loadingUtbildningsminister Anna Ekström (S) kommenterar de svenska resultaten i Timss 2019 vid en digtal pressträff i Rosenbad. Foto: Henrik Montgomery/TT
Utbildningsminister Anna Ekström (S) kommenterar de svenska resultaten i Timss 2019 vid en digtal pressträff i Rosenbad. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Hård kritik mot skolans utveckling

TT

2019 års resultat för den svenska skolan i den globala kunskapsmätningen Timss beskrivs av utbildningsminister Anna Ekström som "ett styrkebesked". Från annat håll kommer dock skarp kritik mot utvecklingen.

Sverige får i stort sett samma poäng i Timms 2019, där elevernas kunskaper i matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8 undersöks, som vid den senaste mätningen 2015. Det var då den negativa kunskapsutvecklingen från början av 2000-talet bröts.

I rapporten syns samtidigt fortsatt skillnader i resultaten mellan olika elevgrupper, både i matematik och naturvetenskap för både årskurs fyra och åtta. Skillnaderna har ökat sedan 2011.

– Vi ser nu i alla internationella mätningar och undersökningar att den negativa trenden när det gäller de svenska elevernas kunskapsresultat definitivt är bruten. Det är ett styrkebesked för svensk skola och sammantaget mycket glädjande, säger Anna Ekström (S) vid en digital pressträff.

"Det är inte en Timms-mätning som gör att vi kan slå oss till ro", säger utbildningsminister Anna Ekström till TT. Foto: Henrik Montgomery/TT

Ett styrkebesked?

TT: Resultaten är oförändrade, är det verkligen ett styrkebesked?

– Det är ett styrkebesked att den negativa trenden är bruten. Men det är inte en Timss-mätning som gör att vi kan slå oss till ro. Vi måste fortsätta stärka skolan och framför allt arbeta än hårdare med att bryta den bristande likvärdigheten, säger ministern.

Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Kristina Axén Olin delar inte helt ministerns syn på resultatet.

– Jag blir häpen över att vi har en skolminister som nöjer sig med att vi inte har ett sämre resultat än 2015 när vi ligger under OECD-snittet i matematik i de årskurser som deltog. I en digital värld där allt fler påtalar värdet av det digitala med matematik som grund så kan det omöjligt vara glädjande, säger hon.

Ojämlikhet – ett problem

Kristina Axén Olin anser, i likhet med utbildningsministern, att den ökade ojämlikheten är ett problem.

– Vi ser stora skillnader i kunskap mellan barn, vilket visar igen att vi inte har en skola som går åt rätt håll. Det beror på flera saker, bland annat att vi har för få timmar i skolan, vi vill se ytterligare en skoltimme per dag redan i lågstadiet.

Hon anser dock inte att skolvalet är en del av problemet med växande ojämlikhet inom skolan.

– Hade vi inte haft skolvalet så hade vi haft ännu större skolsegregation. I Sverige har vi en utbredd boendesegregation och skolvalet är en möjlighet att välja en annan skola än där du bor. Det fria valet borde i stället utökas så att man förmår alla att söka skola, säger hon.

Lärarförbunden kritiska

Även lärarförbunden ser 2019 års resultat som en del i en bekymmersam utveckling.

– Det som förfärar mig i det här är att vi återigen får bevis på att likvärdigheten i skolan fortsätter att försämras. Det är ett kvitto på att vi inte lyckats göra något åt det, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

TT: Varför är detta allvarligt?

– I den här undersökningen tar man fram framgångsfaktorer för de länder som lyckas med skolan och då är skolsegregationen viktig att komma åt. Vill vi ha en framgångsrik skola behöver vi alltså ta den bristande likvärdigheten på största allvar.

TT: Vad anser du att utvecklingen beror på?

– Det saknas stringens i försöken att komma åt problemet. Det finns ingen enhet i riksdagen, det är för mycket partipolitiska motsättningar. Det är beklämmande. Vi behöver alla partierna med för att kunna vända den här trenden och vi behöver det pronto.

Stick i stäv med skollagen

Även Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand ser utvecklingen som bekymmersam. Hon riktar bland annat kritik mot skolvalet.

– Trots att vi har ett tydligt uppdrag i skollagen att vi ska kompensera för elevers olika förutsättningar så har vi ett skolsystem som spär på segregationen, bland annat genom skolvalet, det tycker jag är djupt oroande, säger Johanna Jaara Åstrand.

– Det är inte värdigt ett land som Sverige att likvärdigheten fortsätter att försämras på det här sättet. Skolresultatet påverkas allt mer av vilka föräldrar du har och hur deras utbildningsbakgrund ser ut. Det är pinsamt och varje enskild politiker borde ta sitt ansvar för det, fortsätter hon.

(Marc Skogelin/TT)

(Ida Vanhainen/TT)

Svenska resultat Timss 2019

(TT)

De svenska elevernas poäng i de fyra olika delproven 2019. (2015 års poäng inom parentes.) Observera att poängskillnaderna är så små att de ligger inom felmarginalen. Slutsatsen är alltså att eleverna ligger kvar på samma nivå som 2015.

Matematik, årskurs 4: 521 (519)

Naturvetenskap, årskurs 4: 537 (540)

Matematik, årskurs 8: 503 (501)

Naturvetenskap, årskurs 8: 521 (522)

Källa: IEA

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingUtbildningsminister Anna Ekström (S) kommenterar de svenska resultaten i Timss 2019 vid en digtal pressträff i Rosenbad. Foto: Henrik Montgomery/TT
Utbildningsminister Anna Ekström (S) kommenterar de svenska resultaten i Timss 2019 vid en digtal pressträff i Rosenbad. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Hård kritik mot skolans utveckling

TT

2019 års resultat för den svenska skolan i den globala kunskapsmätningen Timss beskrivs av utbildningsminister Anna Ekström som "ett styrkebesked". Från annat håll kommer dock skarp kritik mot utvecklingen.

Sverige får i stort sett samma poäng i Timms 2019, där elevernas kunskaper i matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8 undersöks, som vid den senaste mätningen 2015. Det var då den negativa kunskapsutvecklingen från början av 2000-talet bröts.

I rapporten syns samtidigt fortsatt skillnader i resultaten mellan olika elevgrupper, både i matematik och naturvetenskap för både årskurs fyra och åtta. Skillnaderna har ökat sedan 2011.

– Vi ser nu i alla internationella mätningar och undersökningar att den negativa trenden när det gäller de svenska elevernas kunskapsresultat definitivt är bruten. Det är ett styrkebesked för svensk skola och sammantaget mycket glädjande, säger Anna Ekström (S) vid en digital pressträff.

"Det är inte en Timms-mätning som gör att vi kan slå oss till ro", säger utbildningsminister Anna Ekström till TT. Foto: Henrik Montgomery/TT

Ett styrkebesked?

TT: Resultaten är oförändrade, är det verkligen ett styrkebesked?

– Det är ett styrkebesked att den negativa trenden är bruten. Men det är inte en Timss-mätning som gör att vi kan slå oss till ro. Vi måste fortsätta stärka skolan och framför allt arbeta än hårdare med att bryta den bristande likvärdigheten, säger ministern.

Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Kristina Axén Olin delar inte helt ministerns syn på resultatet.

– Jag blir häpen över att vi har en skolminister som nöjer sig med att vi inte har ett sämre resultat än 2015 när vi ligger under OECD-snittet i matematik i de årskurser som deltog. I en digital värld där allt fler påtalar värdet av det digitala med matematik som grund så kan det omöjligt vara glädjande, säger hon.

Ojämlikhet – ett problem

Kristina Axén Olin anser, i likhet med utbildningsministern, att den ökade ojämlikheten är ett problem.

– Vi ser stora skillnader i kunskap mellan barn, vilket visar igen att vi inte har en skola som går åt rätt håll. Det beror på flera saker, bland annat att vi har för få timmar i skolan, vi vill se ytterligare en skoltimme per dag redan i lågstadiet.

Hon anser dock inte att skolvalet är en del av problemet med växande ojämlikhet inom skolan.

– Hade vi inte haft skolvalet så hade vi haft ännu större skolsegregation. I Sverige har vi en utbredd boendesegregation och skolvalet är en möjlighet att välja en annan skola än där du bor. Det fria valet borde i stället utökas så att man förmår alla att söka skola, säger hon.

Lärarförbunden kritiska

Även lärarförbunden ser 2019 års resultat som en del i en bekymmersam utveckling.

– Det som förfärar mig i det här är att vi återigen får bevis på att likvärdigheten i skolan fortsätter att försämras. Det är ett kvitto på att vi inte lyckats göra något åt det, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

TT: Varför är detta allvarligt?

– I den här undersökningen tar man fram framgångsfaktorer för de länder som lyckas med skolan och då är skolsegregationen viktig att komma åt. Vill vi ha en framgångsrik skola behöver vi alltså ta den bristande likvärdigheten på största allvar.

TT: Vad anser du att utvecklingen beror på?

– Det saknas stringens i försöken att komma åt problemet. Det finns ingen enhet i riksdagen, det är för mycket partipolitiska motsättningar. Det är beklämmande. Vi behöver alla partierna med för att kunna vända den här trenden och vi behöver det pronto.

Stick i stäv med skollagen

Även Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand ser utvecklingen som bekymmersam. Hon riktar bland annat kritik mot skolvalet.

– Trots att vi har ett tydligt uppdrag i skollagen att vi ska kompensera för elevers olika förutsättningar så har vi ett skolsystem som spär på segregationen, bland annat genom skolvalet, det tycker jag är djupt oroande, säger Johanna Jaara Åstrand.

– Det är inte värdigt ett land som Sverige att likvärdigheten fortsätter att försämras på det här sättet. Skolresultatet påverkas allt mer av vilka föräldrar du har och hur deras utbildningsbakgrund ser ut. Det är pinsamt och varje enskild politiker borde ta sitt ansvar för det, fortsätter hon.

(Marc Skogelin/TT)

(Ida Vanhainen/TT)

Svenska resultat Timss 2019

(TT)

De svenska elevernas poäng i de fyra olika delproven 2019. (2015 års poäng inom parentes.) Observera att poängskillnaderna är så små att de ligger inom felmarginalen. Slutsatsen är alltså att eleverna ligger kvar på samma nivå som 2015.

Matematik, årskurs 4: 521 (519)

Naturvetenskap, årskurs 4: 537 (540)

Matematik, årskurs 8: 503 (501)

Naturvetenskap, årskurs 8: 521 (522)

Källa: IEA

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024