loadingKonsumentverket vill förbjuda all telefonförsäljning. Arkivbild. Foto: Per Larsson / TT
Konsumentverket vill förbjuda all telefonförsäljning. Arkivbild. Foto: Per Larsson / TT
Ekonomi & Näringsliv

Konsumentverket: Förbjud all telefonförsäljning

TT

Konsumentverket föreslår att telefonförsäljning totalförbjuds.

– Affärsmetoden är problematisk i sin grundkonstruktion. Då räcker det inte med tillsyn eller skarpare regler, säger generaldirektör Cecilia Tisell.

Konsumentverket presenterar det föreslagna förbudet i rapporten: ”Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod”. Förslaget kommer efter ett uppdrag från regeringen om att stärka konsumentskyddet.

– Telefonförsäljning har varit, vill jag påstå, det största konsumentproblemet under många år, säger Cecilia Tisell, konsumentombudsman och generaldirektör.

Grundproblematiken består enligt Konsumentverket i att konsumenten blir överrumplad under ett samtal och på så sätt har dåliga förutsättningar att fatta väl avvägda beslut.

Missar viktiga samtal

Dessutom är det vanligt förekommande att vilseledande och påstridiga försäljningstaktiker används, enligt Tisell. Det gäller inte bara enskild problematiska aktörer, som det enligt Konsumentverkets rapport påstås från branschhåll.

– Stora, etablerade företag ligger bakom väldigt många anmälningar till myndigheten, säger Cecilia Tisell.

Om affärsmetoden inte förbjuds föreslår myndigheten i andra hand ett system som ska ersätta dagens Nix-register, dit man kan anmäla sig för att inte bli uppringd av försäljare. I stället ska försäljningssamtal endast tillåtas till de konsumenter som har klargjort att de vill bli uppringda.

Enligt Konsumentverket svarar sex av tio personer inte i telefon från okända nummer för att slippa försäljare. Och det får konsekvenser i form av att många missar viktiga samtal från till exempel sjukvården och polisen, enligt rapporten.

”Många hamnat i kläm”

Regeringen gav Konsumentverket uppdraget i maj med syfte att stoppa vilseledande och aggressiv telefonförsäljning. Detta bland annat efter kritiken mot Socialdemokraternas lotteriverksamhet som avslöjats med tvivelaktiga telefonförsäljningsmetoder.

Civilminister Erik Slottner (KD) säger i ett pressmeddelande att han nu kommer att gå genom rapportens förslag och att han inte stänger några dörrar.

”Jag reagerar starkt på uppgifter om att många hamnat i kläm vid telefonförsäljning. Inte minst äldre, språksvaga och personer med vissa funktionsnedsättningar drabbas illa.”

Vänsterpartiet, som tidigare drivit frågan om att förbjuda telefonförsäljning, välkomnar förslaget.

"Regeringen måste ta ansvar: ta del av Konsumentverkets utredning, följ dess uppmaningar och inför ett totalförbud mot telefonförsäljning”, skriver V i en kommentar till TT.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKonsumentverket vill förbjuda all telefonförsäljning. Arkivbild. Foto: Per Larsson / TT
Konsumentverket vill förbjuda all telefonförsäljning. Arkivbild. Foto: Per Larsson / TT
Ekonomi & Näringsliv

Konsumentverket: Förbjud all telefonförsäljning

TT

Konsumentverket föreslår att telefonförsäljning totalförbjuds.

– Affärsmetoden är problematisk i sin grundkonstruktion. Då räcker det inte med tillsyn eller skarpare regler, säger generaldirektör Cecilia Tisell.

Konsumentverket presenterar det föreslagna förbudet i rapporten: ”Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod”. Förslaget kommer efter ett uppdrag från regeringen om att stärka konsumentskyddet.

– Telefonförsäljning har varit, vill jag påstå, det största konsumentproblemet under många år, säger Cecilia Tisell, konsumentombudsman och generaldirektör.

Grundproblematiken består enligt Konsumentverket i att konsumenten blir överrumplad under ett samtal och på så sätt har dåliga förutsättningar att fatta väl avvägda beslut.

Missar viktiga samtal

Dessutom är det vanligt förekommande att vilseledande och påstridiga försäljningstaktiker används, enligt Tisell. Det gäller inte bara enskild problematiska aktörer, som det enligt Konsumentverkets rapport påstås från branschhåll.

– Stora, etablerade företag ligger bakom väldigt många anmälningar till myndigheten, säger Cecilia Tisell.

Om affärsmetoden inte förbjuds föreslår myndigheten i andra hand ett system som ska ersätta dagens Nix-register, dit man kan anmäla sig för att inte bli uppringd av försäljare. I stället ska försäljningssamtal endast tillåtas till de konsumenter som har klargjort att de vill bli uppringda.

Enligt Konsumentverket svarar sex av tio personer inte i telefon från okända nummer för att slippa försäljare. Och det får konsekvenser i form av att många missar viktiga samtal från till exempel sjukvården och polisen, enligt rapporten.

”Många hamnat i kläm”

Regeringen gav Konsumentverket uppdraget i maj med syfte att stoppa vilseledande och aggressiv telefonförsäljning. Detta bland annat efter kritiken mot Socialdemokraternas lotteriverksamhet som avslöjats med tvivelaktiga telefonförsäljningsmetoder.

Civilminister Erik Slottner (KD) säger i ett pressmeddelande att han nu kommer att gå genom rapportens förslag och att han inte stänger några dörrar.

”Jag reagerar starkt på uppgifter om att många hamnat i kläm vid telefonförsäljning. Inte minst äldre, språksvaga och personer med vissa funktionsnedsättningar drabbas illa.”

Vänsterpartiet, som tidigare drivit frågan om att förbjuda telefonförsäljning, välkomnar förslaget.

"Regeringen måste ta ansvar: ta del av Konsumentverkets utredning, följ dess uppmaningar och inför ett totalförbud mot telefonförsäljning”, skriver V i en kommentar till TT.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025