Jättefartyget som blockerar Suezkanalen kan komma loss redan under lördagen. Det hoppas i alla fall den japanska ägaren Shoei Kisen. Men experter befarar att det kan dröja.
– Fartyget tar inte in vatten. Det är inga problem med rodret eller propellrarna. När den är fri, så borde den kunna köras, säger Yukito Higaki, ordförande vid företaget Shoei Kisen som äger fartyget, enligt lokala medier.
Containerfartyget Ever Given sitter som en propp på tvären över kanalen, och hindrar för närvarande fler än 200 väntande fartyg från att passera en av världens viktigaste farleder.
– Vi fortsätter att ta bort sediment, med extra muddringsverktyg, säger Higaki.
Stora mängder sand
Egyptens Suezkanalmyndighet bedömer att 15 000-20 000 kubikmeter sand måste grävas bort för att skapa en ränna på 12–16 meter för att få loss fartyget.
Flera extra lotsfartyg är på väg till platsen för att hjälpa till, och personal har setts arbeta under natten med muddringsutrustning. USA har erbjudit sig att sända experter från sin flotta, och även Turkiet har erbjudit hjälp.
Hoppas på högvatten
Om inte tidigare hoppas experter på att få hjälp av vårrelaterat högvatten under söndagskvällen.
– Om de inte lyckas få det att lossna under det högvattnet, så kommer nästa högvatten att komma först om ett par veckor, och det blir problematiskt, säger Plamen Natzkoff, en expert vid Vessels Value.
En del fartyg har dirigerats om via Godahoppsudden i Sydafrika på sina färder mot Europa eller Nordamerika. Ever Greet – ett systerfartyg till det strandsatta fartyget – är det första containerfartyget som valt en annan färdväg, trots att det beräknas ta ytterligare tolv dagar att nå slutmålet.
(TT-AFP)
Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:
