loading
Kartellanklagelserna är ett allvarligt och seriöst problem som kommer att förstärka dieseldebatten alltmer efter Volkswagens utsläppsskandal 2015, säger professor Ferdinand Dudenhöffer, bilanalytiker vid universitetet Duisburg-Essen i Tyskland. Foto: Rainer Jensen/AP/TT
Kartellanklagelserna är ett allvarligt och seriöst problem som kommer att förstärka dieseldebatten alltmer efter Volkswagens utsläppsskandal 2015, säger professor Ferdinand Dudenhöffer, bilanalytiker vid universitetet Duisburg-Essen i Tyskland. Foto: Rainer Jensen/AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Bilkartell gör dieseln till tysk ödesfråga

Epoch Times

Ett stort fartgupp har rest sig framför de stora tyska biltillverkarna efter de senaste kartellanklagelserna. Om inte bolagen snart ställer om från diesel- till elbilar riskerar Tyskland att bli helt omkörd på marknaden, enligt en tysk bilanalytiker.

Nyligen avslöjade tyska Der Spiegel ett hemligt samarbete BMW, Daimler och Volkswagen som går tillbaka till 1990-talet.

Om Volkswagens utsläppsskandal från 2015 var roten till den uppblossade dieseldebatten riskerar de nya kartellanklagelserna bli spiken i kistan för dieselns framtida utveckling, tror professor Ferdinand Dudenhöffer, bilanalytiker vid universitetet Duisburg-Essen i Tyskland.

– Det här är väldigt dåliga nyheter för dieseltekniken. Jag tror också att vi kan vänta oss liknande avslöjanden från Der Spiegel de kommande månaderna. Personligen ser jag ingen framtid för dieseln, säger han.

Förtroendekris

De nya anklagelserna har också lett till en fördjupad förtroendekris hos de tyska konsumenterna, enligt Dudenhöffer.

– Redan nu uttrycker många stor skepsis till dieselmotorernas avgasreningsteknik. Jag har svårt att se hur de kommer att lita på tekniken i framtiden, särskilt med tanke på att flera städer går mot förbud och miljözoner för dieselbilar, säger han.

Även tyska biltillverkare har börjat inse vilka utmaningar de står inför. Ett exempel är när Daimler och Audi nyligen gick ut med att frivilligt återkalla miljontals bilar för att uppgradera mjukvaran i avgasreningen och anpassa dem till framtidens miljökrav.

Eftersom bilindustrin utgör grundbulten i Tysklands ekonomi, har dieselfrågan också blivit en viktig politisk angelägenhet.

Toppmöte i Berlin

På onsdagen kommer biltillverkarna att träffas i ett toppmöte, "Diesel Summit" i Berlin som har tillkallats av den tyske trafikministern Alexander Dobrindt. Där kommer representanter för Angela Merkels regering att delta i diskussioner för att hitta lösningar på dieselmotorernas utsläpp.
Men Dudenhöffer är skeptisk till åtgärderna.

– Alla dessa diskussioner om lösningar och anpassningar, de kommer inte att leda till någonting. Vad tillverkarna måste börja göra är att skapa den nya generationens elbilar. Det kommer att signalera till allmänheten att industrin vill förändra sig.

Tysklands omställning är dock inget som händer i en handvändning. Dels för att tillverkarnas utveckling av avancerad dieselteknik är djupt inrotad i industrin och dels för att dagens regelverk gynnar dieselmarknaden, enligt professorn.

Dyr nota för dieseln

– På universitetet har vi räknat ut att den tyska staten har betalat ut 200 miljarder euro i subventioner till dieselbilar under åren 1985-2017. Med de pengarna skulle vi kunna ha världens bästa infrastruktur för elbilar, säger han.

Man behöver inte titta långt bort för att hitta förebilder i både politiken och näringslivet, säger han vidare.

– Storbritannien och Frankrike har redan gått ut med att de vill förbjuda försäljningen av dieselbilar vid 2040. Man kan även titta på förändringar som görs i Kina och Kalifornien, säger han och fortsätter:

– Biltillverkare som Volvo Cars har också valt rätt strategi genom att sätta ett datum för en fullskalig elektrifiering av bilar. Tesla är också ett föredöme som har bidragit till att göra elbilar populära hos konsumenterna.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Kartellanklagelserna är ett allvarligt och seriöst problem som kommer att förstärka dieseldebatten alltmer efter Volkswagens utsläppsskandal 2015, säger professor Ferdinand Dudenhöffer, bilanalytiker vid universitetet Duisburg-Essen i Tyskland. Foto: Rainer Jensen/AP/TT
Kartellanklagelserna är ett allvarligt och seriöst problem som kommer att förstärka dieseldebatten alltmer efter Volkswagens utsläppsskandal 2015, säger professor Ferdinand Dudenhöffer, bilanalytiker vid universitetet Duisburg-Essen i Tyskland. Foto: Rainer Jensen/AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Bilkartell gör dieseln till tysk ödesfråga

Epoch Times

Ett stort fartgupp har rest sig framför de stora tyska biltillverkarna efter de senaste kartellanklagelserna. Om inte bolagen snart ställer om från diesel- till elbilar riskerar Tyskland att bli helt omkörd på marknaden, enligt en tysk bilanalytiker.

Nyligen avslöjade tyska Der Spiegel ett hemligt samarbete BMW, Daimler och Volkswagen som går tillbaka till 1990-talet.

Om Volkswagens utsläppsskandal från 2015 var roten till den uppblossade dieseldebatten riskerar de nya kartellanklagelserna bli spiken i kistan för dieselns framtida utveckling, tror professor Ferdinand Dudenhöffer, bilanalytiker vid universitetet Duisburg-Essen i Tyskland.

– Det här är väldigt dåliga nyheter för dieseltekniken. Jag tror också att vi kan vänta oss liknande avslöjanden från Der Spiegel de kommande månaderna. Personligen ser jag ingen framtid för dieseln, säger han.

Förtroendekris

De nya anklagelserna har också lett till en fördjupad förtroendekris hos de tyska konsumenterna, enligt Dudenhöffer.

– Redan nu uttrycker många stor skepsis till dieselmotorernas avgasreningsteknik. Jag har svårt att se hur de kommer att lita på tekniken i framtiden, särskilt med tanke på att flera städer går mot förbud och miljözoner för dieselbilar, säger han.

Även tyska biltillverkare har börjat inse vilka utmaningar de står inför. Ett exempel är när Daimler och Audi nyligen gick ut med att frivilligt återkalla miljontals bilar för att uppgradera mjukvaran i avgasreningen och anpassa dem till framtidens miljökrav.

Eftersom bilindustrin utgör grundbulten i Tysklands ekonomi, har dieselfrågan också blivit en viktig politisk angelägenhet.

Toppmöte i Berlin

På onsdagen kommer biltillverkarna att träffas i ett toppmöte, "Diesel Summit" i Berlin som har tillkallats av den tyske trafikministern Alexander Dobrindt. Där kommer representanter för Angela Merkels regering att delta i diskussioner för att hitta lösningar på dieselmotorernas utsläpp.
Men Dudenhöffer är skeptisk till åtgärderna.

– Alla dessa diskussioner om lösningar och anpassningar, de kommer inte att leda till någonting. Vad tillverkarna måste börja göra är att skapa den nya generationens elbilar. Det kommer att signalera till allmänheten att industrin vill förändra sig.

Tysklands omställning är dock inget som händer i en handvändning. Dels för att tillverkarnas utveckling av avancerad dieselteknik är djupt inrotad i industrin och dels för att dagens regelverk gynnar dieselmarknaden, enligt professorn.

Dyr nota för dieseln

– På universitetet har vi räknat ut att den tyska staten har betalat ut 200 miljarder euro i subventioner till dieselbilar under åren 1985-2017. Med de pengarna skulle vi kunna ha världens bästa infrastruktur för elbilar, säger han.

Man behöver inte titta långt bort för att hitta förebilder i både politiken och näringslivet, säger han vidare.

– Storbritannien och Frankrike har redan gått ut med att de vill förbjuda försäljningen av dieselbilar vid 2040. Man kan även titta på förändringar som görs i Kina och Kalifornien, säger han och fortsätter:

– Biltillverkare som Volvo Cars har också valt rätt strategi genom att sätta ett datum för en fullskalig elektrifiering av bilar. Tesla är också ett föredöme som har bidragit till att göra elbilar populära hos konsumenterna.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024