Inom 25 år ska man vara ikapp med underhållet av landets järnvägar, utlovar Trafikverket. Dessutom får flera uteblivna och nedbantade satsningar skarp kritik från flera håll.
– Att det ska vara avbetalt tills 2050 är lite önsketänkande. 25 år kommer inte att räcka, säger lektor Carl-William Palmqvist vid Lunds universitet.
Det handlar om en gigantisk totalkostnad för alla infrastruktursatsningar där järnvägen ingår, totalt 1 171 miljarder kronor och dessutom – för en extremt lång tidshorisont. I Trafikverkets nationella planförslag för 2026–2037 är nu bedömningen att när det gäller underhållet av Sveriges järnvägar är planen att vara i kapp först till 2050.
Det håller dock Carl-William Palmqvist, lektor i järnvägsteknik, som osannolikt:
– Att det ska vara åtgärdat 2050 är i princip grundlöst. Man börjar knapra på det här i kanten men sedan måste takten ökas kraftigt i nästföljande plan och planen därefter, säger han.
För dyrt
Carl-William Palmqvist påpekar att grundproblematiken är att järnvägen är dyr och kostar mer än vad man historiskt sett varit villig att betala.
– Trafikmängden har fördubblats sedan 90-talet men vi har gått back hela tiden och aldrig lagt tillräckligt mycket för att vidmakthålla att standarden är densamma. Den har i stället fallit, säger han.
Historiskt sett har tågtrafiken ökat 2–3 procent årligen vilket gör att det behövs fortsatt stora ekonomiska satsningar för att hålla jämna steg, påpekar han.
Negativ överraskning
Den stora negativa överraskningen anser Carl-William Palmqvist är att problemet med det fyra kilometer långa enkelspåret mellan Helsingborg och Maria station, en flaskhals på Västkustbanan, inte åtgärdas i nuläget på grund av att det bedöms för dyrt.
– Jag förstår logiken men det är också extremt svårt att se någon annan lösning. Det kommer att vara svindyrt men man måste bara göra det. Nu puttar man bara problemet fram ett par år i tiden.
Bland övriga satsningar märks att det tidigare planerade dubbelspåret mellan Gävle och Härnösand – etappen Kubikenborg-Dingersjö stryks helt medan Gävle-Kringlan får en kraftigt minskad budget.
”Fullständigt tondövt”, kallar Niklas Säwén, kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall, beskedet från Trafikverket.