Del 2 av 3. (Del 1 här)
Beträffande skolan vägleddes socialdemokratin tidigt av idéer från marxister som Dewey, och vid skapandet av grundskolan av vänstermän som Stellan Arvidson med dennes starka engagemang för kommunistiska regimer. Problemet är naturligtvis att marxism vanligen är lika misslyckad på andra områden som på ekonomins.
De problem som fortlöpande orsakats skolan genom dess upplägg, har man försökt lösa genom att sänka kraven på eleverna. Oförmågan att nå mål har förklarats med att skolans undervisning om fakta och teorier varit för svår. Även smärre försök till differentiering av elever gällande enskilda ämnen hindrades eller kritiserades av jämlikhetsskäl. Social segregering sades kunna orsakas också av smärre skillnader. Men just svaga elever från hem utan studietradition har råkat illa ut genom nedvärderingen av kunskap. Social förkunnelse är till ingen nytta för dem, så den valda ansatsen förstärker bara den sociala segregeringen. Och hänsynen till kategorin skoltrötta har inte bemötts, utan i stället har kraven på teoretisk utbildning av dem ökat.