Universitetsutbildningar måste förbättras och kvaliteten ses över. Vi behöver färre men mer högkvalificerade studenter på samhällsvetenskapligt område. Vi behöver fler naturvetare och tekniker. Feldimensionering av utbildningar leder till både arbetslöshet och arbetsbrist. Utbildning bör leda till ett arbete, inte till sociala problem, skriver professor emerita Inger Enkvist.
I november och december förra året publicerade Sydsvenska Dagbladet uppgifter om att det finns studenter i Malmö och Lund som inte läser kurslitteratur och läkarstudenter som begär ”anpassningar” precis som elever på lägre stadier. Vi har yrvaket förstått att vi måste rusta upp det militära försvaret. Det är dags att använda begreppet upprustning också när det gäller högre utbildning. En god utbildningsstandard är i själva verket också en del av ett lands beredskap inför oväntade händelser. Det har gått många år sedan Sverige såg över kvaliteten, dimensioneringen och inriktningen gällande den högre utbildningen.
Alla länder inklusive Sverige borde ha goda medellånga utbildningar med ett starkt praktiskt inslag. Det kan gälla yrken som polis, förskollärare och sjuksköterska och nyare utbildningar exempelvis till fastighetsmäklare. Sådana utbildningar skulle kunna förläggas till yrkeshögskolan, och de skulle kunna göras kortare och mer intensiva, i synnerhet om inträdeskravet höjdes. De består i dag ofta av flera kortare kurser om olika ämnen som tillsammans ska ge en överblick.