loading


Jaime Martin, chefsdirigent för Gävle symfoniorkester. Foto: Gävle konserthus
Jaime Martin, chefsdirigent för Gävle symfoniorkester. Foto: Gävle konserthus
Musik

Jaime Martín dirigerar Reformationssymfonin

Epoch Times

Vid konserten på torsdag i Gävle Konserthus låter chefdirigent Jaime Martin Gävle Symfoniorkesters stäva ut i Mendelssohns inte så ofta spelade femte symfoni, där karaktären av programmusik är tydlig: denna ”reformationssymfoni” skrevs 1832 inför en minnesdag av den tyska reformationen. Konserten inleds med Sibelius tredje symfoni, vars renhet påminner en del om Beethoven.

I Reformationssymfonin finns visserligen passager fyllda av det virvlande sommarljus som är så typiskt för Mendelssohn, men till stor del är verket en musikalisk bataljmålning av kampen mellan katoliker och protestanter. 

Felix Mendelssohn ledde själv uruppförandet av symfonin, som dock aldrig blev särskilt framgångsrik och som först efter hans död kom i tryck. Särskilt första satsen borde ha kunnat göras bättre, menade den ständigt självkritiske Mendelssohn: ”Den är som ett fett, borstigt djur”.

Sibelius symfoni nr 3 (uruppförd 1907, med tonsättaren själv som dirigent) är inte alls lika romantisk och patriotisk som de två föregående. Tonspråket är ljusare, strukturen inte så yvig – här finns en renhet som kan föra tankarna till Beethoven. Själv beskrev Sibelius sin tredje symfoni som ”tankens utkristallisering ur kaos”.

Sibelius musik pendlar mellan djärvt formad senromantik och ett slags inåtvänd, hemlighetsfullt belyst närvaro; hans tonsättningar kan framstå som självutlämnande bikt. Folkloristiskt träumerei kontrasteras med dissonantisk, vild kromatik – en expressivitet som hos Sibelius ljuder i mer kontinental anda än hos många andra nordiska nationalromantiker.

Efter att med verk som körsymfonin Kullervo (1892), Karelia-svien (1893) och Finlandia (1899) starkt ha bidragit till den finländska nationalismens uppsving och den alltmer beslutsamma frigörelsekampen gentemot den ryska överhögheten närmar sig Sibelius i denna sin tredje symfoni en mer klassicistisk, avklarnad och inte så svulstig form. Sibeliansk förblir Sibelius dock alltid: han är sitt eget universum.

Jaime Martín. Foto: Gävle konserthus

Reformationssymfonin

Torsdag 23 november
Gävle Konserthus, Gevaliasalen 19.00

Gävle Symfoniorkester
Chefdirigent Jaime Martín

Sibelius Symfoni nr 3
Mendelssohn Symfoni nr 5 "Reformationssymfonin"

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading


Jaime Martin, chefsdirigent för Gävle symfoniorkester. Foto: Gävle konserthus
Jaime Martin, chefsdirigent för Gävle symfoniorkester. Foto: Gävle konserthus
Musik

Jaime Martín dirigerar Reformationssymfonin

Epoch Times

Vid konserten på torsdag i Gävle Konserthus låter chefdirigent Jaime Martin Gävle Symfoniorkesters stäva ut i Mendelssohns inte så ofta spelade femte symfoni, där karaktären av programmusik är tydlig: denna ”reformationssymfoni” skrevs 1832 inför en minnesdag av den tyska reformationen. Konserten inleds med Sibelius tredje symfoni, vars renhet påminner en del om Beethoven.

I Reformationssymfonin finns visserligen passager fyllda av det virvlande sommarljus som är så typiskt för Mendelssohn, men till stor del är verket en musikalisk bataljmålning av kampen mellan katoliker och protestanter. 

Felix Mendelssohn ledde själv uruppförandet av symfonin, som dock aldrig blev särskilt framgångsrik och som först efter hans död kom i tryck. Särskilt första satsen borde ha kunnat göras bättre, menade den ständigt självkritiske Mendelssohn: ”Den är som ett fett, borstigt djur”.

Sibelius symfoni nr 3 (uruppförd 1907, med tonsättaren själv som dirigent) är inte alls lika romantisk och patriotisk som de två föregående. Tonspråket är ljusare, strukturen inte så yvig – här finns en renhet som kan föra tankarna till Beethoven. Själv beskrev Sibelius sin tredje symfoni som ”tankens utkristallisering ur kaos”.

Sibelius musik pendlar mellan djärvt formad senromantik och ett slags inåtvänd, hemlighetsfullt belyst närvaro; hans tonsättningar kan framstå som självutlämnande bikt. Folkloristiskt träumerei kontrasteras med dissonantisk, vild kromatik – en expressivitet som hos Sibelius ljuder i mer kontinental anda än hos många andra nordiska nationalromantiker.

Efter att med verk som körsymfonin Kullervo (1892), Karelia-svien (1893) och Finlandia (1899) starkt ha bidragit till den finländska nationalismens uppsving och den alltmer beslutsamma frigörelsekampen gentemot den ryska överhögheten närmar sig Sibelius i denna sin tredje symfoni en mer klassicistisk, avklarnad och inte så svulstig form. Sibeliansk förblir Sibelius dock alltid: han är sitt eget universum.

Jaime Martín. Foto: Gävle konserthus

Reformationssymfonin

Torsdag 23 november
Gävle Konserthus, Gevaliasalen 19.00

Gävle Symfoniorkester
Chefdirigent Jaime Martín

Sibelius Symfoni nr 3
Mendelssohn Symfoni nr 5 "Reformationssymfonin"

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024