarna AIK och Djurgårdens IF behåller greppet om den absoluta toppen med MFF som fortsatt trea. Klubbarna på platserna 4–5 (Hammarby IF och IFK Göteborg) behåller sina placeringar från ifjol och Frölunda HC sin sjätteplats, trots ett tapp på en procentenhet.

Årets klättrare är BK Häcken som till slut knep det allsvenska guldet på herrsidan och tog ett imponerande silver i Damallsvenskan. Klubbens eget evenemang Gothia Cup är ett pulserande hjärta. Det årliga evenemanget, världens största ungdomsturnering i fotboll, möjliggör för klubben att kraftsamla kring sin mission att utveckla, förena och underhålla med fotbollen i centrum, nationellt och internationellt. Man vill vara en klubb i ständig utveckling och bedriva verksamheten på ett långsiktigt och hållbart sätt där ungdomsverksamheten står i centrum och där mångfald gynnas. Både herr- och damlag spelar i år final i Svenska Cupen!

Noterbart är att både Rögle (som vann grundserien i SHL men åkte ut mot de blivande mästarna FBK i slutspelet) och MODO (trots harvandet i Hockeyallsvenskan) avancerar två placeringar i listan och delar plats 13.

Helsingborgs IF håller sig kvar på listan trots degraderingen till Superrettan men tappar tre placeringar från 12:e till 15:e plats. Lika många placeringar tappar Skellefteå AIK som delar 15:e platsen med Helsingborg och med nykomlingen, norrlandskonkurrenten Luleå Hockey. IFK Norrköping halkar från 15:e till 18:e plats och delar den placeringen med östgötagrannen och den andra nykomlingen på listan, Linköping HC. Det klassiska idrottsvarumärket GAIS behåller sin 20:e plats.

Lämnar Top 20 gör fjolårets två nykomlingar. Dels handbollsklubben IK Sävehof, trots damernas SM-guld, sin fantastiska ungdomsverksamhet och klubbens eget evenemang, världens största handbollsturnering, Partille Cup. Och dels IF Elfsborg.

De tre stockholmsklubbarna vilka alla ligger Top 4, är flersektionsföreningar med verksamheter i flera idrotter och med framgångar för både tjejer och killar vilket gynnar styrkan i varumärket. Dessutom drar de nytta av en bredare upptagning i storstadsregionen. De är alla klubbar med en anrik historia och med många sportsliga framgångar.

Listan innehåller elva utpräglade hockeyklubbar, fem fotbollsklubbar och ett antal flersektionsföreningar.

De svenska idrottsföreningarnas varumärken 2023

1. AIK (1) 14,2% (14,9%)

2. Djurgårdens IF (2) 11,0% (11,2%)

3. Malmö FF (3) 10,4% (10,3%)

4. Hammarby IF (4) 8,4% (8,5%)

5. IFK Göteborg (5) 6,4% (6,3%)

6. Frölunda HC (6) 3,4% (4,4%)

7. Leksands IF (7) 2,6% (2,5%)

8. Färjestads BK (8) 2,1% (2,1%)

9. Brynäs IF (9) 1,8% (1,7%)

10. BK Häcken (15) 1,1% (0,7%)

11. HV71 (10) 0,9% (1,2%)

11. Malmö Redhawks (11)0,9% (0,9%)

13. Rögle (15) 0,8% (0,7%)

13. Modo hockey (15) 0,8% (0,7)%

15. Skellefteå AIK (12) 0,7% (0,8%)

15. Luleå hockey (NY) 0,7% (0,6%)

15. Helsingborgs if (12) 0,7% (0,8%)

18. IFK norrköping (15) 0,5% (0,7%)

18. Linköping HC (ny) 0,5% (0,4%)

20. Gais (20) 0,4% (0,6%)

Övriga svar 30,8% (27,8) A

Förra årets placering och procentsatser inom parentes

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBK Häckens varumärke har fått ett lyft. Här gratuleras Lars Olden Larsen (th) efter 1-0-målet i semifinalen i Svenska cupen mot Djurgårdens IF den 19 mars.Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
BK Häckens varumärke har fått ett lyft. Här gratuleras Lars Olden Larsen (th) efter 1-0-målet i semifinalen i Svenska cupen mot Djurgårdens IF den 19 mars.Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Sport

Så starka är klubbarnas varumärken

Gustaf Berencreutz

Undersökningsföretaget Demoskop har på uppdrag av Sport & Affärer frågat svenska folket vilka tre svenska idrottsklubbar de anser har det starkaste varumärket.
Klubbarna i toppen är ohotade sedan tidigare år.

Frågan har utformats så att de svarande inte enbart ska lyfta fram sin egen favoritklubb. Undersökningen gjordes i februari 2023. Detta är det elfte året som undersökningen genomförs.

En idrottsförenings varumärke är så mycket mer än ett klubbmärke.

Varumärkets styrka byggs upp av sportsliga framgångar, en professionell ledning och en anrik historia.

Varumärket är klubbens identitet och en bild av hur man uppfattas av omvärlden. Många klubbar arbetar i dag med frågor som jämställdhet, inkludering och mångfald och man är i dag medvetna om sin samhällsroll där många unga får ett meningsfullt inslag i livet. Det här viktiga arbetet stärker också klubbens varumärke och i förlängningen också klubbens ekonomi genom att man attraherar ny publik, fler supportrar och på sikt nya medlemmar och sponsorer.

Tvillingklubbarna AIK och Djurgårdens IF behåller greppet om den absoluta toppen med MFF som fortsatt trea. Klubbarna på platserna 4–5 (Hammarby IF och IFK Göteborg) behåller sina placeringar från ifjol och Frölunda HC sin sjätteplats, trots ett tapp på en procentenhet.

Årets klättrare är BK Häcken som till slut knep det allsvenska guldet på herrsidan och tog ett imponerande silver i Damallsvenskan. Klubbens eget evenemang Gothia Cup är ett pulserande hjärta. Det årliga evenemanget, världens största ungdomsturnering i fotboll, möjliggör för klubben att kraftsamla kring sin mission att utveckla, förena och underhålla med fotbollen i centrum, nationellt och internationellt. Man vill vara en klubb i ständig utveckling och bedriva verksamheten på ett långsiktigt och hållbart sätt där ungdomsverksamheten står i centrum och där mångfald gynnas. Både herr- och damlag spelar i år final i Svenska Cupen!

Noterbart är att både Rögle (som vann grundserien i SHL men åkte ut mot de blivande mästarna FBK i slutspelet) och MODO (trots harvandet i Hockeyallsvenskan) avancerar två placeringar i listan och delar plats 13.

Helsingborgs IF håller sig kvar på listan trots degraderingen till Superrettan men tappar tre placeringar från 12:e till 15:e plats. Lika många placeringar tappar Skellefteå AIK som delar 15:e platsen med Helsingborg och med nykomlingen, norrlandskonkurrenten Luleå Hockey. IFK Norrköping halkar från 15:e till 18:e plats och delar den placeringen med östgötagrannen och den andra nykomlingen på listan, Linköping HC. Det klassiska idrottsvarumärket GAIS behåller sin 20:e plats.

Lämnar Top 20 gör fjolårets två nykomlingar. Dels handbollsklubben IK Sävehof, trots damernas SM-guld, sin fantastiska ungdomsverksamhet och klubbens eget evenemang, världens största handbollsturnering, Partille Cup. Och dels IF Elfsborg.

De tre stockholmsklubbarna vilka alla ligger Top 4, är flersektionsföreningar med verksamheter i flera idrotter och med framgångar för både tjejer och killar vilket gynnar styrkan i varumärket. Dessutom drar de nytta av en bredare upptagning i storstadsregionen. De är alla klubbar med en anrik historia och med många sportsliga framgångar.

Listan innehåller elva utpräglade hockeyklubbar, fem fotbollsklubbar och ett antal flersektionsföreningar.

De svenska idrottsföreningarnas varumärken 2023

1. AIK (1) 14,2% (14,9%)

2. Djurgårdens IF (2) 11,0% (11,2%)

3. Malmö FF (3) 10,4% (10,3%)

4. Hammarby IF (4) 8,4% (8,5%)

5. IFK Göteborg (5) 6,4% (6,3%)

6. Frölunda HC (6) 3,4% (4,4%)

7. Leksands IF (7) 2,6% (2,5%)

8. Färjestads BK (8) 2,1% (2,1%)

9. Brynäs IF (9) 1,8% (1,7%)

10. BK Häcken (15) 1,1% (0,7%)

11. HV71 (10) 0,9% (1,2%)

11. Malmö Redhawks (11)0,9% (0,9%)

13. Rögle (15) 0,8% (0,7%)

13. Modo hockey (15) 0,8% (0,7)%

15. Skellefteå AIK (12) 0,7% (0,8%)

15. Luleå hockey (NY) 0,7% (0,6%)

15. Helsingborgs if (12) 0,7% (0,8%)

18. IFK norrköping (15) 0,5% (0,7%)

18. Linköping HC (ny) 0,5% (0,4%)

20. Gais (20) 0,4% (0,6%)

Övriga svar 30,8% (27,8) A

Förra årets placering och procentsatser inom parentes

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024