Effekterna av sjunkande östrogen när vi åldras
Minskningen av det här hormonet kan kompenseras naturligt med hjälp av kost och tillskott
Att få en hälsosam mängd solsken, och därmed D-vitamin, kan hjälpa till att upprätthålla östrogennivåerna. Foto: André Furtado


En av de vanligaste utmaningarna kvinnor står inför när de åldras är sjunkande östrogennivåer. Effekterna av den här nedgången har varit föremål för mängder av forskning, myter och missförstånd.

Även om lägre östrogennivåer är en naturlig del av en kvinnas liv, så finns det fortfarande mycket som vi inte vet, även om vi har lärt oss en del saker. Så här ska vi titta lite närmare på vad som kan orsaka det och hur man kan motverka på ett bra sätt.  

Orsaker till lågt östrogen

Den absolut vanligaste orsaken till minskat östrogen är åldrande. Med stigande ålder kommer för-klimakteriet, vilket inträffar när östrogennivåerna börjar sjunka. När äggstockarna väl slutar att producera östrogen är kvinnan i klimakteriet.

Andra orsaker till låga östrogennivåer kan vara:

– Sköldkörtelsjukdom

– Prematur ovarialsvikt (äggstockarnas funktion försämras tidigare än normalt), som kan utvecklas på grund av exponering för gifter, ett autoimmunt tillstånd eller genetik

– Allvarlig undervikt/anorexia/ätstörningar

– Överdriven träning

– Lågfungerande hypofys

– Cellgiftsbehandling

– Hormonella problem i släkten

– Turnersyndrom eller andra medfödda störningar

– Kronisk njursjukdom

Symtom vid lågt östrogen

Låga östrogennivåer kan orsaka symtom i hela kroppen. Till exempel:

Svagt skelett

Sjunkande östrogen kan leda till benförlust, vilket också ökar risken för frakturer och/eller osteoporos (benskörhet).

Oregelbunden menstruationscykel

Kvinnor med lågt östrogen kan få oregelbunden eller utebliven mens.

Infertilitet

Lågt östrogen kan leda till att man inte får ägglossning, vilket gör det svårt att bli gravid.

Värmevallningar

Det här är sannolikt det mest kända symtomet på lågt östrogen.

Ökad risk för urinvägsinfektioner

Det här symtomet tros vara kopplat till en förtunning av vävnaden i urinröret, vilket är ett resultat av lågt östrogen.

Humörssvängningar/depression

Humörhormonet serotonin är beroende av östrogen, och därför kan låga östrogennivåer leda till att även serotoninnivåerna sjunker, vilket kan orsaka depression och humörsvängningar.

Lågt östrogen och huden

Östrogen spelar en viktig roll i att stödja huden. Till exempel stimulerar hormonet produktionen av kollagen och oljor för huden, hjälper sårläkning och ger ett visst skydd mot solens strålning.

När östrogennivåerna sjunker kan man därför uppleva problem med huden eftersom man blir känsligare för temperaturförändringar, material, skönhetsprodukter och andra saker som har kontakt med huden. Den här känsligheten kan leda till hudutslag, kliande och irriterad hud, torrhet och flagning, nässelfeber, eller rodnad. Eftersom huden blir tunnare när östrogennivåerna sjunker kan man märka att man lättare får blåmärken än tidigare.

Lågt östrogen och vikten

Sjunkande östrogen har kopplats till viktökning och mängden fett som kroppen lagrar. Generellt sett lagrar kvinnor mer fett runt höfter och lår. Men när östrogennivåerna börjar falla skiftar lagringen ofta till magen istället.

Men bara för att man har låga östrogennivåer betyder det inte att man automatiskt går upp i vikt. Man kan minska risken för viktökning genom att träna regelbundet, äta en hälsosam kost och få tillräckligt med sömn.

Naturliga botemedel

Om man vill öka sina östrogennivåer naturligt har moder natur gett oss några möjligheter. Diskutera den bästa doseringen för dina behov med en kunnig naturläkare.

1. Läkesilverax (Black cohosh). Du kanske känner till den här örtens förmåga att mildra klimakteriebesvär. Forskning visar också att den här örten innehåller ämnen som stimulerar östrogenreceptorer, men mer forskning behövs för att verifiera dessa upptäckter.

2. Munkört. Den här traditionella örtmedicinen används ofta mot premenstruella symtom (PMS). Experter har funnit att munkört har östrogena effekter, vilka tros bero på ett fytoöstrogen som heter apigenin som finns i örten.

3. Östrogenrik mat. Se till att du inkluderar linfrön i din kost – de är en av de rikaste källorna till fytoöstrogen. Andra bra livsmedel är soja, pistagenötter, valnötter, jordgubbar och torkad frukt.

4. Nattljusolja. Omega-6 fettsyrorna i den här örten gör den populär mot symtom som är kopplade till klimakteriet. I en studie upplevde ca 40 procent av kvinnorna som använde Nattljusolja lindring av symtom associerade till låga östrogennivåer.

5. Rödklöver. Isoflavonerna i rödklöver kan fungera som östrogen i kroppen. En del forskning har visat att det att ta tillskott av rödklöver kan öka östrogennivåerna hos kvinnor i klimakteriet.

6. D-vitamin. Det här vitaminet har en viktig roll för östrogenproduktionen, så man behöver se till att få tillräckligt av det. Eftersom D-vitaminbrist är mycket vanligt kan det vara bra att ta ett blodprov för att se vilka nivåer man ligger på innan man tar D-vitamintillskott, för att avgöra vilken dos man behöver.

Sammanfattning

Att östrogennivåerna sjunker är en naturlig del av en kvinnas livscykel, så istället för att vara rädd för det kan man förstå, omfamna och hantera det på ett bra sätt.

Deborah Mitchell är frilansande hälsoskribent. Hon har skrivit och är medförfattare till över 50 böcker och tusentals artiklar i en mängd olika ämnen. Artikeln publicerades ursprungligen på NaturallySavvy.com

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.