loadingKundvagn med matvaror, bland annat mjölk, spenat, ägg, köttfärs, falukorv och crème fraiche. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Kundvagn med matvaror, bland annat mjölk, spenat, ägg, köttfärs, falukorv och crème fraiche. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi & Näringsliv | Inrikes

Blandade reaktioner på sänkt matmoms

TT

Regeringen får tummen upp, med vissa reservationer, från LO, PRO och Svensk Dagligvaruhandel för förslaget om tillfälligt sänkt matmoms. Men flera andra är skarpt kritiska.

Konjunkturinstitutet, som gör prognoser och ger underlag om den ekonomiska utvecklingen till finansdepartementet, varnar för att sänkningen kan bli permanent eftersom det är politiskt känsligt att höja momsen och därmed priserna igen.

Resultatet blir då ett bestående hål i statsfinanserna, konstaterar KI och noterar att regeringen räknar med ett momsbortfall på 37 miljarder kronor för den föreslagna perioden – från den 1 april 2026 till och med sista december 2027.

KI befarar också att sänkningen kommer för sent, konjunkturen kan redan vara på uppgång nästa år.

De välkomnar

Förslaget välkomnas av LO, pensionärernas PRO och matjättarnas branschorgan Svensk Dagligvaruhandel. Den lägre momsen kan stärka hushållens köpkraft, enligt Svensk Dagligvaruhandel.

”Men priserna i butik påverkas också av utvecklingen av övriga kostnader i livsmedelskedjan – faktorer som ligger utanför butikernas och den svenska politikens kontroll” skriver matjättarnas företrädare.

Mer krångel

Lantbrukarnas riksförbund (LRF) varnar för att bara en liten del av momssänkningen kan komma konsumenterna till del eftersom inflation, transportkostnader och valutakurser och en rad andra faktorer kan påverka priserna.

Visita, branschorgan för hotell och restauranger, avstyrker förslaget då det innebär att det åter blir lägre moms på hämtmat och mat köpt i butik medan den högre momsen på kaféer och restauranger består.

Svenskt Näringsliv låter Näringslivets skattedelegation stå för synpunkterna. Delegationen anser att regeringen hade kunnat stötta låginkomsthushåll och barnfamiljer bättre med riktade bidrag i stället för sänkt matmoms som lär bli svår att höja igen 2027. Och olika momssatser betyder mer, inte mindre, krångel för företagen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKundvagn med matvaror, bland annat mjölk, spenat, ägg, köttfärs, falukorv och crème fraiche. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Kundvagn med matvaror, bland annat mjölk, spenat, ägg, köttfärs, falukorv och crème fraiche. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi & Näringsliv | Inrikes

Blandade reaktioner på sänkt matmoms

TT

Regeringen får tummen upp, med vissa reservationer, från LO, PRO och Svensk Dagligvaruhandel för förslaget om tillfälligt sänkt matmoms. Men flera andra är skarpt kritiska.

Konjunkturinstitutet, som gör prognoser och ger underlag om den ekonomiska utvecklingen till finansdepartementet, varnar för att sänkningen kan bli permanent eftersom det är politiskt känsligt att höja momsen och därmed priserna igen.

Resultatet blir då ett bestående hål i statsfinanserna, konstaterar KI och noterar att regeringen räknar med ett momsbortfall på 37 miljarder kronor för den föreslagna perioden – från den 1 april 2026 till och med sista december 2027.

KI befarar också att sänkningen kommer för sent, konjunkturen kan redan vara på uppgång nästa år.

De välkomnar

Förslaget välkomnas av LO, pensionärernas PRO och matjättarnas branschorgan Svensk Dagligvaruhandel. Den lägre momsen kan stärka hushållens köpkraft, enligt Svensk Dagligvaruhandel.

”Men priserna i butik påverkas också av utvecklingen av övriga kostnader i livsmedelskedjan – faktorer som ligger utanför butikernas och den svenska politikens kontroll” skriver matjättarnas företrädare.

Mer krångel

Lantbrukarnas riksförbund (LRF) varnar för att bara en liten del av momssänkningen kan komma konsumenterna till del eftersom inflation, transportkostnader och valutakurser och en rad andra faktorer kan påverka priserna.

Visita, branschorgan för hotell och restauranger, avstyrker förslaget då det innebär att det åter blir lägre moms på hämtmat och mat köpt i butik medan den högre momsen på kaféer och restauranger består.

Svenskt Näringsliv låter Näringslivets skattedelegation stå för synpunkterna. Delegationen anser att regeringen hade kunnat stötta låginkomsthushåll och barnfamiljer bättre med riktade bidrag i stället för sänkt matmoms som lär bli svår att höja igen 2027. Och olika momssatser betyder mer, inte mindre, krångel för företagen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025