loading
Tre barn omkom i bussolyckan, som inträffade på E45 mellan Sveg och Fågelsjö i Härjedalen. Foto: TT
Tre barn omkom i bussolyckan, som inträffade på E45 mellan Sveg och Fågelsjö i Härjedalen. Foto: TT
Inrikes

Ny teknik kan få fler att använda bussbälte

Epoch Times

Bara 36 av de 59 ombord hade bälte på sig vid bussolyckan i Härjedalen, där tre barn omkom. Både NTF och branschorganisationen Sveriges bussföretag efterlyser nu tekniska lösningar och bättre information för att få fler att använda bälte i bussarna.

– Jag vet att branschen tittar på hur man ska kunna öka bältesanvändningen. Chaufförerna har ett ansvar men man behöver också få hjälp av tekniken, säger Marie Nordén, generalsekreterare i trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Det finns i dag ingen heltäckande statistik över bältesanvändningen i bussar. Vid den svåra olyckan i Arboga 2006 då nio personer omkom använde bara 40 procent av passagerarna bälte.

– Det är märkligt att många fortfarande inte förstår vikten av att använda bältet. Åker man obältad är kabinen i bussen väldigt stor. Vi är öppna för olika typer av tekniska lösningar men vi behöver informera och få varje resenär att ta sitt ansvar. Det är ju den enskilda som knäpper fast sig, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges bussföretag, till TT.

Tänkbar teknik

Bältespåminnare, liknande de som finns i vanliga bilar, kan vara en tänkbar teknik. Blinkande lampor eller ljud i sätet en annan.

– Det finns också en teknik där sätet står i en rakt uppsatt position innan man knäppt fast sig. Med bältet på ändras sätet till en betydligt bekvämare ställning, säger Marie Nordén, som också efterlyser fler skyltar och påminnelser om bältet från chaufförerna.

Fortfarande pågår den tekniska undersökningen av bussen efter den svåra olyckan den 2 april i år utanför Sveg i Härjedalen. Bussen med skolelever från Skene på skidresa körde av vägen. Tre barn omkom och över 20 personer behövde sjukhusvård, varav fem för allvarliga skador.

Misstankarna om att busschauffören ska ha kört vårdslöst i trafiken kvarstår. Han nekar till brott. Enligt åklagare Mikael Bäckström klarade sig bältade passagerare väsentligt bättre än de som åkte obältade. Det är inte känt om de tre ungdomar som omkom använde bälte eller ej.

– Resultatet från den tekniska undersökningen kan visa om det fanns något tekniskt fel på bussen och om det bidragit till olyckan. Utfallet av utredningen blir avgörande för hur det ska hanteras vidare, säger Mikael Bäckström till P4 Jämtland.

Alla är hörda

Alla inblandade personer har blivit förhörda. Den tekniska undersökningen väntas vara klar under augusti månad.

Samtidigt pågår också en oberoende utredning av Statens haverikommission. Den väntas vara klar på senhösten.

– Vi har sekretess under tiden utredningsarbetet pågår. Vi presenterar allt i en rapport och drar inga slutsatser under utredningens gång, säger Ola Olsson, haveriutredare på Statens haverikommission, till TT.

(TT)

Bussbälteslagen

Alla bussar som registrerats efter den 1 januari 2004 ska vara utrustade med bälte på samtliga platser. Alla som åker i bussen ska använda bälte, om det finns.

Undantag gäller för bussar som är av avsedda för tätortstrafik.

Alla passagerare ska informeras om skyldigheten att använda bälte. Det är förarens ansvar att se till att passagerare under 15 år använder bälte.

Resenärer som sitter utan bälte kan bli bötfällda med 1 500 kronor. Föraren kan få böta 2 500 kronor om personer under femton år saknar bälte.

Bussar får max framföras i 100 kilometer i timmen om det finns bälten. Finns det inga bälten är maxhastigheten 90 kilometer i timmen.

Källa: Transportstyrelsen, Sveriges Bussföretag

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Tre barn omkom i bussolyckan, som inträffade på E45 mellan Sveg och Fågelsjö i Härjedalen. Foto: TT
Tre barn omkom i bussolyckan, som inträffade på E45 mellan Sveg och Fågelsjö i Härjedalen. Foto: TT
Inrikes

Ny teknik kan få fler att använda bussbälte

Epoch Times

Bara 36 av de 59 ombord hade bälte på sig vid bussolyckan i Härjedalen, där tre barn omkom. Både NTF och branschorganisationen Sveriges bussföretag efterlyser nu tekniska lösningar och bättre information för att få fler att använda bälte i bussarna.

– Jag vet att branschen tittar på hur man ska kunna öka bältesanvändningen. Chaufförerna har ett ansvar men man behöver också få hjälp av tekniken, säger Marie Nordén, generalsekreterare i trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Det finns i dag ingen heltäckande statistik över bältesanvändningen i bussar. Vid den svåra olyckan i Arboga 2006 då nio personer omkom använde bara 40 procent av passagerarna bälte.

– Det är märkligt att många fortfarande inte förstår vikten av att använda bältet. Åker man obältad är kabinen i bussen väldigt stor. Vi är öppna för olika typer av tekniska lösningar men vi behöver informera och få varje resenär att ta sitt ansvar. Det är ju den enskilda som knäpper fast sig, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges bussföretag, till TT.

Tänkbar teknik

Bältespåminnare, liknande de som finns i vanliga bilar, kan vara en tänkbar teknik. Blinkande lampor eller ljud i sätet en annan.

– Det finns också en teknik där sätet står i en rakt uppsatt position innan man knäppt fast sig. Med bältet på ändras sätet till en betydligt bekvämare ställning, säger Marie Nordén, som också efterlyser fler skyltar och påminnelser om bältet från chaufförerna.

Fortfarande pågår den tekniska undersökningen av bussen efter den svåra olyckan den 2 april i år utanför Sveg i Härjedalen. Bussen med skolelever från Skene på skidresa körde av vägen. Tre barn omkom och över 20 personer behövde sjukhusvård, varav fem för allvarliga skador.

Misstankarna om att busschauffören ska ha kört vårdslöst i trafiken kvarstår. Han nekar till brott. Enligt åklagare Mikael Bäckström klarade sig bältade passagerare väsentligt bättre än de som åkte obältade. Det är inte känt om de tre ungdomar som omkom använde bälte eller ej.

– Resultatet från den tekniska undersökningen kan visa om det fanns något tekniskt fel på bussen och om det bidragit till olyckan. Utfallet av utredningen blir avgörande för hur det ska hanteras vidare, säger Mikael Bäckström till P4 Jämtland.

Alla är hörda

Alla inblandade personer har blivit förhörda. Den tekniska undersökningen väntas vara klar under augusti månad.

Samtidigt pågår också en oberoende utredning av Statens haverikommission. Den väntas vara klar på senhösten.

– Vi har sekretess under tiden utredningsarbetet pågår. Vi presenterar allt i en rapport och drar inga slutsatser under utredningens gång, säger Ola Olsson, haveriutredare på Statens haverikommission, till TT.

(TT)

Bussbälteslagen

Alla bussar som registrerats efter den 1 januari 2004 ska vara utrustade med bälte på samtliga platser. Alla som åker i bussen ska använda bälte, om det finns.

Undantag gäller för bussar som är av avsedda för tätortstrafik.

Alla passagerare ska informeras om skyldigheten att använda bälte. Det är förarens ansvar att se till att passagerare under 15 år använder bälte.

Resenärer som sitter utan bälte kan bli bötfällda med 1 500 kronor. Föraren kan få böta 2 500 kronor om personer under femton år saknar bälte.

Bussar får max framföras i 100 kilometer i timmen om det finns bälten. Finns det inga bälten är maxhastigheten 90 kilometer i timmen.

Källa: Transportstyrelsen, Sveriges Bussföretag

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024