Opinion | Krönika

Sverige behöver Inlandsbanan – det är ren säkerhetspolitik

Inez Abrahamzon
Inez Abrahamzon
loadingTågtrafiken längs Norrlandskusten lamslogs av översvämningarna i Västernorrland i september. Livlinan blev Inlandsbanan, skriver Inez Abrahamzon. Foto: Inlandsbanan AB
Tågtrafiken längs Norrlandskusten lamslogs av översvämningarna i Västernorrland i september. Livlinan blev Inlandsbanan, skriver Inez Abrahamzon. Foto: Inlandsbanan AB
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

För 11,5 miljarder kan Sverige rusta upp nästan 10 procent av hela järnvägsnätet – eller bygga 19 kilometer höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås. Trafikverket väljer det senare. Samtidigt visar översvämningarna i Västernorrland hur sårbart kustjärnvägsnätet är. Tågen stod stilla och Inlandsbanan blev landets räddning.

När tågtrafiken längs Norrlandskusten lamslogs av översvämningarna i Västernorrland i september, stoppades godsflödet medan industrin stod och väntade. Livlinan blev Inlandsbanan. Trots det finns den inte med som prioriterad satsning i Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan. Tvärtom föreslår verket minskat stöd, vilket gör att ännu fler sträckor kan behöva stängas. Att just Inlandsbanan blev räddningen för godstransporterna borde ha fått varningsklockorna att ringa – inte minst säkerhetspolitiskt. Men när Trafikverket presenterade sin plan för underhåll och nyproduktion saknas som vanligt förslaget om upprustning av banan som beräknas till ett tiotal miljarder samtidigt som hundratals miljarder ska satsas på höghastighetsbanor i södra Sverige – där alternativ redan finns.

Ironiskt nog ägs Inlandsbanan av staten, men drivs av Inlandsbanan AB, IBAB, ett kommunägt bolag som bildades för att hindra Banverket från att riva upp rälsen på 1990-talet. Att Trafikverket fortfarande bortser från den resurs som redan finns, är sinnebilden för centralism och tunnelseende. Särskilt nu, när översvämningar och stormar blir vanligare, borde staten inse att vi behöver mer än ett alternativ. Märkligt nog verkar det bara vara Försvarsmakten som har insett detta – även om industrin numera sannolikt också har gjort det. Det politiska ointresset för Inlandsbanan är inte bara märkligt. Det är oansvarigt. En fullständig upprustning av Inlandsbanan, som motsvarar nästan 10 procent av Sveriges järnvägsnät, har en prislapp på cirka 11,5 miljarder kronor, enligt IBAB. Trafikverket har tidigare gjort en beräkning där kostnaden landade på 8,3 miljarder. IBAB:s beräkning motsvarar ungefär 19 kilometer av den planerade höghastighetsbanan mellan Göteborg och Borås. 19 kilometer!

Inez Abrahamzon
Inez Abrahamzon
Journalist, rektor och f.d. ordförande för Hela Sverige ska leva
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Opinion | Krönika

Sverige behöver Inlandsbanan – det är ren säkerhetspolitik

Inez Abrahamzon
Inez Abrahamzon
loadingTågtrafiken längs Norrlandskusten lamslogs av översvämningarna i Västernorrland i september. Livlinan blev Inlandsbanan, skriver Inez Abrahamzon. Foto: Inlandsbanan AB
Tågtrafiken längs Norrlandskusten lamslogs av översvämningarna i Västernorrland i september. Livlinan blev Inlandsbanan, skriver Inez Abrahamzon. Foto: Inlandsbanan AB
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

För 11,5 miljarder kan Sverige rusta upp nästan 10 procent av hela järnvägsnätet – eller bygga 19 kilometer höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås. Trafikverket väljer det senare. Samtidigt visar översvämningarna i Västernorrland hur sårbart kustjärnvägsnätet är. Tågen stod stilla och Inlandsbanan blev landets räddning.

När tågtrafiken längs Norrlandskusten lamslogs av översvämningarna i Västernorrland i september, stoppades godsflödet medan industrin stod och väntade. Livlinan blev Inlandsbanan. Trots det finns den inte med som prioriterad satsning i Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan. Tvärtom föreslår verket minskat stöd, vilket gör att ännu fler sträckor kan behöva stängas. Att just Inlandsbanan blev räddningen för godstransporterna borde ha fått varningsklockorna att ringa – inte minst säkerhetspolitiskt. Men när Trafikverket presenterade sin plan för underhåll och nyproduktion saknas som vanligt förslaget om upprustning av banan som beräknas till ett tiotal miljarder samtidigt som hundratals miljarder ska satsas på höghastighetsbanor i södra Sverige – där alternativ redan finns.

Ironiskt nog ägs Inlandsbanan av staten, men drivs av Inlandsbanan AB, IBAB, ett kommunägt bolag som bildades för att hindra Banverket från att riva upp rälsen på 1990-talet. Att Trafikverket fortfarande bortser från den resurs som redan finns, är sinnebilden för centralism och tunnelseende. Särskilt nu, när översvämningar och stormar blir vanligare, borde staten inse att vi behöver mer än ett alternativ. Märkligt nog verkar det bara vara Försvarsmakten som har insett detta – även om industrin numera sannolikt också har gjort det. Det politiska ointresset för Inlandsbanan är inte bara märkligt. Det är oansvarigt. En fullständig upprustning av Inlandsbanan, som motsvarar nästan 10 procent av Sveriges järnvägsnät, har en prislapp på cirka 11,5 miljarder kronor, enligt IBAB. Trafikverket har tidigare gjort en beräkning där kostnaden landade på 8,3 miljarder. IBAB:s beräkning motsvarar ungefär 19 kilometer av den planerade höghastighetsbanan mellan Göteborg och Borås. 19 kilometer!

Inez Abrahamzon
Inez Abrahamzon
Journalist, rektor och f.d. ordförande för Hela Sverige ska leva
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025