Opinion | Krönika

Riksrevisionen kritiserar skolmyndigheterna

Inger Enkvist
Inger Enkvist
loadingFlera myndigheter har som syfte att främja den svenska skolan. Riksrevisionen kritiserar dem alla.
Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock
Flera myndigheter har som syfte att främja den svenska skolan. Riksrevisionen kritiserar dem alla. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Riksrevisionen har nyligen publicerat rapporten ”Utbildning på vetenskaplig grund – otillräckliga insatser för att stödja våra skolor”. Det som gör rapporten väsentlig är inte omdömet att våra skolmyndigheter inte håller måttet, något som har sagts förut, utan att det är Riksrevisionen som säger detta. I rapporten konstateras att myndigheterna inte har tillräcklig vetenskaplig kvalitet.

En rad utredningar har under de senaste åren föreslagit förbättringar i grundskolan och lärarutbildningen, men den här rapporten studerar ett mer sällan studerat område av svensk utbildning, nämligen de centrala styrande organen. De myndigheter som undersökts är Skolverket, Skolinspektionen, Skolforskningsinstitutet och Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. Riksrevisionen har funnit slöseri med pengar, låg kvalitet och uppdrag som inte genomförts som avsett. Generellt påpekas det att de här myndigheterna överlappar, att de inte har tillräcklig vetenskaplig kvalitet och att deras rapporter inte når och inte intresserar lärare. Riksrevisionen ger rådet till regeringen att se över sin egen styrning av myndigheterna i fråga.

Trots att skolan enligt lag ska bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet finner Riksrevisionen brister i systematik och transparens när de undersökta myndigheterna refererar till vetenskapliga studier. Om man uttrycker sig rakt på sak säger rapporten att de inte har tillräcklig kompetens vetenskapligt. Man ser risker för snedvridning när myndigheter bara samarbetar med vissa forskare och prioriterar vissa forskningsresultat. En annan observation är att det inte systematiskt tas in synpunkter från lärarna. Om Skolforskningsinstitutet säger man att det ofta använder kvalitativa metoder som ger resultat som inte kan replikeras eller generaliseras, och att det inte motsvarar de förväntningar som fanns när det inrättades. Institutet var tänkt att fungera för lärare på samma sätt som Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, SBU, gör för läkarkåren.

Inger Enkvist
Inger Enkvist
Professor emerita vid Lunds universitet
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Opinion | Krönika

Riksrevisionen kritiserar skolmyndigheterna

Inger Enkvist
Inger Enkvist
loadingFlera myndigheter har som syfte att främja den svenska skolan. Riksrevisionen kritiserar dem alla.
Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock
Flera myndigheter har som syfte att främja den svenska skolan. Riksrevisionen kritiserar dem alla. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Riksrevisionen har nyligen publicerat rapporten ”Utbildning på vetenskaplig grund – otillräckliga insatser för att stödja våra skolor”. Det som gör rapporten väsentlig är inte omdömet att våra skolmyndigheter inte håller måttet, något som har sagts förut, utan att det är Riksrevisionen som säger detta. I rapporten konstateras att myndigheterna inte har tillräcklig vetenskaplig kvalitet.

En rad utredningar har under de senaste åren föreslagit förbättringar i grundskolan och lärarutbildningen, men den här rapporten studerar ett mer sällan studerat område av svensk utbildning, nämligen de centrala styrande organen. De myndigheter som undersökts är Skolverket, Skolinspektionen, Skolforskningsinstitutet och Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. Riksrevisionen har funnit slöseri med pengar, låg kvalitet och uppdrag som inte genomförts som avsett. Generellt påpekas det att de här myndigheterna överlappar, att de inte har tillräcklig vetenskaplig kvalitet och att deras rapporter inte når och inte intresserar lärare. Riksrevisionen ger rådet till regeringen att se över sin egen styrning av myndigheterna i fråga.

Trots att skolan enligt lag ska bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet finner Riksrevisionen brister i systematik och transparens när de undersökta myndigheterna refererar till vetenskapliga studier. Om man uttrycker sig rakt på sak säger rapporten att de inte har tillräcklig kompetens vetenskapligt. Man ser risker för snedvridning när myndigheter bara samarbetar med vissa forskare och prioriterar vissa forskningsresultat. En annan observation är att det inte systematiskt tas in synpunkter från lärarna. Om Skolforskningsinstitutet säger man att det ofta använder kvalitativa metoder som ger resultat som inte kan replikeras eller generaliseras, och att det inte motsvarar de förväntningar som fanns när det inrättades. Institutet var tänkt att fungera för lärare på samma sätt som Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, SBU, gör för läkarkåren.

Inger Enkvist
Inger Enkvist
Professor emerita vid Lunds universitet
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025