Med navelskåderi i bokstavlig mening och genom jämförelser av avbildningen av muskler, har man upptäckt vad som anses vara ett tidigare okänt verk av mästaren Michelangelo.
Att i modern tid i offentliga sammanhang påstå att man har upptäckt att ett konstverk har felaktig proveniens och i själva verket har skapats av Michelangelo – ja, det är ju verkligen att tigga om att bli kommenderad att skyndsamt bege sig till närmaste modist för att prova ut en passande dumstrut. Om konstverket i fråga, två bronspantrar, dessutom är välkänt, med sedan gammalt fastslagen och vedertagen, prominent härkomst – då får man nog räkna med att sitta ensam vid nästa branschsammankomst.

Paul Joannides, konsthistorieprofessor emeritus vid University of Cambridge, var den person som först upptäckte att de båda bronsskulpturerna som länge hade varit kända som Rotschild Bronzes, maybe, maybe, kunde härledas till självaste renässansmästaren Michelangelo. Bredvid Mister Joannides står dr Victoria Avery från Fitzwilliam Museum i Cambridge. Foto: Jack Taylor/AFP via Getty Images
Rotschild Bronzes var ända fram till 2015 det namn som dessa två skulpturer, vardera en meter hög, gick under. Namnet kom sig av att konstverket, två backanter, följeslagare åt Bacchus, som rider på pantrar, en gång i tiden ägdes av baron Adolphe de Rothschild – som i sin tur tros ha förvärvat dem av Bourbon-kungarna av Neapel (vars säte, som av en händelse, syns i en modeartikel i detta nummer).