Tia Jumbe: 3 pelare för hälsa – Sömnen är den andra
Författare, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och journalist
Foto: Gregory Pappas


Jag fördjupar mig i ayurvedas 3 pelare för hälsa: matsmältningen, sömnen och energiarbetet. Andra ämnet ut är sömnen – god och tillräcklig sömn är oumbärlig för din hälsa!

Enligt ayurveda vilar optimal hälsa och maximal livslängd på tre pelare. Om vi ser till att dessa delar fungerar kommer ohälsa inte åt oss, säger de gamla skrifterna. Dessa tre delar, som alltså är hur väl vår matsmältning fungerar (som jag skrev om förra veckan), hur väl vi sover och hur väl vi hushållar med vår energi, utgör tillsammans fundamentet för livet. När de är i balans kan vår kropp och vårt sinne nå sin fulla strålande hälsopotential, och vi lever längre och håller oss friskare.

Den andra pelaren handlar om sömnen.

Sömnen är helt enkelt essentiell för oss. Kroppen använder under sömnen sin energi för att reparera och läka det som har slitits och skadats under dagen. Får vi inte tillräckligt med sömn går vi miste om den här livsviktiga reparationen och kroppen kommer att börja brytas ner.

Viktigt att sova lagom mycket

Nedbrytning blir effekten av för lite sömn – men också enligt ayurveda av för mycket. Alltför lite sömn ökar vata, vilket sänker immunförsvaret, försvagar kroppens vävnader och gör dem mer sårbara. Även oro, ångest, stelhet och värk ökar vid regelmässigt för lite sömn. Vi kan också drabbas av nedstämdhet och humörsvängningar.

Alltför mycket sömn ökar kapha, vilket kan leda till stagnation, orörlighet och slöhet i kroppens vävnader. Vi kan också få matsmältningsproblem av att sova för mycket, och ämnesomsättningen saktar ner.

Av de tre doshorna behöver en person som har vata ur balans allra mest sömn, åtminstone 8 timmar. En person med vata i balans kan nöja sig med 6-7 timmar.

En person som har pittaobalans eller pitta som dominerande dosha kan sova 6-8 timmar, medan en person med kaphaobalans inte bör sova mer än 6-6,5 timmar. Om kapha är i balans funkar 7-8 timmars sömn.

Naturlig sömnrytm är det bästa

Det allra bästa är om vi lägger oss kring klockan 22 och kliver upp vid klockan 6. Då följer vi naturens rytm vilket gynnar både vår sömn och hälsa.

Ayurveda rekommenderar generellt inte att vi sover under dagen, eftersom det ökar kapha, undantaget är om vi är sjuka eller utmattade.

Doshorna får ofta lite olika typer av sömnproblem.

Vata sover ytligt och oroligt, vaknar lätt och framför allt mellan 2 och 6 på morgonen. Pitta har svårt att somna. Kapha sover för mycket.

Här är 4 tips för god sömn:

1. Daglig oljemassage. Läs mer vid länken “Stilla din oro …” nedan.

2. Lugn musik och lugnande aromadoft i sovrummet.

3. Svalt i sovrummet och god ventilation.

4. Att sova på regelbundna tider.

Läs vid länkarna nedan för fler sömntips.


All kärlek till din nattsömn,

Tia <3

Relaterad läsning:

5 sätt att få till en god nattsömn
Stilla din oro med ayurvedisk massage
En helg med balanserande eteriska oljor

Tia Jumbe. Foto: Camilla Lindqvist

Tia Jumbe är författare, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och journalist. Hon brinner för yoga och hälsa och har skrivit flera böcker i ämnet. De senaste två kom i våras: "Boosta hud & hår med naturens näringsbomber", "Boosta din hälsa med naturens superfoods" och den nyutkomna boken "Nystart i livet med ayurveda". Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.