loadingEn Ica-handlare i Jämtland vill minska blöjförsäljningen då den inte är lönsam. Arkivbild. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT
En Ica-handlare i Jämtland vill minska blöjförsäljningen då den inte är lönsam. Arkivbild. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT
Ekonomi & Näringsliv

Handlare vill sälja färre blöjor – inte lönsamt

TT

Det går inte att gå plus på blöjförsäljning – därför utbildar nu en Ica-handlare i Jämtland föräldrar i hur barn kan bli blöjfria, rapporterar Dagligvarunytt.

För butiker finns det ingen lönsamhet i att sälja blöjor, menar Erik Lindgren, som driver Ica Nära i orten Mörsil.

– Du kan fråga vilken butik i branschen som helst, jag tror att alla har samma syn. Vi säljer sällan blöjor till ordinarie pris utan kampanjar ut dem för att locka barnfamiljerna med resultatet att vi går back på varje blöja vi säljer, säger han till branschtidningen.

För att därför kunna sälja så få blöjor som möjligt har butiken tillsammans med den svenska organisationen Omep tagit fram en informationsfolder om fördelarna med att barn blir blöjfria tidigt. Omep gör bland annat potträningsmaterial till barnavårdscentraler och förskolor.

Foldern står nu tillsammans med blöjorna i butiken och Erik Lindgren hoppas att andra följer efter.

– Drömmen är ju att alla butiker, oavsett kedjetillhörighet, slog ett slag för detta. Det skulle göra att vi behövde ägna oss mindre åt olönsam försäljning.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEn Ica-handlare i Jämtland vill minska blöjförsäljningen då den inte är lönsam. Arkivbild. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT
En Ica-handlare i Jämtland vill minska blöjförsäljningen då den inte är lönsam. Arkivbild. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT
Ekonomi & Näringsliv

Handlare vill sälja färre blöjor – inte lönsamt

TT

Det går inte att gå plus på blöjförsäljning – därför utbildar nu en Ica-handlare i Jämtland föräldrar i hur barn kan bli blöjfria, rapporterar Dagligvarunytt.

För butiker finns det ingen lönsamhet i att sälja blöjor, menar Erik Lindgren, som driver Ica Nära i orten Mörsil.

– Du kan fråga vilken butik i branschen som helst, jag tror att alla har samma syn. Vi säljer sällan blöjor till ordinarie pris utan kampanjar ut dem för att locka barnfamiljerna med resultatet att vi går back på varje blöja vi säljer, säger han till branschtidningen.

För att därför kunna sälja så få blöjor som möjligt har butiken tillsammans med den svenska organisationen Omep tagit fram en informationsfolder om fördelarna med att barn blir blöjfria tidigt. Omep gör bland annat potträningsmaterial till barnavårdscentraler och förskolor.

Foldern står nu tillsammans med blöjorna i butiken och Erik Lindgren hoppas att andra följer efter.

– Drömmen är ju att alla butiker, oavsett kedjetillhörighet, slog ett slag för detta. Det skulle göra att vi behövde ägna oss mindre åt olönsam försäljning.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025