loadingTrafikverkets förslag till ny infrastrukturplan uppgår till närmare 1 200 miljarder kronor. Arkivbild. Foto: Adam Ihse / TT
Trafikverkets förslag till ny infrastrukturplan uppgår till närmare 1 200 miljarder kronor. Arkivbild. Foto: Adam Ihse / TT
Inrikes

Projekten som genomförs – och de som skrotas

Jens Bornemann/TT

Trafikverkets förslag kring transportinfrastrukturen innehåller närmare 1 200 miljarder kronor. Här är några av punkterna som finns med – och projekten som skrotas.

Pengarna:

Totalt ingår 1 171 miljarder kronor i Trafikverkets förslag, varav 564 miljarder kronor ska gå till underhåll och 607 miljarder kronor ska gå till utveckling.

Målen:

Trafikverket har tagit fram bedömningar för när underhållsskulden för väg- respektive järnvägsnätet ska vara helt åtgärdad.

För vägnätet är målåret 2037, medan det för järnvägens del handlar om 2050.

Stora projekt i planen:

Inom järnvägen påskyndas bland annat det nya signalsystemet ERTMS. Enligt förslaget ska det vara infört på högtrafikerade sträckor till 2042 – dock är Stockholmsområdet tills vidare undantaget från det målet.

Tidigare beslutade järnvägsprojekt som fortsätter är exempelvis Ostlänken mellan Stockholm och Linköping, sträckorna Göteborg–Borås, Lund–Hässleholm samt Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå.

På vägsidan fortsätter bland annat olika projekt på E4, exempelvis förbifart Stockholm och förbifart Skellefteå och arbeten på E22 förbi Söderköping.

På sjöfartssidan ingår till exempel utbyten och uppgraderingar av slussarna i Trollhättan och Södertälje.

Nya prioriteringar:

Trafikverket har ändrat sättet att rangordna projekten, vilket innebär att ett tiotal projekt skrotas eller görs om på grund av dålig lönsamhet. Det frigör 20 miljarder kronor till förmån för 27 nya projekt som bedöms göra större samhällsnytta.

Projekten som skrotas eller görs om:

Trafikverket vill att det görs ”omtag” för utbyggnaden av dubbelspår mellan Gävle och Kringlan samt sträckan Maria–Helsingborg. Båda projekten anses i nuläget bli för dyra.

Nio åtgärder utgår tills vidare helt: Dubbelspåren mellan Kubikenborg och Dingersjö söder om Sundsvall samt mellan Räppe och Växjö stryks. Därutöver skrotas planerna på Räppe station. Även planerade stängselsystem på Malmbanan mellan Boden och Gällivare stryks.

På vägsidan stryks bland andra ombyggnaden till 2+1-väg på E18 Töcksfors–Bäckevarv, mötesseparering på E45 Säffle–Hammar, på E10 Kauppinen–Kiruna och på E22 Gladhammar–Verkebäck, samt påseglingsskydd för Essingeledens bropelare.

I stället föreslås 27 nya projekt i planen, bland annat:

Bulleråtgärder vid Lommabanan Söderåsbanan, en ny isbrytare, kapacitetsförstärkning trafikplats Häggvik–trafikplats Rotebro, en plankorsning i Knivsta och åtgärder på Tomteboda bangård i Stockholm.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingTrafikverkets förslag till ny infrastrukturplan uppgår till närmare 1 200 miljarder kronor. Arkivbild. Foto: Adam Ihse / TT
Trafikverkets förslag till ny infrastrukturplan uppgår till närmare 1 200 miljarder kronor. Arkivbild. Foto: Adam Ihse / TT
Inrikes

Projekten som genomförs – och de som skrotas

Jens Bornemann/TT

Trafikverkets förslag kring transportinfrastrukturen innehåller närmare 1 200 miljarder kronor. Här är några av punkterna som finns med – och projekten som skrotas.

Pengarna:

Totalt ingår 1 171 miljarder kronor i Trafikverkets förslag, varav 564 miljarder kronor ska gå till underhåll och 607 miljarder kronor ska gå till utveckling.

Målen:

Trafikverket har tagit fram bedömningar för när underhållsskulden för väg- respektive järnvägsnätet ska vara helt åtgärdad.

För vägnätet är målåret 2037, medan det för järnvägens del handlar om 2050.

Stora projekt i planen:

Inom järnvägen påskyndas bland annat det nya signalsystemet ERTMS. Enligt förslaget ska det vara infört på högtrafikerade sträckor till 2042 – dock är Stockholmsområdet tills vidare undantaget från det målet.

Tidigare beslutade järnvägsprojekt som fortsätter är exempelvis Ostlänken mellan Stockholm och Linköping, sträckorna Göteborg–Borås, Lund–Hässleholm samt Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå.

På vägsidan fortsätter bland annat olika projekt på E4, exempelvis förbifart Stockholm och förbifart Skellefteå och arbeten på E22 förbi Söderköping.

På sjöfartssidan ingår till exempel utbyten och uppgraderingar av slussarna i Trollhättan och Södertälje.

Nya prioriteringar:

Trafikverket har ändrat sättet att rangordna projekten, vilket innebär att ett tiotal projekt skrotas eller görs om på grund av dålig lönsamhet. Det frigör 20 miljarder kronor till förmån för 27 nya projekt som bedöms göra större samhällsnytta.

Projekten som skrotas eller görs om:

Trafikverket vill att det görs ”omtag” för utbyggnaden av dubbelspår mellan Gävle och Kringlan samt sträckan Maria–Helsingborg. Båda projekten anses i nuläget bli för dyra.

Nio åtgärder utgår tills vidare helt: Dubbelspåren mellan Kubikenborg och Dingersjö söder om Sundsvall samt mellan Räppe och Växjö stryks. Därutöver skrotas planerna på Räppe station. Även planerade stängselsystem på Malmbanan mellan Boden och Gällivare stryks.

På vägsidan stryks bland andra ombyggnaden till 2+1-väg på E18 Töcksfors–Bäckevarv, mötesseparering på E45 Säffle–Hammar, på E10 Kauppinen–Kiruna och på E22 Gladhammar–Verkebäck, samt påseglingsskydd för Essingeledens bropelare.

I stället föreslås 27 nya projekt i planen, bland annat:

Bulleråtgärder vid Lommabanan Söderåsbanan, en ny isbrytare, kapacitetsförstärkning trafikplats Häggvik–trafikplats Rotebro, en plankorsning i Knivsta och åtgärder på Tomteboda bangård i Stockholm.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025