loading"Den minimalistiska scenografin matchas med en trendriktig ljussättning som skapar hårda kontraster, motljus och skuggor." Foto: Sakari Viika
"Den minimalistiska scenografin matchas med en trendriktig ljussättning som skapar hårda kontraster, motljus och skuggor." Foto: Sakari Viika
Kultur

Ledare: Den nakna och mörka scenen signalerar hopplöshet och tragedi

Kristina I. Kleinert

Det spelar ingen roll om det är de stora operahusen och teaterscenerna eller de mindre kulturlokalerna; den nakna och mörka scenen dominerar. Det avskalade och svarta signalerar hopplöshet och tragedi, likt en sinnebild för ett samhälle i förfall. Scenkonsten har med tiden blivit ett språkrör för ett ensidigt kulturpolitiskt och konstnärligt narrativ. Mångfaldstanken har fått stå tillbaka för politisk konformitet.

Trenden med den nakna scenen har hållit i sig ett par decennier. Scenografer förvandlar scenen till underjordiska miljöer och dystra fängelseliknande rum. Fonder och kulisser är borttagna, och möbler och inventarier är reducerade till minsta möjliga. Den minimalistiska scenografin matchas med en trendriktig ljussättning som skapar hårda kontraster, motljus och skuggor, oavsett föreställningens libretto och konstnärliga intention. Det spelar ingen roll om det är en komedi eller tragedi. Scenograferna skapar en mekanisk och livlös värld som för tankar till en dystopi. Det slentrianmässiga förhållningssättet har blivit en scenkonstnärlig kliché, som är både uttjatad och intetsägande.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading"Den minimalistiska scenografin matchas med en trendriktig ljussättning som skapar hårda kontraster, motljus och skuggor." Foto: Sakari Viika
"Den minimalistiska scenografin matchas med en trendriktig ljussättning som skapar hårda kontraster, motljus och skuggor." Foto: Sakari Viika
Kultur

Ledare: Den nakna och mörka scenen signalerar hopplöshet och tragedi

Kristina I. Kleinert

Det spelar ingen roll om det är de stora operahusen och teaterscenerna eller de mindre kulturlokalerna; den nakna och mörka scenen dominerar. Det avskalade och svarta signalerar hopplöshet och tragedi, likt en sinnebild för ett samhälle i förfall. Scenkonsten har med tiden blivit ett språkrör för ett ensidigt kulturpolitiskt och konstnärligt narrativ. Mångfaldstanken har fått stå tillbaka för politisk konformitet.

Trenden med den nakna scenen har hållit i sig ett par decennier. Scenografer förvandlar scenen till underjordiska miljöer och dystra fängelseliknande rum. Fonder och kulisser är borttagna, och möbler och inventarier är reducerade till minsta möjliga. Den minimalistiska scenografin matchas med en trendriktig ljussättning som skapar hårda kontraster, motljus och skuggor, oavsett föreställningens libretto och konstnärliga intention. Det spelar ingen roll om det är en komedi eller tragedi. Scenograferna skapar en mekanisk och livlös värld som för tankar till en dystopi. Det slentrianmässiga förhållningssättet har blivit en scenkonstnärlig kliché, som är både uttjatad och intetsägande.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024