loadingInförandet av miljözon klass tre i delar av centrala Stockholm innebär att bara rena elbilar, utsläppssnåla gasfordon samt utsläppssnåla laddhybrider tillåts. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Införandet av miljözon klass tre i delar av centrala Stockholm innebär att bara rena elbilar, utsläppssnåla gasfordon samt utsläppssnåla laddhybrider tillåts. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Miljö

Miljözon i Stockholm bryter inte mot lagen

Joakim Magnå/TT

Förvaltningsrätten anser inte att det rödgröna styrets godkännande av en miljözon i centrala Stockholm bryter mot lagen. Rätten avslår därför de överklaganden som gjorts.

Nu återstår ett ja i länsstyrelsen för att zonen ska bli verklighet.

Förbudet mot diesel- och bensinbilar i en mindre zon i Stockholm city skulle ha införts vid årsskiftet. Men i november stoppade länsstyrelsen beslutet tills vidare på grund av överklaganden.

De företag och privatpersoner som överklagat anser bland annat att beslutet bryter mot lagen, inte har kommit till på ett lagligt sätt och att kommunfullmäktige saknat behörighet att fatta det. Det avfärdas nu av förvaltningsrätten.

– Förvaltningsrätten anser att det inte har kommit fram att kommunfullmäktiges beslut bryter mot lagen. Det saknas därför skäl att upphäva beslutet, säger lagman Eva-Lotta Hedin i ett pressmeddelande.

Prövning i länsstyrelsen

Beslutet påverkar samtidigt inte den parallella process som pågår i länsstyrelsen. Medan förvaltningsrätten har granskat kommunfullmäktiges beslut prövar länsstyrelsen den lokala trafikföreskrift som reglerar zonen.

– Så fort länsstyrelsen säger ja kommer vi att meddela ett startdatum. Ambitionen är att öppna miljözonen under våren, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) i ett pressmeddelande.

M: Kan överklagas

Moderaterna hoppas att striden fortsätter.

"Det går att överklaga zonen till nästa instans. Jag vill se en så lång inhibition som möjligt – med målet att väljarna ska få säga till i valet 2026", säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) i en skriftlig kommentar.

Miljözonen omfattar 20 kvarter och ligger innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Där ska bara elbilar och utsläppssnåla gasfordon tillåtas, och för tung trafik även utsläppssnåla laddhybrider.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingInförandet av miljözon klass tre i delar av centrala Stockholm innebär att bara rena elbilar, utsläppssnåla gasfordon samt utsläppssnåla laddhybrider tillåts. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Införandet av miljözon klass tre i delar av centrala Stockholm innebär att bara rena elbilar, utsläppssnåla gasfordon samt utsläppssnåla laddhybrider tillåts. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Miljö

Miljözon i Stockholm bryter inte mot lagen

Joakim Magnå/TT

Förvaltningsrätten anser inte att det rödgröna styrets godkännande av en miljözon i centrala Stockholm bryter mot lagen. Rätten avslår därför de överklaganden som gjorts.

Nu återstår ett ja i länsstyrelsen för att zonen ska bli verklighet.

Förbudet mot diesel- och bensinbilar i en mindre zon i Stockholm city skulle ha införts vid årsskiftet. Men i november stoppade länsstyrelsen beslutet tills vidare på grund av överklaganden.

De företag och privatpersoner som överklagat anser bland annat att beslutet bryter mot lagen, inte har kommit till på ett lagligt sätt och att kommunfullmäktige saknat behörighet att fatta det. Det avfärdas nu av förvaltningsrätten.

– Förvaltningsrätten anser att det inte har kommit fram att kommunfullmäktiges beslut bryter mot lagen. Det saknas därför skäl att upphäva beslutet, säger lagman Eva-Lotta Hedin i ett pressmeddelande.

Prövning i länsstyrelsen

Beslutet påverkar samtidigt inte den parallella process som pågår i länsstyrelsen. Medan förvaltningsrätten har granskat kommunfullmäktiges beslut prövar länsstyrelsen den lokala trafikföreskrift som reglerar zonen.

– Så fort länsstyrelsen säger ja kommer vi att meddela ett startdatum. Ambitionen är att öppna miljözonen under våren, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) i ett pressmeddelande.

M: Kan överklagas

Moderaterna hoppas att striden fortsätter.

"Det går att överklaga zonen till nästa instans. Jag vill se en så lång inhibition som möjligt – med målet att väljarna ska få säga till i valet 2026", säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) i en skriftlig kommentar.

Miljözonen omfattar 20 kvarter och ligger innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Där ska bara elbilar och utsläppssnåla gasfordon tillåtas, och för tung trafik även utsläppssnåla laddhybrider.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025