loadingEny rapport av Matpriskollen har undersökt effekten av lågprisbutiker. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Eny rapport av Matpriskollen har undersökt effekten av lågprisbutiker. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi & Näringsliv

Lågprisbutikens närvaro pressar matpriserna

Hanna Rasmusson/TT

Blotta närvaron av lågprisbutiker pressar matpriserna hos andra butiker, visar en ny rapport från Matpriskollen. Men fortfarande står många kommuner helt utan ett lågprisalternativ, eftersom kommunerna säger nej.

En ny lågprisbutik på en ort kan ha betydande effekt för ett hushålls ekonomi, visar Matpriskollens rapport. Om en barnfamilj endast handlar hos lågprisbutiken kan kostnaderna minska med upp till 22 000 kronor per år.

Men även om hushållet inte byter butik, sparar hushållen pengar på att det finns en lågprisbutik på orten. Då sänker nämligen även andra butiker sina priser. Besparingen för ett hushåll blir i snitt 7 000 kronor – bara genom ökad konkurrens på orten.

När kunderna får fler möjligheter att välja bland, det är först då butikerna verkligen tvingas se över sin prisbild, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.

Genomsnittlig skillnad mellan befintliga butiker och lågprisbutiker (Willys prisnivå) i 20 mindre orter. Foto: Anders Humlebo/TT

– Man behöver inte ens börja handla i den butiken för att få det bättre. Rapporten pekar på att priset ändå kommer sjunka i de andra butikerna.

Pressar priser

Mazur kallar detta för en ”dubbeleffekt". Om lågprisbutiker etablerar sig i området får konsumenten nämligen både ett billigare alternativ, samtidigt som priserna pressas i andra butiker.

Enligt en rapport från Konkurrensverket saknade 102 av Sveriges 290 kommuner lågprisbutiker 2022 – vilket motsvarar var tredje kommun. Konkurrensverket har konstaterat att den lokala konkurrensen begränsats av kommunernas planarbete, som bromsar möjligheten till att nya dagligvarubutiker etablerar sig. Det har även förts fram av andra aktörer och på politisk nivå.

Lågpriskedjan Lidl har i dag 208 butiker runtom i landet. Kedjan vill öppna 7 till 10 butiker om året. Men det går långsamt, enligt Niclas Kjellman, försäljnings- och fastighetsdirektör på Lidl.

– Den absolut största utmaningen vi har nu är hur kommunerna tolkar plan- och bygglagen och att många säger nej till just handel med mat. Plus att handläggningstiderna är väldigt långa om vi vill ändra en befintlig plan.

Lågpriskedjan Willys vill öppna tio nya butiker per år under fem år, men möter också motstånd. “Det finns flera exempel där vi har försökt etablera butiker i 10–15 år utan att lyckas, och ibland utan att vi förstår varför”, säger etableringschef Heinz Möller i en kommentar.

Vill se ändring

Lidl vill se en ändring i plan- och bygglagen, så att det inte går att utesluta nyetableringar. Regeringen har sedan tidigare gett Boverket ett uppdrag i syfte att underlätta etablering av nya livsmedelsbutiker. Det ska redovisas i vår.

– Vi vill också ta bort konkurrensklausulerna som i dag gör att en dagligvaruaktör kan hindra andra aktörer från att öppna i ett visst område, säger Kjellman.

Enligt finansminister Elisabeth Svantesson (M) gör regeringen vad den kan för att öka konkurrensen.

”Men kommunerna, oavsett färg, måste också göra sitt för att fler lågpriskedjor ska kunna etablera sig. Konkurrens och valmöjlighet är en viktig faktor för att kunna pressa priserna”, säger Svantesson enligt en skriftlig kommentar till TT.

Så påverkas priserna

Matpriskollen har tittat på prisskillnader när en eller flera lågprisbutiker finns inom fem kilometer från en stormarknad. Prisgapet mellan stormarknad och lågprisbutik sjunker ju fler lågprisbutiker det finns.

Där det bara finns en lågprisbutik har stormarknaden 5,3 procent högre priser. Om det finns fyra eller fem lågprisbutiker i området blir skillnaden cirka 3–4 procent.

Matpriskollen har även jämfört prisnivån för de vanligaste vardagsvarorna i 30 butiker på 20 mindre orter, där hälften saknar lågprisbutik. I de orter som saknar lågprisbutik ligger priserna i genomsnitt 14,7 procent över lågprisnivån. Om förhållandet är det motsatta är skillnaden knappt 10 procent.

Det finns även skillnader om man jämför de lokala butikernas priser mot det nationella kedjesnittet. I de orter som saknar lågprisbutik ligger de lokala butikspriserna 2,9 procent högre än kedjornas genomsnitt, jämfört med 0,8 procent på orter där lågpris finns.

Källa: Matpriskollen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEny rapport av Matpriskollen har undersökt effekten av lågprisbutiker. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Eny rapport av Matpriskollen har undersökt effekten av lågprisbutiker. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi & Näringsliv

Lågprisbutikens närvaro pressar matpriserna

Hanna Rasmusson/TT

Blotta närvaron av lågprisbutiker pressar matpriserna hos andra butiker, visar en ny rapport från Matpriskollen. Men fortfarande står många kommuner helt utan ett lågprisalternativ, eftersom kommunerna säger nej.

En ny lågprisbutik på en ort kan ha betydande effekt för ett hushålls ekonomi, visar Matpriskollens rapport. Om en barnfamilj endast handlar hos lågprisbutiken kan kostnaderna minska med upp till 22 000 kronor per år.

Men även om hushållet inte byter butik, sparar hushållen pengar på att det finns en lågprisbutik på orten. Då sänker nämligen även andra butiker sina priser. Besparingen för ett hushåll blir i snitt 7 000 kronor – bara genom ökad konkurrens på orten.

När kunderna får fler möjligheter att välja bland, det är först då butikerna verkligen tvingas se över sin prisbild, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.

Genomsnittlig skillnad mellan befintliga butiker och lågprisbutiker (Willys prisnivå) i 20 mindre orter. Foto: Anders Humlebo/TT

– Man behöver inte ens börja handla i den butiken för att få det bättre. Rapporten pekar på att priset ändå kommer sjunka i de andra butikerna.

Pressar priser

Mazur kallar detta för en ”dubbeleffekt". Om lågprisbutiker etablerar sig i området får konsumenten nämligen både ett billigare alternativ, samtidigt som priserna pressas i andra butiker.

Enligt en rapport från Konkurrensverket saknade 102 av Sveriges 290 kommuner lågprisbutiker 2022 – vilket motsvarar var tredje kommun. Konkurrensverket har konstaterat att den lokala konkurrensen begränsats av kommunernas planarbete, som bromsar möjligheten till att nya dagligvarubutiker etablerar sig. Det har även förts fram av andra aktörer och på politisk nivå.

Lågpriskedjan Lidl har i dag 208 butiker runtom i landet. Kedjan vill öppna 7 till 10 butiker om året. Men det går långsamt, enligt Niclas Kjellman, försäljnings- och fastighetsdirektör på Lidl.

– Den absolut största utmaningen vi har nu är hur kommunerna tolkar plan- och bygglagen och att många säger nej till just handel med mat. Plus att handläggningstiderna är väldigt långa om vi vill ändra en befintlig plan.

Lågpriskedjan Willys vill öppna tio nya butiker per år under fem år, men möter också motstånd. “Det finns flera exempel där vi har försökt etablera butiker i 10–15 år utan att lyckas, och ibland utan att vi förstår varför”, säger etableringschef Heinz Möller i en kommentar.

Vill se ändring

Lidl vill se en ändring i plan- och bygglagen, så att det inte går att utesluta nyetableringar. Regeringen har sedan tidigare gett Boverket ett uppdrag i syfte att underlätta etablering av nya livsmedelsbutiker. Det ska redovisas i vår.

– Vi vill också ta bort konkurrensklausulerna som i dag gör att en dagligvaruaktör kan hindra andra aktörer från att öppna i ett visst område, säger Kjellman.

Enligt finansminister Elisabeth Svantesson (M) gör regeringen vad den kan för att öka konkurrensen.

”Men kommunerna, oavsett färg, måste också göra sitt för att fler lågpriskedjor ska kunna etablera sig. Konkurrens och valmöjlighet är en viktig faktor för att kunna pressa priserna”, säger Svantesson enligt en skriftlig kommentar till TT.

Så påverkas priserna

Matpriskollen har tittat på prisskillnader när en eller flera lågprisbutiker finns inom fem kilometer från en stormarknad. Prisgapet mellan stormarknad och lågprisbutik sjunker ju fler lågprisbutiker det finns.

Där det bara finns en lågprisbutik har stormarknaden 5,3 procent högre priser. Om det finns fyra eller fem lågprisbutiker i området blir skillnaden cirka 3–4 procent.

Matpriskollen har även jämfört prisnivån för de vanligaste vardagsvarorna i 30 butiker på 20 mindre orter, där hälften saknar lågprisbutik. I de orter som saknar lågprisbutik ligger priserna i genomsnitt 14,7 procent över lågprisnivån. Om förhållandet är det motsatta är skillnaden knappt 10 procent.

Det finns även skillnader om man jämför de lokala butikernas priser mot det nationella kedjesnittet. I de orter som saknar lågprisbutik ligger de lokala butikspriserna 2,9 procent högre än kedjornas genomsnitt, jämfört med 0,8 procent på orter där lågpris finns.

Källa: Matpriskollen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025