Kulturledare

Vår möjlighet att falla – och stiga

Anton Carlson
loadingVar till mans faller vi, men vi har också möjlighet att stiga. Adam, Eva och ormen på ett kyrkfönster. Foto: Getty Images
Var till mans faller vi, men vi har också möjlighet att stiga. Adam, Eva och ormen på ett kyrkfönster. Foto: Getty Images

I den sekulära västvärlden anses synd vara ett antikverat begrepp. Ett genomsnittligt resonemang om saken lyder ungefär: Synd är något som handlar om Gud och människa, och det får de gudstroende ha för sig själva. Likväl använder vi begreppet i vardagen, både gällande sådant som är trivialt och livsavgörande: ”vad synd att jag missade bussen” eller ”vad synd att de ska skilja sig”. Det vardagliga syndbegreppet är naturligtvis ett annat än det teologiska, men kanske finns här avgörande beröringspunkter.

Inom teismen avser synd en förlorad kontakt med Gud, det vill säga med det ursprung vi är ämnade till. Jesus liknar synden vid en sjukdom: ”Det är inte de friska som behöver en läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.” När något i vardagsspråket sägs vara en synd avser det att vi hade önskat oss något annat än utfallet. Överlappningen mellan en teologisk och vardaglig förståelse av synd kan sammanfattas på följande vis: att det vi var ämnade till eller hade som mål gick om intet.

Oavsett livsåskådning kommer vi inte ifrån att vi är riktade mot något som vi med våra handlingar kan bekräfta eller förneka. För någon som är sekulär kan arvsynd tyckas vara ett groteskt begrepp, för varför skulle någon vara ansvarig för vad förfäderna gjorde? Enligt föreställningen om arvsynd tycks det närmast vara frågan om genetik; vi anses helt enkelt vara födda med en väg som leder fel inom oss. Och även om människors etiska förmågor – liksom alla andra mänskliga kvaliteter – är olika välutvecklade är det svårt att hävda något annat än att vi alla bär på möjligheten att göra fel.

Anton Carlson
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Kulturledare

Vår möjlighet att falla – och stiga

Anton Carlson
loadingVar till mans faller vi, men vi har också möjlighet att stiga. Adam, Eva och ormen på ett kyrkfönster. Foto: Getty Images
Var till mans faller vi, men vi har också möjlighet att stiga. Adam, Eva och ormen på ett kyrkfönster. Foto: Getty Images

I den sekulära västvärlden anses synd vara ett antikverat begrepp. Ett genomsnittligt resonemang om saken lyder ungefär: Synd är något som handlar om Gud och människa, och det får de gudstroende ha för sig själva. Likväl använder vi begreppet i vardagen, både gällande sådant som är trivialt och livsavgörande: ”vad synd att jag missade bussen” eller ”vad synd att de ska skilja sig”. Det vardagliga syndbegreppet är naturligtvis ett annat än det teologiska, men kanske finns här avgörande beröringspunkter.

Inom teismen avser synd en förlorad kontakt med Gud, det vill säga med det ursprung vi är ämnade till. Jesus liknar synden vid en sjukdom: ”Det är inte de friska som behöver en läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.” När något i vardagsspråket sägs vara en synd avser det att vi hade önskat oss något annat än utfallet. Överlappningen mellan en teologisk och vardaglig förståelse av synd kan sammanfattas på följande vis: att det vi var ämnade till eller hade som mål gick om intet.

Oavsett livsåskådning kommer vi inte ifrån att vi är riktade mot något som vi med våra handlingar kan bekräfta eller förneka. För någon som är sekulär kan arvsynd tyckas vara ett groteskt begrepp, för varför skulle någon vara ansvarig för vad förfäderna gjorde? Enligt föreställningen om arvsynd tycks det närmast vara frågan om genetik; vi anses helt enkelt vara födda med en väg som leder fel inom oss. Och även om människors etiska förmågor – liksom alla andra mänskliga kvaliteter – är olika välutvecklade är det svårt att hävda något annat än att vi alla bär på möjligheten att göra fel.

Anton Carlson
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025