Systembolagets ambitioner omfattar i dag mer än alkoholförsäljning. Hållbarhet har seglat upp som en viktig drivkraft, men hur tungt väger klimatmålen mot skatteintäkterna, och lyckas statens kassako definiera vad som är hållbart?
Systembolaget har, som många statliga bolag, högt ställda klimatmål. För att nå Parisavtalet (maximalt 1,5 graders global uppvärmning) har Systembolaget bestämt sig för att utsläppen från hela värdekedjan – från tillverkning till kund – ska halveras till år 2030.
”Redan år 2025 ska dessutom utsläppen från den egna driften ha minskat med 90 procent jämfört med år 2019”, skriver de i sitt hållbarhetsdokument. I Systembolagets ansvarsredovisning för 2024 framgår däremot att koldioxidutsläppen i princip är oförändrade, och utsläppen från den egna driften utgör en så liten del av den totala mängden utsläpp att den kan betraktas som försumbar.