loadingEver Given sitter fast på tvären över Suezkanalen. Foto: ©Maxar Technologies/AP/TT
Ever Given sitter fast på tvären över Suezkanalen. Foto: ©Maxar Technologies/AP/TT
Utrikes

Fartyget i Suezkanalen kan komma loss i dag

TT-AFP

Jättefartyget som blockerar Suezkanalen kan komma loss redan under lördagen. Det hoppas i alla fall den japanska ägaren Shoei Kisen. Men experter befarar att det kan dröja.

– Fartyget tar inte in vatten. Det är inga problem med rodret eller propellrarna. När den är fri, så borde den kunna köras, säger Yukito Higaki, ordförande vid företaget Shoei Kisen som äger fartyget, enligt lokala medier.

Containerfartyget Ever Given sitter som en propp på tvären över kanalen, och hindrar för närvarande fler än 200 väntande fartyg från att passera en av världens viktigaste farleder.

– Vi fortsätter att ta bort sediment, med extra muddringsverktyg, säger Higaki.

Stora mängder sand

Egyptens Suezkanalmyndighet bedömer att 15 000-20 000 kubikmeter sand måste grävas bort för att skapa en ränna på 12–16 meter för att få loss fartyget.

Flera extra lotsfartyg är på väg till platsen för att hjälpa till, och personal har setts arbeta under natten med muddringsutrustning. USA har erbjudit sig att sända experter från sin flotta, och även Turkiet har erbjudit hjälp.

Hoppas på högvatten

Om inte tidigare hoppas experter på att få hjälp av vårrelaterat högvatten under söndagskvällen.

– Om de inte lyckas få det att lossna under det högvattnet, så kommer nästa högvatten att komma först om ett par veckor, och det blir problematiskt, säger Plamen Natzkoff, en expert vid Vessels Value.

En del fartyg har dirigerats om via Godahoppsudden i Sydafrika på sina färder mot Europa eller Nordamerika. Ever Greet – ett systerfartyg till det strandsatta fartyget – är det första containerfartyget som valt en annan färdväg, trots att det beräknas ta ytterligare tolv dagar att nå slutmålet.

(TT-AFP)

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEver Given sitter fast på tvären över Suezkanalen. Foto: ©Maxar Technologies/AP/TT
Ever Given sitter fast på tvären över Suezkanalen. Foto: ©Maxar Technologies/AP/TT
Utrikes

Fartyget i Suezkanalen kan komma loss i dag

TT-AFP

Jättefartyget som blockerar Suezkanalen kan komma loss redan under lördagen. Det hoppas i alla fall den japanska ägaren Shoei Kisen. Men experter befarar att det kan dröja.

– Fartyget tar inte in vatten. Det är inga problem med rodret eller propellrarna. När den är fri, så borde den kunna köras, säger Yukito Higaki, ordförande vid företaget Shoei Kisen som äger fartyget, enligt lokala medier.

Containerfartyget Ever Given sitter som en propp på tvären över kanalen, och hindrar för närvarande fler än 200 väntande fartyg från att passera en av världens viktigaste farleder.

– Vi fortsätter att ta bort sediment, med extra muddringsverktyg, säger Higaki.

Stora mängder sand

Egyptens Suezkanalmyndighet bedömer att 15 000-20 000 kubikmeter sand måste grävas bort för att skapa en ränna på 12–16 meter för att få loss fartyget.

Flera extra lotsfartyg är på väg till platsen för att hjälpa till, och personal har setts arbeta under natten med muddringsutrustning. USA har erbjudit sig att sända experter från sin flotta, och även Turkiet har erbjudit hjälp.

Hoppas på högvatten

Om inte tidigare hoppas experter på att få hjälp av vårrelaterat högvatten under söndagskvällen.

– Om de inte lyckas få det att lossna under det högvattnet, så kommer nästa högvatten att komma först om ett par veckor, och det blir problematiskt, säger Plamen Natzkoff, en expert vid Vessels Value.

En del fartyg har dirigerats om via Godahoppsudden i Sydafrika på sina färder mot Europa eller Nordamerika. Ever Greet – ett systerfartyg till det strandsatta fartyget – är det första containerfartyget som valt en annan färdväg, trots att det beräknas ta ytterligare tolv dagar att nå slutmålet.

(TT-AFP)

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025