Litterärt

Prosa av Oscar Wilde

Einar Askestad
Einar Askestad
loading

Oscar Wilde (1854–1900) påminner om vår egen tids kändisar. Omskriven, omsusad och gränslöst uppmärksammad blev han i en tid genomsyrad av massmedier, nyheter och skvaller ”bigger than life” – inte minst i sina egna ögon. Wilde älskade att lyssna på sin egen röst, göra narr av allt och alla som inte föll honom i smaken, och ingenting var för heligt för att inte göras till åtlöje. En posör, utan tvivel. Samtidigt – och detta skiljer honom från vår tid – var han spirituell, intelligent och enastående vass. Han behärskade de mer väsentliga kulturspråken, han var djupt bildad, och han provocerade inte enbart inom de ramar som hans egen tid tillät utan angrep de samma kulturella förutsättningar som möjliggjorde hans friheter. Med tiden steg kändisskapet honom över huvudet, och allt mer odlade han de sidor – som regel inte de allra ädlaste – som en självcentrering och ett självförhärligande resulterar i. Det vore dock inte Oscar Wilde om han inte själv hade sett denna problematik och även gestaltat den konstnärligt, nämligen i ”Dorian Grays porträtt” (1890).
   Relationen mellan självcentrering och publik är central – utan den senare blir det förstnämnda en olidlig historia för personen i fråga. Livet som en lek och hedonism som ledstjärna går hand i hand. Fokuset på den egna personen har sitt pris. Vi kan inte samtidigt leva kortsiktigt och på längre sikt. Posören förlorar sig i sin självbild, och allt som inte ingår i eller låter sig införlivas i denna spegelbild glider bort från oss och blir som overkligt. En bubbla av subjektivitet uppstår, som med tiden behöver värja sig mot det objektiva – från livets realiteter – för att upprätthålla självbilden. Lika brutal som Wilde kunde vara mot andra, lika överkänslig var han för sin egen del. Omsorgen om andra får det svårt, när livet blir till en självbespeglande historia.
   1885 görs även homosexuella handlingar som äger rum i privatlivet olagliga, och Wilde döms 1895 till två års fängelse. ”De Profundis” nedtecknas i isolering, som en slags bikt, i en självrannsakan som imponerar men ändå inte riktigt övertygar. Smärtan över att ha levt förfelat är uppenbar, men samtidigt söker han legitimera samma livshållning som han ångrar. Konstnären står över allting, säger Wilde, och självaste Jesus blir hos Wilde till en självcentrerad konstnär som lever för sig själv och sitt skapande och inte för andra. Livet är en imitation av konsten, säger Wilde. L’art pour l ’art in absurdum. Självbespeglandet – individuellt som kulturellt – slutar i implosion, och utan sin språkliga förmåga hade Wilde mest liknat ännu en tragedi i en tragisk tid. Men pennan räddar honom. Hans begåvning är tidlös. Med George Bernard Shaws ord: 
Läs honom, läs ej om honom.

Oscar Wilde återfann inte lusten att skriva efter sina år i fängelse. Okänd fotograf. Foto: Public Domain

Ur ”De Profundis”

Lycka, nöje och framgång är kanske något hårt och okänsligt, men ömhet är det ömtåligaste av allt skapat. Det finns ingenting som rör sig i tankens vida värld som icke sorgen häftigt darrar och ryser inför. Det tunna, hamrade löv av skälvande guld som registrerar krafter som ögat inte kan se är okänsligt i jämförelse med sorgen. Den är ett sår som blöder så snart en hand som inte är kärlekens rör vid det. Till och med kärleken kommer den att blöda, fast utan smärta.

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Litterärt

Prosa av Oscar Wilde

Einar Askestad
Einar Askestad
loading

Oscar Wilde (1854–1900) påminner om vår egen tids kändisar. Omskriven, omsusad och gränslöst uppmärksammad blev han i en tid genomsyrad av massmedier, nyheter och skvaller ”bigger than life” – inte minst i sina egna ögon. Wilde älskade att lyssna på sin egen röst, göra narr av allt och alla som inte föll honom i smaken, och ingenting var för heligt för att inte göras till åtlöje. En posör, utan tvivel. Samtidigt – och detta skiljer honom från vår tid – var han spirituell, intelligent och enastående vass. Han behärskade de mer väsentliga kulturspråken, han var djupt bildad, och han provocerade inte enbart inom de ramar som hans egen tid tillät utan angrep de samma kulturella förutsättningar som möjliggjorde hans friheter. Med tiden steg kändisskapet honom över huvudet, och allt mer odlade han de sidor – som regel inte de allra ädlaste – som en självcentrering och ett självförhärligande resulterar i. Det vore dock inte Oscar Wilde om han inte själv hade sett denna problematik och även gestaltat den konstnärligt, nämligen i ”Dorian Grays porträtt” (1890).
   Relationen mellan självcentrering och publik är central – utan den senare blir det förstnämnda en olidlig historia för personen i fråga. Livet som en lek och hedonism som ledstjärna går hand i hand. Fokuset på den egna personen har sitt pris. Vi kan inte samtidigt leva kortsiktigt och på längre sikt. Posören förlorar sig i sin självbild, och allt som inte ingår i eller låter sig införlivas i denna spegelbild glider bort från oss och blir som overkligt. En bubbla av subjektivitet uppstår, som med tiden behöver värja sig mot det objektiva – från livets realiteter – för att upprätthålla självbilden. Lika brutal som Wilde kunde vara mot andra, lika överkänslig var han för sin egen del. Omsorgen om andra får det svårt, när livet blir till en självbespeglande historia.
   1885 görs även homosexuella handlingar som äger rum i privatlivet olagliga, och Wilde döms 1895 till två års fängelse. ”De Profundis” nedtecknas i isolering, som en slags bikt, i en självrannsakan som imponerar men ändå inte riktigt övertygar. Smärtan över att ha levt förfelat är uppenbar, men samtidigt söker han legitimera samma livshållning som han ångrar. Konstnären står över allting, säger Wilde, och självaste Jesus blir hos Wilde till en självcentrerad konstnär som lever för sig själv och sitt skapande och inte för andra. Livet är en imitation av konsten, säger Wilde. L’art pour l ’art in absurdum. Självbespeglandet – individuellt som kulturellt – slutar i implosion, och utan sin språkliga förmåga hade Wilde mest liknat ännu en tragedi i en tragisk tid. Men pennan räddar honom. Hans begåvning är tidlös. Med George Bernard Shaws ord: 
Läs honom, läs ej om honom.

Oscar Wilde återfann inte lusten att skriva efter sina år i fängelse. Okänd fotograf. Foto: Public Domain

Ur ”De Profundis”

Lycka, nöje och framgång är kanske något hårt och okänsligt, men ömhet är det ömtåligaste av allt skapat. Det finns ingenting som rör sig i tankens vida värld som icke sorgen häftigt darrar och ryser inför. Det tunna, hamrade löv av skälvande guld som registrerar krafter som ögat inte kan se är okänsligt i jämförelse med sorgen. Den är ett sår som blöder så snart en hand som inte är kärlekens rör vid det. Till och med kärleken kommer den att blöda, fast utan smärta.

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025