loadingTågresenärer vid järnvägsstationen i Sundsvall. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT
Tågresenärer vid järnvägsstationen i Sundsvall. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT
Inrikes

Kritiken mot tågsatsning: ”25 år räcker inte”

Tobias Österberg/TT

Inom 25 år ska man vara ikapp med underhållet av landets järnvägar, utlovar Trafikverket. Dessutom får flera uteblivna och nedbantade satsningar skarp kritik från flera håll.

– Att det ska vara avbetalt tills 2050 är lite önsketänkande. 25 år kommer inte att räcka, säger lektor Carl-William Palmqvist vid Lunds universitet.

Det handlar om en gigantisk totalkostnad för alla infrastruktursatsningar där järnvägen ingår, totalt 1 171 miljarder kronor och dessutom – för en extremt lång tidshorisont. I Trafikverkets nationella planförslag för 2026–2037 är nu bedömningen att när det gäller underhållet av Sveriges järnvägar är planen att vara i kapp först till 2050.

Det håller dock Carl-William Palmqvist, lektor i järnvägsteknik, som osannolikt:

– Att det ska vara åtgärdat 2050 är i princip grundlöst. Man börjar knapra på det här i kanten men sedan måste takten ökas kraftigt i nästföljande plan och planen därefter, säger han.

För dyrt

Carl-William Palmqvist påpekar att grundproblematiken är att järnvägen är dyr och kostar mer än vad man historiskt sett varit villig att betala.

– Trafikmängden har fördubblats sedan 90-talet men vi har gått back hela tiden och aldrig lagt tillräckligt mycket för att vidmakthålla att standarden är densamma. Den har i stället fallit, säger han.

Historiskt sett har tågtrafiken ökat 2–3 procent årligen vilket gör att det behövs fortsatt stora ekonomiska satsningar för att hålla jämna steg, påpekar han.

Negativ överraskning

Den stora negativa överraskningen anser Carl-William Palmqvist är att problemet med det fyra kilometer långa enkelspåret mellan Helsingborg och Maria station, en flaskhals på Västkustbanan, inte åtgärdas i nuläget på grund av att det bedöms för dyrt.

– Jag förstår logiken men det är också extremt svårt att se någon annan lösning. Det kommer att vara svindyrt men man måste bara göra det. Nu puttar man bara problemet fram ett par år i tiden.

Bland övriga satsningar märks att det tidigare planerade dubbelspåret mellan Gävle och Härnösand – etappen Kubikenborg-Dingersjö stryks helt medan Gävle-Kringlan får en kraftigt minskad budget.

”Fullständigt tondövt”, kallar Niklas Säwén, kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall, beskedet från Trafikverket.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingTågresenärer vid järnvägsstationen i Sundsvall. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT
Tågresenärer vid järnvägsstationen i Sundsvall. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT
Inrikes

Kritiken mot tågsatsning: ”25 år räcker inte”

Tobias Österberg/TT

Inom 25 år ska man vara ikapp med underhållet av landets järnvägar, utlovar Trafikverket. Dessutom får flera uteblivna och nedbantade satsningar skarp kritik från flera håll.

– Att det ska vara avbetalt tills 2050 är lite önsketänkande. 25 år kommer inte att räcka, säger lektor Carl-William Palmqvist vid Lunds universitet.

Det handlar om en gigantisk totalkostnad för alla infrastruktursatsningar där järnvägen ingår, totalt 1 171 miljarder kronor och dessutom – för en extremt lång tidshorisont. I Trafikverkets nationella planförslag för 2026–2037 är nu bedömningen att när det gäller underhållet av Sveriges järnvägar är planen att vara i kapp först till 2050.

Det håller dock Carl-William Palmqvist, lektor i järnvägsteknik, som osannolikt:

– Att det ska vara åtgärdat 2050 är i princip grundlöst. Man börjar knapra på det här i kanten men sedan måste takten ökas kraftigt i nästföljande plan och planen därefter, säger han.

För dyrt

Carl-William Palmqvist påpekar att grundproblematiken är att järnvägen är dyr och kostar mer än vad man historiskt sett varit villig att betala.

– Trafikmängden har fördubblats sedan 90-talet men vi har gått back hela tiden och aldrig lagt tillräckligt mycket för att vidmakthålla att standarden är densamma. Den har i stället fallit, säger han.

Historiskt sett har tågtrafiken ökat 2–3 procent årligen vilket gör att det behövs fortsatt stora ekonomiska satsningar för att hålla jämna steg, påpekar han.

Negativ överraskning

Den stora negativa överraskningen anser Carl-William Palmqvist är att problemet med det fyra kilometer långa enkelspåret mellan Helsingborg och Maria station, en flaskhals på Västkustbanan, inte åtgärdas i nuläget på grund av att det bedöms för dyrt.

– Jag förstår logiken men det är också extremt svårt att se någon annan lösning. Det kommer att vara svindyrt men man måste bara göra det. Nu puttar man bara problemet fram ett par år i tiden.

Bland övriga satsningar märks att det tidigare planerade dubbelspåret mellan Gävle och Härnösand – etappen Kubikenborg-Dingersjö stryks helt medan Gävle-Kringlan får en kraftigt minskad budget.

”Fullständigt tondövt”, kallar Niklas Säwén, kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall, beskedet från Trafikverket.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025