Inrikes

Grön vätgassatsning kollapsade – bussarna säljs

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loading– Gävleborg ska gå före i den gröna omställningen, sade regionstyrelsens ordförande Eva Lindberg (S) när landets första vätgasbussar beställdes. Foto: Solaris
– Gävleborg ska gå före i den gröna omställningen, sade regionstyrelsens ordförande Eva Lindberg (S) när landets första vätgasbussar beställdes. Foto: Solaris

Vätgasbussar för sex miljoner kronor styck säljs när Gävleborgs gröna kollektivtrafiksatsning läggs ner. ”Vi förlorar 10–14 miljoner på att ha dem kvar”, säger avdelningschefen på X-trafik. Systemet visade sig inte klara vinterförhållanden.

– Egentligen har vi inget att skämmas över, för det har funkat bra över lag, säger Andreas Eriksson, avdelningschef på X-trafik, om regionens trafiksatsningar.

Region Gävleborg har fått mycket kritik för sin satsning på grön kollektivtrafik, framför allt för ett projekt i Sandviken.

Subventioner för elbussar

Elbusspremien är ett statligt stöd för aktörer som bedriver kollektivtrafik. Syftet med premien är att täcka delar av den merkostnad som köpet av en elbuss innebär, och att främja introduktionen av elbussar på marknaden och på så sätt bidra till ett bättre klimat, mindre luftföroreningar och minskat buller.

Elbusspremien kan sökas av:

• Kollektivtrafikmyndigheter

• Kommuner och aktiebolag till vilka de regionala kollektivtrafikmyndigheterna har överlämnat befogenhet att ingå avtal om allmän trafik

• Företag som bedriver kollektivtrafik.

Elbussar som kan få stöd är de som drivs med el via ett batteri eller av vätgas som genererar el via en bränslecell (utsläppsfritt fordon), och hybridbussar som drivs av el och ett annat förnybart bränsle (rent fordon).

Bussarna ska registreras som bussklass II eller III i Transportstyrelsens fordonsregister och ha en maximal transportkapacitet på minst 15 passagerare. Det betyder att det inte går att söka bidrag för elbussar klass I, det vill säga stadsbussar.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Grön vätgassatsning kollapsade – bussarna säljs

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loading– Gävleborg ska gå före i den gröna omställningen, sade regionstyrelsens ordförande Eva Lindberg (S) när landets första vätgasbussar beställdes. Foto: Solaris
– Gävleborg ska gå före i den gröna omställningen, sade regionstyrelsens ordförande Eva Lindberg (S) när landets första vätgasbussar beställdes. Foto: Solaris

Vätgasbussar för sex miljoner kronor styck säljs när Gävleborgs gröna kollektivtrafiksatsning läggs ner. ”Vi förlorar 10–14 miljoner på att ha dem kvar”, säger avdelningschefen på X-trafik. Systemet visade sig inte klara vinterförhållanden.

– Egentligen har vi inget att skämmas över, för det har funkat bra över lag, säger Andreas Eriksson, avdelningschef på X-trafik, om regionens trafiksatsningar.

Region Gävleborg har fått mycket kritik för sin satsning på grön kollektivtrafik, framför allt för ett projekt i Sandviken.

Subventioner för elbussar

Elbusspremien är ett statligt stöd för aktörer som bedriver kollektivtrafik. Syftet med premien är att täcka delar av den merkostnad som köpet av en elbuss innebär, och att främja introduktionen av elbussar på marknaden och på så sätt bidra till ett bättre klimat, mindre luftföroreningar och minskat buller.

Elbusspremien kan sökas av:

• Kollektivtrafikmyndigheter

• Kommuner och aktiebolag till vilka de regionala kollektivtrafikmyndigheterna har överlämnat befogenhet att ingå avtal om allmän trafik

• Företag som bedriver kollektivtrafik.

Elbussar som kan få stöd är de som drivs med el via ett batteri eller av vätgas som genererar el via en bränslecell (utsläppsfritt fordon), och hybridbussar som drivs av el och ett annat förnybart bränsle (rent fordon).

Bussarna ska registreras som bussklass II eller III i Transportstyrelsens fordonsregister och ha en maximal transportkapacitet på minst 15 passagerare. Det betyder att det inte går att söka bidrag för elbussar klass I, det vill säga stadsbussar.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025