loadingEn gasbuss blev helt utbränd i Malmö maj i år sedan den fått kortslutning och börjat brinna. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
En gasbuss blev helt utbränd i Malmö maj i år sedan den fått kortslutning och börjat brinna. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Inrikes

Förslag: Gps-teknik ska hindra gasbussbränder

Epoch Times

Efter flera explosionsartade bränder i gasdrivna stadsbussar föreslår Transportstyrelsen att gps-teknik ska användas för att förhindra olyckor. Så kallad geofencing ska hindra att bussarna kör in i för låga tunnlar eller under viadukter, skriver Sydsvenskan.

De flesta olyckorna med gasbussar där gasen varit involverad beror på att gasbehållarna på busstaket har skadats.

Transportstyrelsen föreslår att kollektivtrafikbolag ska ställa krav på geofencing när bussar köps in och entreprenader upphandlas. Gasbussar ska hindras från att köra in i farliga passager alternativt att föraren varnas.

En av olyckorna inträffade i Klaratunneln i Stockholm i mars i år, när en buss började brinna när den kört in i en skyddsbarriär. Transportstyrelsen noterar att det på just den platsen är osäkert om geofencing skulle kunna användas eftersom där finns tre körfällt bredvid varandra där bara ett leder till tunneln med begränsad höjd.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn gasbuss blev helt utbränd i Malmö maj i år sedan den fått kortslutning och börjat brinna. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
En gasbuss blev helt utbränd i Malmö maj i år sedan den fått kortslutning och börjat brinna. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Inrikes

Förslag: Gps-teknik ska hindra gasbussbränder

Epoch Times

Efter flera explosionsartade bränder i gasdrivna stadsbussar föreslår Transportstyrelsen att gps-teknik ska användas för att förhindra olyckor. Så kallad geofencing ska hindra att bussarna kör in i för låga tunnlar eller under viadukter, skriver Sydsvenskan.

De flesta olyckorna med gasbussar där gasen varit involverad beror på att gasbehållarna på busstaket har skadats.

Transportstyrelsen föreslår att kollektivtrafikbolag ska ställa krav på geofencing när bussar köps in och entreprenader upphandlas. Gasbussar ska hindras från att köra in i farliga passager alternativt att föraren varnas.

En av olyckorna inträffade i Klaratunneln i Stockholm i mars i år, när en buss började brinna när den kört in i en skyddsbarriär. Transportstyrelsen noterar att det på just den platsen är osäkert om geofencing skulle kunna användas eftersom där finns tre körfällt bredvid varandra där bara ett leder till tunneln med begränsad höjd.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024