loadingFoto: Santeri Viinamäki/Wikimedia Commons
Foto: Santeri Viinamäki/Wikimedia Commons
Inrikes

I Enköping sker betalning innan tankning

Epoch Times

Många bensinmackar har tröttnat på alla som tankar och sedan smiter utan att betala. På Circle-K har man infört förskottsbetalning innan man får tanka. Fler kan nu ta efter, skriver Enköpings-Posten.

– Det har varit blandade reaktioner bland kunderna. Vi bryter ett vanesystem och för vissa är det lite jobbigt. Men när vi förklarar varför vi har börjat med detta är kunderna väldigt förstående, säger Lydia Karlsson, till tidningen.

Orsaken till att man har infört förskottsbetalning är förstås för att man vill få stopp på bensinsmitningarna. Enligt henne sker en smitning minst en gång i veckan.

Även på OKQ8 i Enköping tänker man införa förskottsbetalning. Man tillåter dock fortfarande kunder att tanka först och betala sedan.

– Vi har många smitningar och vi vill ha ett slut på dem. Därför kommer vi i framtiden att ha förskottsbetalning, säger Emelie Norberg, som är anställd på OKQ8, till Enköpings-Posten.

Enligt henne sker det några smitningar i veckan. De brukar öka under sommaren och vid julen, säger hon.

Mellan juli 2017 och juli 2018 anmäldes 243 bensinsmitningar i Enköping. 136 av dem har skett under 2018.

2017 smet bilister för 25 miljoner kronor från landets bensinstationer. Antalet smitningar rör sig om cirka 43000 stycken på alla Sveriges servicestationer, skriver branchorganisationen Svensk Bensinhandel i ett pressmeddelande.

Det är dock sällan som anmälningar leder till åtal. 60 procent av brotten polisanmäls. 96 procent av fallen läggs dock ner utan utredning.

– Tyvärr följs inte smitningar upp av polis och åklagare vilket innebär att våra medlemmar inte polisanmäler smitningar i den omfattning de borde göra. Smitningar är dessutom i dag ett stort arbetsmiljöproblem för både personal och ägare, säger Robert Dimmlich, VD för Svensk Bensinhandel.

Han vill se tydligare och snabbare åtgärder från rättssystemet och vill att man utreder alla polisanmälningarna.

Ludvig Roswall, polis i Enköping, säger att bensinsmitningar är ett ”snyltningsbrott”. Enligt honom är brotten hemska ur etiska och moraliska synsätt. Men rent juridiskt ”kan man se det som en medgivelse till att kunden fått kredit”.

Men trots att det är få bensinsmitningar som klaras upp vill polisen ändå göra allt man kan för att fånga bensinsmitarna. Enligt Ludvig Roswall försvinner brottslingarna fort från platsen. Men bilarna i dessa brott är intressanta för polisen då de som kör dem oftast har begått andra kriminella handlingar, säger han.

Mannen köpte ett hus – visste inte att han fick en hund på köpet

Slav under kommunismen

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFoto: Santeri Viinamäki/Wikimedia Commons
Foto: Santeri Viinamäki/Wikimedia Commons
Inrikes

I Enköping sker betalning innan tankning

Epoch Times

Många bensinmackar har tröttnat på alla som tankar och sedan smiter utan att betala. På Circle-K har man infört förskottsbetalning innan man får tanka. Fler kan nu ta efter, skriver Enköpings-Posten.

– Det har varit blandade reaktioner bland kunderna. Vi bryter ett vanesystem och för vissa är det lite jobbigt. Men när vi förklarar varför vi har börjat med detta är kunderna väldigt förstående, säger Lydia Karlsson, till tidningen.

Orsaken till att man har infört förskottsbetalning är förstås för att man vill få stopp på bensinsmitningarna. Enligt henne sker en smitning minst en gång i veckan.

Även på OKQ8 i Enköping tänker man införa förskottsbetalning. Man tillåter dock fortfarande kunder att tanka först och betala sedan.

– Vi har många smitningar och vi vill ha ett slut på dem. Därför kommer vi i framtiden att ha förskottsbetalning, säger Emelie Norberg, som är anställd på OKQ8, till Enköpings-Posten.

Enligt henne sker det några smitningar i veckan. De brukar öka under sommaren och vid julen, säger hon.

Mellan juli 2017 och juli 2018 anmäldes 243 bensinsmitningar i Enköping. 136 av dem har skett under 2018.

2017 smet bilister för 25 miljoner kronor från landets bensinstationer. Antalet smitningar rör sig om cirka 43000 stycken på alla Sveriges servicestationer, skriver branchorganisationen Svensk Bensinhandel i ett pressmeddelande.

Det är dock sällan som anmälningar leder till åtal. 60 procent av brotten polisanmäls. 96 procent av fallen läggs dock ner utan utredning.

– Tyvärr följs inte smitningar upp av polis och åklagare vilket innebär att våra medlemmar inte polisanmäler smitningar i den omfattning de borde göra. Smitningar är dessutom i dag ett stort arbetsmiljöproblem för både personal och ägare, säger Robert Dimmlich, VD för Svensk Bensinhandel.

Han vill se tydligare och snabbare åtgärder från rättssystemet och vill att man utreder alla polisanmälningarna.

Ludvig Roswall, polis i Enköping, säger att bensinsmitningar är ett ”snyltningsbrott”. Enligt honom är brotten hemska ur etiska och moraliska synsätt. Men rent juridiskt ”kan man se det som en medgivelse till att kunden fått kredit”.

Men trots att det är få bensinsmitningar som klaras upp vill polisen ändå göra allt man kan för att fånga bensinsmitarna. Enligt Ludvig Roswall försvinner brottslingarna fort från platsen. Men bilarna i dessa brott är intressanta för polisen då de som kör dem oftast har begått andra kriminella handlingar, säger han.

Mannen köpte ett hus – visste inte att han fick en hund på köpet

Slav under kommunismen

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024