Inrikes

Systembolaget når hållbarhetskrav genom att flytta siffror

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loadingSystembolaget ska balansera ekonomiskt belastande hållbarhetsinsatser med skatteintäkter. Foto: Systembolaget
Systembolaget ska balansera ekonomiskt belastande hållbarhetsinsatser med skatteintäkter. Foto: Systembolaget

Systembolagets ambitioner omfattar i dag mer än alkoholförsäljning. Hållbarhet har seglat upp som en viktig drivkraft, men hur tungt väger klimatmålen mot skatteintäkterna, och lyckas statens kassako definiera vad som är hållbart?

Systembolaget har, som många statliga bolag, högt ställda klimatmål. För att nå Parisavtalet (maximalt 1,5 graders global uppvärmning) har Systembolaget bestämt sig för att utsläppen från hela värdekedjan – från tillverkning till kund – ska halveras till år 2030.

”Redan år 2025 ska dessutom utsläppen från den egna driften ha minskat med 90 procent jämfört med år 2019”, skriver de i sitt hållbarhetsdokument. I Systembolagets ansvarsredovisning för 2024 framgår däremot att koldioxidutsläppen i princip är oförändrade, och utsläppen från den egna driften utgör en så liten del av den totala mängden utsläpp att den kan betraktas som försumbar.

Klimatpåverkan från dryckesförpackningar

Systembolaget har noga utvärderat klimatpåverkan från olika dryckesförpackningar.

Dessa utgör tillsammans med odling, produktion och transporter Systembolagets största klimatpåverkan då de står för en fjärdedel av utsläppen.

Enligt Systembolaget bidrar en pappförpackning med omkring 76 gram koldioxidekvivalenter per liter, burk 176, pet-flaska 243, och flaska 632 gram koldioxidekvivalenter per liter.

Källa: Systembolaget

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Systembolaget når hållbarhetskrav genom att flytta siffror

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loadingSystembolaget ska balansera ekonomiskt belastande hållbarhetsinsatser med skatteintäkter. Foto: Systembolaget
Systembolaget ska balansera ekonomiskt belastande hållbarhetsinsatser med skatteintäkter. Foto: Systembolaget

Systembolagets ambitioner omfattar i dag mer än alkoholförsäljning. Hållbarhet har seglat upp som en viktig drivkraft, men hur tungt väger klimatmålen mot skatteintäkterna, och lyckas statens kassako definiera vad som är hållbart?

Systembolaget har, som många statliga bolag, högt ställda klimatmål. För att nå Parisavtalet (maximalt 1,5 graders global uppvärmning) har Systembolaget bestämt sig för att utsläppen från hela värdekedjan – från tillverkning till kund – ska halveras till år 2030.

”Redan år 2025 ska dessutom utsläppen från den egna driften ha minskat med 90 procent jämfört med år 2019”, skriver de i sitt hållbarhetsdokument. I Systembolagets ansvarsredovisning för 2024 framgår däremot att koldioxidutsläppen i princip är oförändrade, och utsläppen från den egna driften utgör en så liten del av den totala mängden utsläpp att den kan betraktas som försumbar.

Klimatpåverkan från dryckesförpackningar

Systembolaget har noga utvärderat klimatpåverkan från olika dryckesförpackningar.

Dessa utgör tillsammans med odling, produktion och transporter Systembolagets största klimatpåverkan då de står för en fjärdedel av utsläppen.

Enligt Systembolaget bidrar en pappförpackning med omkring 76 gram koldioxidekvivalenter per liter, burk 176, pet-flaska 243, och flaska 632 gram koldioxidekvivalenter per liter.

Källa: Systembolaget

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025