loading





Konsertpianisten Henrik Kilhamn/ Pastoral dans, målning av Jean-Antoine Watteau 1721.
Konsertpianisten Henrik Kilhamn/ Pastoral dans, målning av Jean-Antoine Watteau 1721.
Musik

Musikens hemligheter: Beethovens olyckliga Månskenssonat, del 2

Henrik Kilhamn

Det här är andra och sista delen om Beethovens ikoniska pianosonat. Del 1 finns här.

En klassisk sonat har vanligtvis tre eller fyra satser. Även om Ludwig van Beethoven lade till undertiteln ”nästan som en fantasi” gäller detta även för Månskenssonaten, och efter den första, drömska satsen följer ett lättsamt Allegretto och sedan ett ruskigt snabbt Presto agitato.

Efter att vi nästan tynat bort i första satsens långsamma och djupa mollackord så behövs verkligen det där Allegrettot för att lätta upp stämningen något och ge en andningspaus från de tunga känslorna. Allegretto står för en lättare variant av Allegro som betyder snabbt, och lättheten märks direkt när satsen startar. Tonarten är Dess-dur – ett annat sätt att skriva Ciss-dur och motsatsen till Ciss-moll som vi precis lämnade.

Melodin är en klämkäck slinga i tretakt. Nästan som en Minuett; lite snabbare men precis lika artig och återhållsam som den franska hovdansen är. En åtta takters dansfras. En liten episod och en rytmisk variation. En kulmen och ett artigt avslut. Och vips så är vi halvvägs in i satsen.

Därpå en lika kort mellandel där Beethoven tar fasta på det rytmiska elementet fullt ut. Som att Minuetten byts ut mot en råare folkdans. Några takters eftertänksamhet, sedan en repris av Minuett-delen igen. Så är satsen slut, lika sorglöst som den började.

Men vi hinner inte vila öronen förrän Beethoven skriver Attacca i noterna, en anvisning om att nästa sats ska börja direkt utan paus före. Vi är tillbaka i Ciss-moll och högerhanden börjar sin snabba, suggestiva rörelse uppåt. Men piano, alltså svagt, ända tills sista ackordet högst upp attackerar med ett sfortzato, plötsligt starkt! Det börjar om igen i ett annat ackord, men sfortzatona flyger till höger och vänster. Tredje satsen har börjat med beteckningen Presto agitato – mycket snabbt och upprört.

Jag känner den här satsen som att man hela tiden är jagad av någonting. Oklart vad. Ibland när musiken ryter till är man nära att bli tagen. Måste springa iväg som skalorna ivrigt försöker fly undan uppåt och nedåt. Men Pang! så kommer det där plötsliga utbrottet och tvingar en tillbaka. Ett sidotema hörs med en sångbar och vacker melodi, något vemodig. Ganska snabbt vänds den till att bli rytmisk, svängig, och sedan våldsam igen. Det finns ingen utväg, men man kan inte heller ge upp. Musiken fortsätter, tonerna rullar på med obönhörlig taktfasthet.

Satsen är i sonatform och efter den första avdelningen, Expositionen, vidtar Genomföringen där materialet från Expositionen utvecklas på nya sätt. Den där vackra melodin får en ny chans när vänsterhanden spelar den istället. Den hittar liksom en annan väg framåt! Fast den slutar visst likadant som förra gången, med hårda sfortzaton. Till slut verkar det dock lugna ner sig. Basen landar till på ett lågt giss på samma sätt som i första satsen fast nu under nya omständigheter, och vi får äntligen hämta andan för första gången sedan satsen startade.

Då hörs den uppåtgånde rörelsen med de starka ackorden igen, och vi har nått Återtagningen i sonatformen. En vända till med den fasansfulla jakten på liv och död. Spännande som en Thriller. På sista sidan får högerhanden spela så snabbt den bara kan i kaskader upp och ner över pianot. En sista orolig drill ramlar ända ner till två mörka och osäkra ackord. En sista anspänning. Nu är slutet nära, hur kommer det att gå? Crescendo - tilltagande intensitet – Pang!

Jakten fick sitt naturliga avslut. Tyvärr inte till vår fördel.

Henrik Kilhamn driver den nystartade youtubekanalen Sonata Secrets, där han ger en djup inblick i den klassiska pianomusikens underbara värld. I samarbete med Epoch Times ger han nu en översättning av innehållet till våra svenska läsare.

Om du befinner dig på västkusten kan du höra Henrik Kilhamn spela "Piano i månskenet" med musik av Beethoven, Chopin och Debussy, den 18 juli, Styrsö kyrka.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld.

Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd!

Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading





Konsertpianisten Henrik Kilhamn/ Pastoral dans, målning av Jean-Antoine Watteau 1721.
Konsertpianisten Henrik Kilhamn/ Pastoral dans, målning av Jean-Antoine Watteau 1721.
Musik

Musikens hemligheter: Beethovens olyckliga Månskenssonat, del 2

Henrik Kilhamn

Det här är andra och sista delen om Beethovens ikoniska pianosonat. Del 1 finns här.

En klassisk sonat har vanligtvis tre eller fyra satser. Även om Ludwig van Beethoven lade till undertiteln ”nästan som en fantasi” gäller detta även för Månskenssonaten, och efter den första, drömska satsen följer ett lättsamt Allegretto och sedan ett ruskigt snabbt Presto agitato.

Efter att vi nästan tynat bort i första satsens långsamma och djupa mollackord så behövs verkligen det där Allegrettot för att lätta upp stämningen något och ge en andningspaus från de tunga känslorna. Allegretto står för en lättare variant av Allegro som betyder snabbt, och lättheten märks direkt när satsen startar. Tonarten är Dess-dur – ett annat sätt att skriva Ciss-dur och motsatsen till Ciss-moll som vi precis lämnade.

Melodin är en klämkäck slinga i tretakt. Nästan som en Minuett; lite snabbare men precis lika artig och återhållsam som den franska hovdansen är. En åtta takters dansfras. En liten episod och en rytmisk variation. En kulmen och ett artigt avslut. Och vips så är vi halvvägs in i satsen.

Därpå en lika kort mellandel där Beethoven tar fasta på det rytmiska elementet fullt ut. Som att Minuetten byts ut mot en råare folkdans. Några takters eftertänksamhet, sedan en repris av Minuett-delen igen. Så är satsen slut, lika sorglöst som den började.

Men vi hinner inte vila öronen förrän Beethoven skriver Attacca i noterna, en anvisning om att nästa sats ska börja direkt utan paus före. Vi är tillbaka i Ciss-moll och högerhanden börjar sin snabba, suggestiva rörelse uppåt. Men piano, alltså svagt, ända tills sista ackordet högst upp attackerar med ett sfortzato, plötsligt starkt! Det börjar om igen i ett annat ackord, men sfortzatona flyger till höger och vänster. Tredje satsen har börjat med beteckningen Presto agitato – mycket snabbt och upprört.

Jag känner den här satsen som att man hela tiden är jagad av någonting. Oklart vad. Ibland när musiken ryter till är man nära att bli tagen. Måste springa iväg som skalorna ivrigt försöker fly undan uppåt och nedåt. Men Pang! så kommer det där plötsliga utbrottet och tvingar en tillbaka. Ett sidotema hörs med en sångbar och vacker melodi, något vemodig. Ganska snabbt vänds den till att bli rytmisk, svängig, och sedan våldsam igen. Det finns ingen utväg, men man kan inte heller ge upp. Musiken fortsätter, tonerna rullar på med obönhörlig taktfasthet.

Satsen är i sonatform och efter den första avdelningen, Expositionen, vidtar Genomföringen där materialet från Expositionen utvecklas på nya sätt. Den där vackra melodin får en ny chans när vänsterhanden spelar den istället. Den hittar liksom en annan väg framåt! Fast den slutar visst likadant som förra gången, med hårda sfortzaton. Till slut verkar det dock lugna ner sig. Basen landar till på ett lågt giss på samma sätt som i första satsen fast nu under nya omständigheter, och vi får äntligen hämta andan för första gången sedan satsen startade.

Då hörs den uppåtgånde rörelsen med de starka ackorden igen, och vi har nått Återtagningen i sonatformen. En vända till med den fasansfulla jakten på liv och död. Spännande som en Thriller. På sista sidan får högerhanden spela så snabbt den bara kan i kaskader upp och ner över pianot. En sista orolig drill ramlar ända ner till två mörka och osäkra ackord. En sista anspänning. Nu är slutet nära, hur kommer det att gå? Crescendo - tilltagande intensitet – Pang!

Jakten fick sitt naturliga avslut. Tyvärr inte till vår fördel.

Henrik Kilhamn driver den nystartade youtubekanalen Sonata Secrets, där han ger en djup inblick i den klassiska pianomusikens underbara värld. I samarbete med Epoch Times ger han nu en översättning av innehållet till våra svenska läsare.

Om du befinner dig på västkusten kan du höra Henrik Kilhamn spela "Piano i månskenet" med musik av Beethoven, Chopin och Debussy, den 18 juli, Styrsö kyrka.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld.

Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd!

Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024