loadingNär flygbolaget BRA vid årsskiftet flyttade till Arlanda försvann i princip all linjetrafik från Bromma. Utöver privat- och ambulansflyg sker i dagsläget någon enstaka flight per dag till och från flygplatsen. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT
När flygbolaget BRA vid årsskiftet flyttade till Arlanda försvann i princip all linjetrafik från Bromma. Utöver privat- och ambulansflyg sker i dagsläget någon enstaka flight per dag till och från flygplatsen. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT
Inrikes

Bromma flygplats framtid ska utredas

TT

Bromma flygplats är omstridd. Nu ger regeringen en utredare i uppdrag att se över dess framtid – och statens roll som ägare av flygplatser.

”Flyget och flygplatserna är viktiga för att hela Sverige ska fungera. Samtidigt har särskilt inrikestrafiken brottats med svåra utmaningar under flera år och för Bromma flygplats har en mängd frågor aktualiserats när flygplatsen tappat mycket av sin trafik”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande.

I uppdraget ingår att utreda det nuvarande nationella basutbudet av flygplatser som ägs och utvecklas av Swedavia och särskilt funktionen för Bromma flygplats. Utredningen ska även se över statens roll som ägare och förvaltare av flygplatser.

”Dessutom har totalförsvarets behov av flygplatser ändrats med anledning av det försämrade omvärldsläget och Natointrädet. Mot bakgrund av allt detta ser vi ett stort behov av den här utredningen”, säger Andreas Carlson.

Uppdraget ska redovisas 30 september 2026.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingNär flygbolaget BRA vid årsskiftet flyttade till Arlanda försvann i princip all linjetrafik från Bromma. Utöver privat- och ambulansflyg sker i dagsläget någon enstaka flight per dag till och från flygplatsen. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT
När flygbolaget BRA vid årsskiftet flyttade till Arlanda försvann i princip all linjetrafik från Bromma. Utöver privat- och ambulansflyg sker i dagsläget någon enstaka flight per dag till och från flygplatsen. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT
Inrikes

Bromma flygplats framtid ska utredas

TT

Bromma flygplats är omstridd. Nu ger regeringen en utredare i uppdrag att se över dess framtid – och statens roll som ägare av flygplatser.

”Flyget och flygplatserna är viktiga för att hela Sverige ska fungera. Samtidigt har särskilt inrikestrafiken brottats med svåra utmaningar under flera år och för Bromma flygplats har en mängd frågor aktualiserats när flygplatsen tappat mycket av sin trafik”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande.

I uppdraget ingår att utreda det nuvarande nationella basutbudet av flygplatser som ägs och utvecklas av Swedavia och särskilt funktionen för Bromma flygplats. Utredningen ska även se över statens roll som ägare och förvaltare av flygplatser.

”Dessutom har totalförsvarets behov av flygplatser ändrats med anledning av det försämrade omvärldsläget och Natointrädet. Mot bakgrund av allt detta ser vi ett stort behov av den här utredningen”, säger Andreas Carlson.

Uppdraget ska redovisas 30 september 2026.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025