loadingBärgningen av de urspårade tågvagnarna nära Skorped inleddes i går. Foto: Trafikverket
Bärgningen av de urspårade tågvagnarna nära Skorped inleddes i går. Foto: Trafikverket
Inrikes

Efter urspårning: Stambanan öppnas 6 oktober

Anna Lena Wallström/TT

Det dröjer närmare tre veckor till innan tågtrafiken fullt ut kan vara igång efter att två godståg spårat ur i översvämningsdrabbade Västernorrland. Trafikverket räknar med att Stambanan genom övre Norrland kan öppnas för trafik igen den 6 oktober, och Ådalsbanan bedöms kunna öppna igen den 28 september.

– Fram till dess fortlöper arbetena med att återställa banvallar och räls. Och initialt efter öppning går tågen med reducerad hastighet, säger presskommunikatör Peter Jonsson vid Trafikverket.

Tiden för öppning är i båda fallen satt till klockan 8.00.

Prognosen ges sedan det urspårade godståget på Stambanan nära Skorped i Örnsköldsviks kunde börja bärgas på tisdagen. Tidigare har ett godståg med timmer kunnat bärgas från Ådalsbanan nära Prästmon i Kramfors kommun.

Inte akut längre

Under gårdagen, på tisdagen, meddelade också länsstyrelsen i Västernorrland att myndigheternas akuta hantering efter skyfallen och översvämningarna för en och halv vecka sedan har avslutats.

Utöver två urspårade tåg, vilket i det närmaste skar av trafiken mellan södra och norra Sverige, skadades ett 40-tal vägar. En person miste livet när han färdades på en vägsträcka som rämnade.

Försäkringsfrågor

På tisdagen var tre länsvägar fortfarande avstängda: väg 738 i Härnösands kommun och vägarna 786 och 774 i Kramfors kommun. Och fortfarande finns ett antal mindre vägar som måste åtgärdas.

– Därtill kommer försäkringsbolagens arbete med att hantera alla skador som uppstått på fastigheter, såväl byggnader som mark. Likaså ska vägföreningar återställa sina vägar. Det kommer att kosta mycket pengar och det kommer att ta tid, konstaterar beredskapsdirektör Torbjörn Westman vid länsstyrelsen i Västernorrland.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingBärgningen av de urspårade tågvagnarna nära Skorped inleddes i går. Foto: Trafikverket
Bärgningen av de urspårade tågvagnarna nära Skorped inleddes i går. Foto: Trafikverket
Inrikes

Efter urspårning: Stambanan öppnas 6 oktober

Anna Lena Wallström/TT

Det dröjer närmare tre veckor till innan tågtrafiken fullt ut kan vara igång efter att två godståg spårat ur i översvämningsdrabbade Västernorrland. Trafikverket räknar med att Stambanan genom övre Norrland kan öppnas för trafik igen den 6 oktober, och Ådalsbanan bedöms kunna öppna igen den 28 september.

– Fram till dess fortlöper arbetena med att återställa banvallar och räls. Och initialt efter öppning går tågen med reducerad hastighet, säger presskommunikatör Peter Jonsson vid Trafikverket.

Tiden för öppning är i båda fallen satt till klockan 8.00.

Prognosen ges sedan det urspårade godståget på Stambanan nära Skorped i Örnsköldsviks kunde börja bärgas på tisdagen. Tidigare har ett godståg med timmer kunnat bärgas från Ådalsbanan nära Prästmon i Kramfors kommun.

Inte akut längre

Under gårdagen, på tisdagen, meddelade också länsstyrelsen i Västernorrland att myndigheternas akuta hantering efter skyfallen och översvämningarna för en och halv vecka sedan har avslutats.

Utöver två urspårade tåg, vilket i det närmaste skar av trafiken mellan södra och norra Sverige, skadades ett 40-tal vägar. En person miste livet när han färdades på en vägsträcka som rämnade.

Försäkringsfrågor

På tisdagen var tre länsvägar fortfarande avstängda: väg 738 i Härnösands kommun och vägarna 786 och 774 i Kramfors kommun. Och fortfarande finns ett antal mindre vägar som måste åtgärdas.

– Därtill kommer försäkringsbolagens arbete med att hantera alla skador som uppstått på fastigheter, såväl byggnader som mark. Likaså ska vägföreningar återställa sina vägar. Det kommer att kosta mycket pengar och det kommer att ta tid, konstaterar beredskapsdirektör Torbjörn Westman vid länsstyrelsen i Västernorrland.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025