loadingSlutnotan för Trafikverket efter järnvägsbranden i Hässleholm blir uppemot 30 miljoner kronor. Foto: Michael Gaida
Slutnotan för Trafikverket efter järnvägsbranden i Hässleholm blir uppemot 30 miljoner kronor. Foto: Michael Gaida
Inrikes

Slutnotan för järnvägsbranden i Hässleholm: 30 miljoner kronor

Epoch Times

Det omfattande renoveringsarbetet vid järnvägen i Hässleholm kommer att kosta uppemot 30 miljoner kronor för Trafikverket. Det rapporterar SVT Nyheter Skåne.

Den kraftiga branden, som polisen misstänker är anlagd, orsakade stora skador på kontaktledningar, spår och signalsystem. Arbetet med att återställa järnvägen tog nästan en vecka.

– Vårt fulla fokus har legat på återställningsarbetet av anläggningen och vi har därför i nuläget bara en grov uppskattning av kostnaden. Vår bedömning just nu är att de direkta kostnaderna för att återställa anläggningen är i storleksordningen 25–30 miljoner kronor, säger Annika Canaki, distriktschef på Trafikverket, till tv-kanalen.

För Skånetrafiken blir slutnotan omkring 10 miljoner kronor. I kostnaderna ingår bland annat ersättningsbussar som man tvingades sätta in i samband med tågstoppet efter branden.

Det var den 14 augusti som branden inträffade vid järnvägen i centrala Hässleholm. En tom lagerlokal brann ned till grunden. Man tvingades ställa in tågtrafiken och Skånetrafiken fick sätta in ersättningsbussar.

Ola Malmberg, tillförordnad enhetschef på Trafikverket, har jobbat med järnväg i 30 år. Han har tidigare sagt till Lokaltidningen Hässleholm att han aldrig har varit med om en värre katastrof.

– Det kan vara den allvarligaste händelse som någonsin drabbat järnvägen i Sverige.

Polisen har rubricerat händelsen som mordbrand. Fortfarande har ingen gripits för branden.

Ett av spåren som poliser håller på att utreda är att lagerlokalen var ett tillhåll för ungdomar, enligt SVT. Samma dag som branden inträffade ska flera personer ha synts till vid byggnaden.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSlutnotan för Trafikverket efter järnvägsbranden i Hässleholm blir uppemot 30 miljoner kronor. Foto: Michael Gaida
Slutnotan för Trafikverket efter järnvägsbranden i Hässleholm blir uppemot 30 miljoner kronor. Foto: Michael Gaida
Inrikes

Slutnotan för järnvägsbranden i Hässleholm: 30 miljoner kronor

Epoch Times

Det omfattande renoveringsarbetet vid järnvägen i Hässleholm kommer att kosta uppemot 30 miljoner kronor för Trafikverket. Det rapporterar SVT Nyheter Skåne.

Den kraftiga branden, som polisen misstänker är anlagd, orsakade stora skador på kontaktledningar, spår och signalsystem. Arbetet med att återställa järnvägen tog nästan en vecka.

– Vårt fulla fokus har legat på återställningsarbetet av anläggningen och vi har därför i nuläget bara en grov uppskattning av kostnaden. Vår bedömning just nu är att de direkta kostnaderna för att återställa anläggningen är i storleksordningen 25–30 miljoner kronor, säger Annika Canaki, distriktschef på Trafikverket, till tv-kanalen.

För Skånetrafiken blir slutnotan omkring 10 miljoner kronor. I kostnaderna ingår bland annat ersättningsbussar som man tvingades sätta in i samband med tågstoppet efter branden.

Det var den 14 augusti som branden inträffade vid järnvägen i centrala Hässleholm. En tom lagerlokal brann ned till grunden. Man tvingades ställa in tågtrafiken och Skånetrafiken fick sätta in ersättningsbussar.

Ola Malmberg, tillförordnad enhetschef på Trafikverket, har jobbat med järnväg i 30 år. Han har tidigare sagt till Lokaltidningen Hässleholm att han aldrig har varit med om en värre katastrof.

– Det kan vara den allvarligaste händelse som någonsin drabbat järnvägen i Sverige.

Polisen har rubricerat händelsen som mordbrand. Fortfarande har ingen gripits för branden.

Ett av spåren som poliser håller på att utreda är att lagerlokalen var ett tillhåll för ungdomar, enligt SVT. Samma dag som branden inträffade ska flera personer ha synts till vid byggnaden.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024