loading





Ett liv som levs med tacksamhet och vänlighet är långt bättre än ett liv som levs med ilska och bitterhet. Foto: Shutterstock
Ett liv som levs med tacksamhet och vänlighet är långt bättre än ett liv som levs med ilska och bitterhet. Foto: Shutterstock
Hälsa

Bryt offermentaliteten genom att ta ansvar för dina behov

Nancy Colier

Att drabbas av något som får oss att känna oss som offer ibland under vår livstid är inte ovanligt – om inte fysiskt, så åtminstone känslomässigt. Man kan säga att vi alla då och då är offer för livets utmaningar och svårigheter.

Det är psykologiskt hälsosamt för oss att acceptera lidandet och de känslor av maktlöshet som följer med dessa erfarenheter. Någon som känner sig som ett offer i en särskild situation skiljer sig dock fullkomligt från någon som lider av en offermentalitet och upprätthåller en offeridentitet.

De flesta av oss känner någon som alltid berättar om orättvisor de utsätts för – hur andra aldrig ger dem vad de behöver, vill ha och förtjänar, eller styr dem mot deras vilja; till och med hur själva livet är emot dem och hur universum straffar dem. Kanske upplever du själv livet på det här sättet ibland? Vad kan man då göra för att hitta styrkan och bli kvitt ”stackars mig”-mentaliteten?

Att alltid känna sig som ett offer, eller att älska någon som känner sig som ett offer, är smärtsamt och svårt. Här nedan tar jag upp tre olika fall för att illustrera några av de vanligaste formerna av offermentalitet och vad de avslöjar.

Fall 1: Maria och hennes man Filip ska åka på semester. Maria har bokat allt, gjort en reseplanering och bett Filip boka en tid när taxin ska hämta upp dem. På morgonen när de ska åka säger Filip lite i förbifarten att tiden som taxin är beställd till kanske är i senaste laget för att hinna i tid till flyget. Maria frågar Filip om han kan ändra tiden, men han svarar att hon inte behöver oroa sig och att det inte är nödvändigt att ändra den.

Maria blir frustrerad, förvirrad och arg. Hon bestämmer sig för att inte ändra taxi-tiden, utan riktar istället ilskan mot sin man. De följande timmarna börjar hon bygga upp sin offerbild, där det är Filip som styr henne och förstör hennes semester – den semester som hon bokade, sparade till och förtjänar. Ur hennes synvinkel är det Filips beslut att inte ändra taxi-tiden som gör henne maktlös och oförmögen att få det hon önskar. Hon bestämmer sig för att chansa och låta taxi-tiden vara som den är. Hon väljer att riskera att missa flyget och ge upp sin semester – allt för hålla fast vid sin offeridentitet och bevisa att hennes man har fel.

Analys: I Marias fall kommer offermentaliteten från en oförmåga eller ovilja att ta ansvar för sina egna önskemål och behov. Oavsett det val hennes man tog, vad Maria ville var att hinna i tid till flyget och känna sig lugn på väg till flygplatsen. Hon ville definitivt åka på semester. Hon ville också ha en man som tar hand om det hon ville ha hjälp med. Två av dessa tre önskningar var möjliga. En var det dock inte. Istället för att se till att hon fick som hon ville, genom att helt enkelt ändra tiden, använde hon sin energi på att mentalt bråka med sin man om varför han förstörde hennes semester.

Fall 2: Peters bild av sitt liv är att han kontrolleras av andra och alltid måste följa deras vilja, och därför aldrig får bestämma själv. En morgon säger hans dotter att det är kallt och frågar om han kan laga värmen, eftersom den inte verkar fungera som den ska. Det här gör att Peter helt och hållet faller in i offermentaliteten med bitterhet som följd.

Han känner det som att hans dotter kontrollerar honom medvetet och att han nu är tvungen att tillbringa hela dagen med att laga värmesystemet så att hon inte ska behöva frysa. Han är också övertygad om att om han inte omedelbart fixar hennes problem så kommer han straffas och anklagas för att ha gjort henne missnöjd. Han blir återigen ett offer för alla andras behov, utan att ha något att säga till om.

Analys: Peters offermentalitet orsakas av en känsla av maktlöshet som inte är kopplad till situationen. En person som Peter känner sig maktlös redan från början och projicerar sedan den känslan på andra, som blir de som "kontrollerar" honom. Peter kan inte stå ut med sin dotters obehag utan att känna att det är hans ansvar att fixa det. Han saknar också en medvetenhet och nyfikenhet om roten till sin känsla av maktlöshet – som redan fanns där innan situationen uppstod. I likhet med Maria saknar han förmågan att respektera sina egna behov och önskemål, vilket här handlar om att han inte vill tillbringa hela dagen med att laga värmepannan.

Fall 3: Lisa har inte haft en ledig dag på en hel månad, dels på grund av personliga skäl och dels på grund av en hektisk säsong på jobbet. När den efterlängtade ledigheten äntligen kommer, vaknar hon upp till ljudet av regn som smattrar på taket. Lisa tillbringar de två första timmarna på morgonen – hennes första lediga dag på en månad – med att tänka på hur högre makter alltid straffar henne och att universum är emot henne. Allt hon ville var att ligga ute på en filt. Var det för mycket begärt? Uppenbarligen var det så.

Analys: Lisas offermentalitet är en slags negativ narcissism. Det vill säga en tro på att universum och andra människors beteenden kretsar kring henne. Allt händer för, emot och i relation till henne själv. Hon tror att högre makters och andra människors främsta mål är att straffa henne.

Hur kan man bli kvitt offermentaliteten? Det finns många saker man själv kan göra för att ändra sina tankemönster. 

1. Ta ansvar för dina egna behov och önskemål. Bestäm dig för vad du vill och vad som är viktigt för dig. Sätt ord på det och gör det du behöver för att få det att hända – för din egen skull. Slösa inte tid på att skylla på dem som inte vill samma saker som du, och vänta inte på att de skall komma och hjälpa dig. Fokusera på vad som är viktigt för dig att göra och ta eget ansvar.

2. Öva dig på att säga nej. Om du inte vill göra något och inte (verkligen) måste göra det, gör då inte det. Kom ihåg att du får ha behov, precis som alla andra människor.

3. Sluta klandra. När du hör dig själv klandra, oavsett om det gäller andra människor, världen, livet, eller vem som helst, säg då "stopp" högt till dig själv och sluta tänk sådana tankar.

4. Hitta roten till din känsla av maktlöshet. Innan du konstruerar nästa historia om vem eller vad som stjäl din kraft, fundera på vilka underliggande känslor av maktlöshet som föregår alla sådana situationer.

5. Var snäll mot dig själv. När du väljer att anklaga universum och livet för ditt lidande hjälper du faktiskt inte dig själv att må bättre. Genom att ta på dig offerrollen intensifierar du din smärta. Med offerkoftan på lider du inte bara på grund av det som händer, utan du lägger också till tankar om att livet självt och alla människor är ute efter dig och att universum hatar dig. (Får det dig att må bättre?)

6. Ändra ditt fokus till att hjälpa andra. När du vältrar dig i offermentaliteten handlar hela världen om dig och din smärta. Ha förbarmande med dig själv och ditt lidande och fundera sedan på hur du kan hjälpa andra. Hur motsägelsefullt det än låter: ju mer underpriviligierad du känner dig, desto mer behöver du ge. Att erbjuda vänlighet är det bästa motgiftet mot "stackars mig".

7. Öva på tacksamhet. Offermentaliteten fokuserar på ditt lidande och sådant du inte får. Prova med att vända på perspektivet och fokusera istället på något som har betydelse för dig, som du tycker om och som du har. Flytta din uppmärksamhet från det du saknar till det du har.

8. Hitta sätt att förändra situationen. När du känner dig som ett offer övertygar du dig själv om att du inte kan ändra dina omständigheter. Men det är nästan aldrig sant. Fundera på vad du kan göra för att försöka förbättra situationen, även om det känns omöjligt.

9. Lyssna med empati. När du lyssnar på andra människor, försök att lyssna helhjärtat. Fokusera inte på vad du behöver göra åt det de säger, vad du tycker om det eller något annat som har att göra med dig själv. Lyssna som om du vore ”idel öra", utan att stå i vägen.

10. Öva på att vara förlåtande. När du har tagit på dig offerrollen så har du bestämt dig för att hålla fast vid bitterhet och ilska; du tycker du har blivit orättvist behandlad – oavsett vad den andres avsikt var. Istället för att fastna i bittra tankar, försök utöva medkänsla och försök förstå den andra personen. Börja med en ny vana – släpp bitterheten och öva varje dag på att vara mer förlåtande.

Det är inte roligt att leva vare sig som ett offer eller tillsammans med ett offer. Det positiva är att med en ökad medvetenhet, en önskan om att förändras och att införa nya vanor, kan du bli fri från offermentaliteten. Ett liv som levs med tacksamhet och vänlighet är långt bättre än ett liv som levs med ilska och bitterhet. Hur andra människor känner för dig är något du faktiskt själv kan styra över med hjälp av dina egna val.

 

 
Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading





Ett liv som levs med tacksamhet och vänlighet är långt bättre än ett liv som levs med ilska och bitterhet. Foto: Shutterstock
Ett liv som levs med tacksamhet och vänlighet är långt bättre än ett liv som levs med ilska och bitterhet. Foto: Shutterstock
Hälsa

Bryt offermentaliteten genom att ta ansvar för dina behov

Nancy Colier

Att drabbas av något som får oss att känna oss som offer ibland under vår livstid är inte ovanligt – om inte fysiskt, så åtminstone känslomässigt. Man kan säga att vi alla då och då är offer för livets utmaningar och svårigheter.

Det är psykologiskt hälsosamt för oss att acceptera lidandet och de känslor av maktlöshet som följer med dessa erfarenheter. Någon som känner sig som ett offer i en särskild situation skiljer sig dock fullkomligt från någon som lider av en offermentalitet och upprätthåller en offeridentitet.

De flesta av oss känner någon som alltid berättar om orättvisor de utsätts för – hur andra aldrig ger dem vad de behöver, vill ha och förtjänar, eller styr dem mot deras vilja; till och med hur själva livet är emot dem och hur universum straffar dem. Kanske upplever du själv livet på det här sättet ibland? Vad kan man då göra för att hitta styrkan och bli kvitt ”stackars mig”-mentaliteten?

Att alltid känna sig som ett offer, eller att älska någon som känner sig som ett offer, är smärtsamt och svårt. Här nedan tar jag upp tre olika fall för att illustrera några av de vanligaste formerna av offermentalitet och vad de avslöjar.

Fall 1: Maria och hennes man Filip ska åka på semester. Maria har bokat allt, gjort en reseplanering och bett Filip boka en tid när taxin ska hämta upp dem. På morgonen när de ska åka säger Filip lite i förbifarten att tiden som taxin är beställd till kanske är i senaste laget för att hinna i tid till flyget. Maria frågar Filip om han kan ändra tiden, men han svarar att hon inte behöver oroa sig och att det inte är nödvändigt att ändra den.

Maria blir frustrerad, förvirrad och arg. Hon bestämmer sig för att inte ändra taxi-tiden, utan riktar istället ilskan mot sin man. De följande timmarna börjar hon bygga upp sin offerbild, där det är Filip som styr henne och förstör hennes semester – den semester som hon bokade, sparade till och förtjänar. Ur hennes synvinkel är det Filips beslut att inte ändra taxi-tiden som gör henne maktlös och oförmögen att få det hon önskar. Hon bestämmer sig för att chansa och låta taxi-tiden vara som den är. Hon väljer att riskera att missa flyget och ge upp sin semester – allt för hålla fast vid sin offeridentitet och bevisa att hennes man har fel.

Analys: I Marias fall kommer offermentaliteten från en oförmåga eller ovilja att ta ansvar för sina egna önskemål och behov. Oavsett det val hennes man tog, vad Maria ville var att hinna i tid till flyget och känna sig lugn på väg till flygplatsen. Hon ville definitivt åka på semester. Hon ville också ha en man som tar hand om det hon ville ha hjälp med. Två av dessa tre önskningar var möjliga. En var det dock inte. Istället för att se till att hon fick som hon ville, genom att helt enkelt ändra tiden, använde hon sin energi på att mentalt bråka med sin man om varför han förstörde hennes semester.

Fall 2: Peters bild av sitt liv är att han kontrolleras av andra och alltid måste följa deras vilja, och därför aldrig får bestämma själv. En morgon säger hans dotter att det är kallt och frågar om han kan laga värmen, eftersom den inte verkar fungera som den ska. Det här gör att Peter helt och hållet faller in i offermentaliteten med bitterhet som följd.

Han känner det som att hans dotter kontrollerar honom medvetet och att han nu är tvungen att tillbringa hela dagen med att laga värmesystemet så att hon inte ska behöva frysa. Han är också övertygad om att om han inte omedelbart fixar hennes problem så kommer han straffas och anklagas för att ha gjort henne missnöjd. Han blir återigen ett offer för alla andras behov, utan att ha något att säga till om.

Analys: Peters offermentalitet orsakas av en känsla av maktlöshet som inte är kopplad till situationen. En person som Peter känner sig maktlös redan från början och projicerar sedan den känslan på andra, som blir de som "kontrollerar" honom. Peter kan inte stå ut med sin dotters obehag utan att känna att det är hans ansvar att fixa det. Han saknar också en medvetenhet och nyfikenhet om roten till sin känsla av maktlöshet – som redan fanns där innan situationen uppstod. I likhet med Maria saknar han förmågan att respektera sina egna behov och önskemål, vilket här handlar om att han inte vill tillbringa hela dagen med att laga värmepannan.

Fall 3: Lisa har inte haft en ledig dag på en hel månad, dels på grund av personliga skäl och dels på grund av en hektisk säsong på jobbet. När den efterlängtade ledigheten äntligen kommer, vaknar hon upp till ljudet av regn som smattrar på taket. Lisa tillbringar de två första timmarna på morgonen – hennes första lediga dag på en månad – med att tänka på hur högre makter alltid straffar henne och att universum är emot henne. Allt hon ville var att ligga ute på en filt. Var det för mycket begärt? Uppenbarligen var det så.

Analys: Lisas offermentalitet är en slags negativ narcissism. Det vill säga en tro på att universum och andra människors beteenden kretsar kring henne. Allt händer för, emot och i relation till henne själv. Hon tror att högre makters och andra människors främsta mål är att straffa henne.

Hur kan man bli kvitt offermentaliteten? Det finns många saker man själv kan göra för att ändra sina tankemönster. 

1. Ta ansvar för dina egna behov och önskemål. Bestäm dig för vad du vill och vad som är viktigt för dig. Sätt ord på det och gör det du behöver för att få det att hända – för din egen skull. Slösa inte tid på att skylla på dem som inte vill samma saker som du, och vänta inte på att de skall komma och hjälpa dig. Fokusera på vad som är viktigt för dig att göra och ta eget ansvar.

2. Öva dig på att säga nej. Om du inte vill göra något och inte (verkligen) måste göra det, gör då inte det. Kom ihåg att du får ha behov, precis som alla andra människor.

3. Sluta klandra. När du hör dig själv klandra, oavsett om det gäller andra människor, världen, livet, eller vem som helst, säg då "stopp" högt till dig själv och sluta tänk sådana tankar.

4. Hitta roten till din känsla av maktlöshet. Innan du konstruerar nästa historia om vem eller vad som stjäl din kraft, fundera på vilka underliggande känslor av maktlöshet som föregår alla sådana situationer.

5. Var snäll mot dig själv. När du väljer att anklaga universum och livet för ditt lidande hjälper du faktiskt inte dig själv att må bättre. Genom att ta på dig offerrollen intensifierar du din smärta. Med offerkoftan på lider du inte bara på grund av det som händer, utan du lägger också till tankar om att livet självt och alla människor är ute efter dig och att universum hatar dig. (Får det dig att må bättre?)

6. Ändra ditt fokus till att hjälpa andra. När du vältrar dig i offermentaliteten handlar hela världen om dig och din smärta. Ha förbarmande med dig själv och ditt lidande och fundera sedan på hur du kan hjälpa andra. Hur motsägelsefullt det än låter: ju mer underpriviligierad du känner dig, desto mer behöver du ge. Att erbjuda vänlighet är det bästa motgiftet mot "stackars mig".

7. Öva på tacksamhet. Offermentaliteten fokuserar på ditt lidande och sådant du inte får. Prova med att vända på perspektivet och fokusera istället på något som har betydelse för dig, som du tycker om och som du har. Flytta din uppmärksamhet från det du saknar till det du har.

8. Hitta sätt att förändra situationen. När du känner dig som ett offer övertygar du dig själv om att du inte kan ändra dina omständigheter. Men det är nästan aldrig sant. Fundera på vad du kan göra för att försöka förbättra situationen, även om det känns omöjligt.

9. Lyssna med empati. När du lyssnar på andra människor, försök att lyssna helhjärtat. Fokusera inte på vad du behöver göra åt det de säger, vad du tycker om det eller något annat som har att göra med dig själv. Lyssna som om du vore ”idel öra", utan att stå i vägen.

10. Öva på att vara förlåtande. När du har tagit på dig offerrollen så har du bestämt dig för att hålla fast vid bitterhet och ilska; du tycker du har blivit orättvist behandlad – oavsett vad den andres avsikt var. Istället för att fastna i bittra tankar, försök utöva medkänsla och försök förstå den andra personen. Börja med en ny vana – släpp bitterheten och öva varje dag på att vara mer förlåtande.

Det är inte roligt att leva vare sig som ett offer eller tillsammans med ett offer. Det positiva är att med en ökad medvetenhet, en önskan om att förändras och att införa nya vanor, kan du bli fri från offermentaliteten. Ett liv som levs med tacksamhet och vänlighet är långt bättre än ett liv som levs med ilska och bitterhet. Hur andra människor känner för dig är något du faktiskt själv kan styra över med hjälp av dina egna val.

 

 
Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024