loadingKonkursförvaltnarna Hans L Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Konkursförvaltnarna Hans L Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Saabs konkurs avslutas – så mycket blev över

TT/Jens Bornemann

Konkursförvaltarna efter Saab Automobiles konkurs har – efter tio år – lämnat in sina slutliga förslag. Bland annat ska ytterligare 17,7 miljoner kronor fördelas bland de anställda. Pengarna kommer dock att betalas ut tidigast till hösten nästa år.

Det har gått tio år sedan Saab Automobile försattes i konkurs den 19 december 2011 och över 3 000 personer förlorade jobbet i vad som betecknats som en av de största konkurserna någonsin i Sverige.

Två dagar efter tioårsdagen lämnade de båda konkursförvaltarna in sin slutredovisning och slututdelningsförslag till Vänersborgs tingsrätt.

Saab Automobile

(TT)

Verkstadsföretaget Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) började tillverka bilar 1946.

1969–90 var biltillverkningen sammanslagen med lastbilsföretaget Scania.

1990 bildades Saab Automobile, med General Motors som ensam ägare från 1999.

2010 köptes Saab Automobile av nederländska Spyker.

2011 sattes företaget i Trollhättan, med 3 400 anställda, i konkurs.

2012 köptes det mesta i Saabs konkursbo av Nevs, med syfte att bygga elbilar.

2014 beräknades tillgångarna i konkursen vara 3,3 miljarder kronor. Alla fordringsägare med förmånsrätt bedömdes få fullt betalt.

2015 kom de första åtalen om misstänkta ekonomiska brott.

En rättegång i Vänersborgs tingsrätt, med fyra huvuddelar, hölls i början av 2017. Alla sju åtalade friades på alla punkter.

Ekobrottsmyndighetens åklagare överklagade två punkter i den friande domen. I december 2017 hölls rättegång i hovrätten i Göteborg, som också gav en friande dom. Ekobrottsmyndigheten valde att inte överklaga domen.

Den 21 december 2021 lämnade konkursförvaltarna in sin slutredovisning och förslag till slututdelning.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKonkursförvaltnarna Hans L Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Konkursförvaltnarna Hans L Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Saabs konkurs avslutas – så mycket blev över

TT/Jens Bornemann

Konkursförvaltarna efter Saab Automobiles konkurs har – efter tio år – lämnat in sina slutliga förslag. Bland annat ska ytterligare 17,7 miljoner kronor fördelas bland de anställda. Pengarna kommer dock att betalas ut tidigast till hösten nästa år.

Det har gått tio år sedan Saab Automobile försattes i konkurs den 19 december 2011 och över 3 000 personer förlorade jobbet i vad som betecknats som en av de största konkurserna någonsin i Sverige.

Två dagar efter tioårsdagen lämnade de båda konkursförvaltarna in sin slutredovisning och slututdelningsförslag till Vänersborgs tingsrätt.

Saab Automobile

(TT)

Verkstadsföretaget Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) började tillverka bilar 1946.

1969–90 var biltillverkningen sammanslagen med lastbilsföretaget Scania.

1990 bildades Saab Automobile, med General Motors som ensam ägare från 1999.

2010 köptes Saab Automobile av nederländska Spyker.

2011 sattes företaget i Trollhättan, med 3 400 anställda, i konkurs.

2012 köptes det mesta i Saabs konkursbo av Nevs, med syfte att bygga elbilar.

2014 beräknades tillgångarna i konkursen vara 3,3 miljarder kronor. Alla fordringsägare med förmånsrätt bedömdes få fullt betalt.

2015 kom de första åtalen om misstänkta ekonomiska brott.

En rättegång i Vänersborgs tingsrätt, med fyra huvuddelar, hölls i början av 2017. Alla sju åtalade friades på alla punkter.

Ekobrottsmyndighetens åklagare överklagade två punkter i den friande domen. I december 2017 hölls rättegång i hovrätten i Göteborg, som också gav en friande dom. Ekobrottsmyndigheten valde att inte överklaga domen.

Den 21 december 2021 lämnade konkursförvaltarna in sin slutredovisning och förslag till slututdelning.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025