loadingPrinsesstårta på Tössebageriet. Arkivbild. Foto: Mickan Palmqvist/TT
Prinsesstårta på Tössebageriet. Arkivbild. Foto: Mickan Palmqvist/TT
Utrikes

Svensk prinsess gör succé i USA

TT

Den svenska prinsesstårtan gör internationell succé via sociala medier, rapporterar The Guardian. Prinsesstårtorna finns överallt, till och med doftljus har inspirerats av bakverket.

Tårtan beskrivs som gammaldags och ”retro”, med sin runda form med den skära rosen som en liten bröstvårta ovanpå det bulliga gröna. ”Väldigt, väldigt sexig”, skriver tidningen.

Amerikanska krogar och matinfluerare med massor av följare, som Molly Yeh, har fastnat för tårtan och börjat experimentera med både innehåll och form. Det har blivit något av en grej att variera receptet, som ursprungligen består av sockerkaksbotten, vaniljkräm och marsipanlock.

Emily Kihlström, svenska som driver restaurang Hildur i Brooklyn, New York, är häpen över populariteten. Själv är hon inte jätteförtjust i prinsesstårta. Den har ju smakat likadant i årtionden.

– Den är på alla bord nu. Det är kul att just det här blev ett fenomen, säger Emily Kihlström till The Guardian.

Ursprungligen fanns tårtan med i ”Prinsessornas kokbok” av Jenny Åkerström-Söderström från 1929.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingPrinsesstårta på Tössebageriet. Arkivbild. Foto: Mickan Palmqvist/TT
Prinsesstårta på Tössebageriet. Arkivbild. Foto: Mickan Palmqvist/TT
Utrikes

Svensk prinsess gör succé i USA

TT

Den svenska prinsesstårtan gör internationell succé via sociala medier, rapporterar The Guardian. Prinsesstårtorna finns överallt, till och med doftljus har inspirerats av bakverket.

Tårtan beskrivs som gammaldags och ”retro”, med sin runda form med den skära rosen som en liten bröstvårta ovanpå det bulliga gröna. ”Väldigt, väldigt sexig”, skriver tidningen.

Amerikanska krogar och matinfluerare med massor av följare, som Molly Yeh, har fastnat för tårtan och börjat experimentera med både innehåll och form. Det har blivit något av en grej att variera receptet, som ursprungligen består av sockerkaksbotten, vaniljkräm och marsipanlock.

Emily Kihlström, svenska som driver restaurang Hildur i Brooklyn, New York, är häpen över populariteten. Själv är hon inte jätteförtjust i prinsesstårta. Den har ju smakat likadant i årtionden.

– Den är på alla bord nu. Det är kul att just det här blev ett fenomen, säger Emily Kihlström till The Guardian.

Ursprungligen fanns tårtan med i ”Prinsessornas kokbok” av Jenny Åkerström-Söderström från 1929.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025