loadingKö till säkerhetskontroll på Arlanda flygplats. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Kö till säkerhetskontroll på Arlanda flygplats. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Utrikes

Ändrar vätskeregler på flyg – risk för förvirring

Maria Davidsson/TT

Flygresenärer får nu ta med sig upp till två liter vätska i handbagaget. Men de nya EU-reglerna gäller bara flygplatser med särskilda skannrar. Än så länge får resenärer på Arlanda, Landvetter och Kastrup fortsätta packa i små behållare.

För många resenärer är det säkert ett välkommet besked att slippa packa i små behållare på 100 milliliter på högst 1 liter sammanlagt. De uppdaterade reglerna tillåter större behållare – upp till 2 liter – i handbagaget.

Men reglerna kommer att införas stegvis runtom i Europa.

– Det betyder inte att alla passagerare överallt i EU nu kan ta med sig större vätskebehållare, sade EU-kommissionens talesperson Anna-Kaisa Itkonen till journalister i Bryssel på tisdagen.

Ny säkerhetskontroll

Flera flygplatser har de senaste åren installerat ny röntgenutrustning i säkerhetskontrollen som möjliggör att större mängder vätska kan tas med, till exempel har Arlanda ny röntgenutrustning på Terminal 5. Men EU-godkännandet gäller än så länge endast en viss typ av skanner från en brittisk leverantör, som inte finns på Arlanda.

Så för dagen berörs inte Arlanda av de ändrade reglerna, inte heller Landvetter omfattas.

På Kastrup i Köpenhamn pågår installation av ny godkänd utrustning, men den beräknas inte vara klar förrän i slutet av maj nästa år.

Regeländringen bäddar alltså för förvirring för den som ska flyga, och reglerna kan dessutom bli olika på ut- och hemresan.

Förvirrande

”Det är upp till varje flygplats att informera om de nya reglerna och om möjligheten för passagerare att ta med större behållare ombord. Förhoppningsvis kommer de att klargöra för alla som ska resa från flygplatsen om de använder sig av den nya teknologin”, skriver Anna-Kaisa Itkonen till TT.

Nyhetssajten Politico Europe ger ett exempel på förvirringen: Den som flyger från flygplatsen Linate i Milano kan ta med två liter vätska i handbagaget, likaså resenärer från Terminal 1 på stadens andra flygplats Malpensa. Men resenärer från Terminal 2 på Malpensa måste hålla sig till behållare på 100 milliliter.

Europeiska civila luftfartskonferensen (ECAC) fortsätter att testa utrustning från andra leverantörer än nu godkända brittiska Smiths Detection. När ECAC är klar med sin certifiering ska även EU-kommissionen ge formellt klartecken.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKö till säkerhetskontroll på Arlanda flygplats. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Kö till säkerhetskontroll på Arlanda flygplats. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Utrikes

Ändrar vätskeregler på flyg – risk för förvirring

Maria Davidsson/TT

Flygresenärer får nu ta med sig upp till två liter vätska i handbagaget. Men de nya EU-reglerna gäller bara flygplatser med särskilda skannrar. Än så länge får resenärer på Arlanda, Landvetter och Kastrup fortsätta packa i små behållare.

För många resenärer är det säkert ett välkommet besked att slippa packa i små behållare på 100 milliliter på högst 1 liter sammanlagt. De uppdaterade reglerna tillåter större behållare – upp till 2 liter – i handbagaget.

Men reglerna kommer att införas stegvis runtom i Europa.

– Det betyder inte att alla passagerare överallt i EU nu kan ta med sig större vätskebehållare, sade EU-kommissionens talesperson Anna-Kaisa Itkonen till journalister i Bryssel på tisdagen.

Ny säkerhetskontroll

Flera flygplatser har de senaste åren installerat ny röntgenutrustning i säkerhetskontrollen som möjliggör att större mängder vätska kan tas med, till exempel har Arlanda ny röntgenutrustning på Terminal 5. Men EU-godkännandet gäller än så länge endast en viss typ av skanner från en brittisk leverantör, som inte finns på Arlanda.

Så för dagen berörs inte Arlanda av de ändrade reglerna, inte heller Landvetter omfattas.

På Kastrup i Köpenhamn pågår installation av ny godkänd utrustning, men den beräknas inte vara klar förrän i slutet av maj nästa år.

Regeländringen bäddar alltså för förvirring för den som ska flyga, och reglerna kan dessutom bli olika på ut- och hemresan.

Förvirrande

”Det är upp till varje flygplats att informera om de nya reglerna och om möjligheten för passagerare att ta med större behållare ombord. Förhoppningsvis kommer de att klargöra för alla som ska resa från flygplatsen om de använder sig av den nya teknologin”, skriver Anna-Kaisa Itkonen till TT.

Nyhetssajten Politico Europe ger ett exempel på förvirringen: Den som flyger från flygplatsen Linate i Milano kan ta med två liter vätska i handbagaget, likaså resenärer från Terminal 1 på stadens andra flygplats Malpensa. Men resenärer från Terminal 2 på Malpensa måste hålla sig till behållare på 100 milliliter.

Europeiska civila luftfartskonferensen (ECAC) fortsätter att testa utrustning från andra leverantörer än nu godkända brittiska Smiths Detection. När ECAC är klar med sin certifiering ska även EU-kommissionen ge formellt klartecken.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025