loadingEver Given sitter där hon sitter. Foto: Suezkanalmyndigheten/AP/TT
Ever Given sitter där hon sitter. Foto: Suezkanalmyndigheten/AP/TT
Utrikes

Förlängt stopp i Suezkanalen

TT-Reuters

Försöken att få loss containerfartyget som fastnat på tvären i Suezkanalen har än så länge inte lyckats. Om det dröjer mer än två dygn kan fraktfartyg tvingas börja köra runt hela den afrikanska kontinenten.

Trafiken genom Suezkanalen är tillfälligt stoppad, uppger den myndighet som driver Suezkanalen på torsdagen.

Enligt bolaget arbetar åtta bogserbåtar med att försöka få loss det 400 meter långa containerfartyget Ever Given, som sedan i onsdags sitter fast på diagonalen över kanalen. Det grundstötta fartyget, med gods för miljardbelopp, förhindrar många fartyg från att passera genom den viktiga farleden i både norr- och södergående riktning.

Risk för allvarligt problem

Enligt kanalmyndigheten har i nuläget 13 andra fartyg dirigerats om och ligger nu för ankar och väntar på att kanalen ska gå att trafikera igen. Totalt beräknas hittills ett 20-tal tankfartyg och omkring 15 fraktfartyg ha påverkats av stoppet.

Danska Mærsk uppger att sju av deras fartyg påverkats, varav fyra sitter fast i kanalsystemet medan resten väntar på redden i avvaktan på att kunna ta sig in i kanalen.

Trafikstoppet riskerar att bli ett allvarligt problem för den globala transportlogistiken i ett redan pressat läge. Omkring 30 procent av världens containervolymer normalt använder den 19,3 mil långa genvägen till och från Medelhavet.

Enligt shippingexperter kan ett stopp på mer än två dygn innebära att vissa fartyg måste börja köra runt den afrikanska kontinenten i stället för att använda kanalen. Detta kan i sin tur innebära försenade leveranser på omkring en vecka.

Ber om ursäkt

Marintjänsteföretaget GAC uppger att ansträngningarna att få loss fartyget med bogserbåtar fortsätter, men att vindförhållanden och fartygets enorma storlek försvårar arbetet. Under natten mot torsdagen har lågvatten dessutom försvårat insatsen.

Shoei Kisen, den japanska ägaren till det grundstötta containerfartyget, gick ett dygn efter det att fartyget gått på grund ut med en offentlig ursäkt för det inträffade och sade sig arbeta intensivt för att lösa situationen.

Enligt Shoei Kisen är de extremt svårt att få loss fartyget, men det har än så länge inte rapporterats vare sig läckage eller personskador med anledning av olyckan.

 

(TT-Reuters)

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEver Given sitter där hon sitter. Foto: Suezkanalmyndigheten/AP/TT
Ever Given sitter där hon sitter. Foto: Suezkanalmyndigheten/AP/TT
Utrikes

Förlängt stopp i Suezkanalen

TT-Reuters

Försöken att få loss containerfartyget som fastnat på tvären i Suezkanalen har än så länge inte lyckats. Om det dröjer mer än två dygn kan fraktfartyg tvingas börja köra runt hela den afrikanska kontinenten.

Trafiken genom Suezkanalen är tillfälligt stoppad, uppger den myndighet som driver Suezkanalen på torsdagen.

Enligt bolaget arbetar åtta bogserbåtar med att försöka få loss det 400 meter långa containerfartyget Ever Given, som sedan i onsdags sitter fast på diagonalen över kanalen. Det grundstötta fartyget, med gods för miljardbelopp, förhindrar många fartyg från att passera genom den viktiga farleden i både norr- och södergående riktning.

Risk för allvarligt problem

Enligt kanalmyndigheten har i nuläget 13 andra fartyg dirigerats om och ligger nu för ankar och väntar på att kanalen ska gå att trafikera igen. Totalt beräknas hittills ett 20-tal tankfartyg och omkring 15 fraktfartyg ha påverkats av stoppet.

Danska Mærsk uppger att sju av deras fartyg påverkats, varav fyra sitter fast i kanalsystemet medan resten väntar på redden i avvaktan på att kunna ta sig in i kanalen.

Trafikstoppet riskerar att bli ett allvarligt problem för den globala transportlogistiken i ett redan pressat läge. Omkring 30 procent av världens containervolymer normalt använder den 19,3 mil långa genvägen till och från Medelhavet.

Enligt shippingexperter kan ett stopp på mer än två dygn innebära att vissa fartyg måste börja köra runt den afrikanska kontinenten i stället för att använda kanalen. Detta kan i sin tur innebära försenade leveranser på omkring en vecka.

Ber om ursäkt

Marintjänsteföretaget GAC uppger att ansträngningarna att få loss fartyget med bogserbåtar fortsätter, men att vindförhållanden och fartygets enorma storlek försvårar arbetet. Under natten mot torsdagen har lågvatten dessutom försvårat insatsen.

Shoei Kisen, den japanska ägaren till det grundstötta containerfartyget, gick ett dygn efter det att fartyget gått på grund ut med en offentlig ursäkt för det inträffade och sade sig arbeta intensivt för att lösa situationen.

Enligt Shoei Kisen är de extremt svårt att få loss fartyget, men det har än så länge inte rapporterats vare sig läckage eller personskador med anledning av olyckan.

 

(TT-Reuters)

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025