Recension

Telemann besegrade konceptualisterna

Magnus Löwendahl
loadingDrottning Orasia inser sitt misstag efter att i dramats slut ha låtit sina backanter slita Orpheus i stycken. Foto: Markus Gårder
Drottning Orasia inser sitt misstag efter att i dramats slut ha låtit sina backanter slita Orpheus i stycken. Foto: Markus Gårder
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

Drottningholmsteatern ger i år en verklig raritet, Telemanns senbarocka och eklektiska version av Orpheusmyten, komponerad i tre sammanflätade musikstilar: tysk, fransk och italiensk, och med användande av alla tre språken.

Det är en besvärlig sak för en tonsättare som inte längre är med oss att hamna i närstrid med nutida konceptkonstnärer. Men den år 1767 bortgångne Georg Philipp Telemann vann likväl på poäng när musiken och librettot, i hans fina och originella opera ”Orpheus”, drabbade samman med regissören Elena Barbalichs och kostymdesignern Anna Kjellsdotters koncepttänkade.

Kärnan i Orpheusmyten är att den ormstungna Eurydice dör och hamnar i underjorden, från vilken Orpheus nästan lyckas rädda henne med hjälp av sin förtrollande sång, men bara nästan. Orpheus gör ju det berömda misstaget att se sig om mot Eurydice under uppfärden från mörkret, och förlorar henne därmed för alltid.

Opera

Medverkande i urval Orasia: Florie Valiquette

Orpheus: Yannick Debus

Eurydice: Lauren Lodge-Campbell

Pluto: Lisandro Abadie

Eurimedes: Rodrigo Carreto

Cephisa: Josefine Mindus

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Recension

Telemann besegrade konceptualisterna

Magnus Löwendahl
loadingDrottning Orasia inser sitt misstag efter att i dramats slut ha låtit sina backanter slita Orpheus i stycken. Foto: Markus Gårder
Drottning Orasia inser sitt misstag efter att i dramats slut ha låtit sina backanter slita Orpheus i stycken. Foto: Markus Gårder
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

Drottningholmsteatern ger i år en verklig raritet, Telemanns senbarocka och eklektiska version av Orpheusmyten, komponerad i tre sammanflätade musikstilar: tysk, fransk och italiensk, och med användande av alla tre språken.

Det är en besvärlig sak för en tonsättare som inte längre är med oss att hamna i närstrid med nutida konceptkonstnärer. Men den år 1767 bortgångne Georg Philipp Telemann vann likväl på poäng när musiken och librettot, i hans fina och originella opera ”Orpheus”, drabbade samman med regissören Elena Barbalichs och kostymdesignern Anna Kjellsdotters koncepttänkade.

Kärnan i Orpheusmyten är att den ormstungna Eurydice dör och hamnar i underjorden, från vilken Orpheus nästan lyckas rädda henne med hjälp av sin förtrollande sång, men bara nästan. Orpheus gör ju det berömda misstaget att se sig om mot Eurydice under uppfärden från mörkret, och förlorar henne därmed för alltid.

Opera

Medverkande i urval Orasia: Florie Valiquette

Orpheus: Yannick Debus

Eurydice: Lauren Lodge-Campbell

Pluto: Lisandro Abadie

Eurimedes: Rodrigo Carreto

Cephisa: Josefine Mindus

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025