Motor

Vässad varg i fårakläder

Willy Priske och Johannes Gardelöf
loadingKia EV6 GT lanserades 2022 och fick ett hett mottagande. Nu är den uppdaterade versionen ute. Foto: CNP
Kia EV6 GT lanserades 2022 och fick ett hett mottagande. Nu är den uppdaterade versionen ute. Foto: CNP

I mörkret är alla katter grå – såväl tama som vilda. Uppdaterade Kia EV6 GT är inte heller helt lätt att vid första anblicken skilja ut från resten av EV6-familjen. Men att veckans testbil bland annat erbjuds i den grå kulören ”Wolf Gray” ger en liten hint om vilken kategori familjebilen tillhör. Bakom ratten förstår man snabbt att det handlar om en varg i fårakläder alldeles oavsett vilken färg man väljer. 

Kia EV6 GT lanserades 2022 och fick ett hett mottagande. Den sensationella familjeracern klarade noll till hundra km/h på 3,5 sekunder, toppade 260 km/h och såldes till ett jämförelsevis rimligt pris á 819 600 kronor. Nu fortsätter framgångssagan om vargen och den uppdaterade versionen bjuder på mer av allt. Ändå har prislappen sänkts med 49 200 kronor.

Interiören känns igen i Kia EV6 GT. Foto: CNP

Kramgoa stolar

Koreanernas familje-GT har fått nya framlyktor, fräckare fälgar, några vertikala röda reflexer bak och sollucka i glas, men det är under skalet som det mesta har hänt. De främre sportstolarna är precis lika kramgoa som tidigare men har nu begåvats med elektrisk justering samtidigt som baksätet fått bättre lårstöd. Interiören bjuder precis som tidigare på svart mockaimitation med neongröna sömmar och förarens instrumentkluster består fortfarande av två välvda skärmar på totalt 24,6 tum. Däremot har startknappen uppgraderats och ska nu känna igen vems finger som trycker på den. Vips ska såväl förarstol som backspeglar ställas in efter personen i fråga – men där gick vi bet… Måhända för att det var oklart om man skulle använda tummetott, slickepott eller lilla vickevire.   

Kia EV6 GT

Elmotor: Max effekt 650 hk. Max vridmoment 770 Nm. 

Batteri: Litiumjon på 84 kWh. Laddeffekt 11 kW AC / 258 kW DC. 

Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling. 

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.

Styrning:  Elservo. Vändcirkel 11,9 meter. 

Bromsar:  Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 290, längd 470, bredd 189, höjd 155. 

Tjänstevikt 2 295. Max släpvagnsvikt 1 800 kg. 

Prestanda:  Toppfart 260 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,5 sek.

Förbrukning: 20,9 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 450 km (WLTP).

Pris: 770 400 kronor.

+ Plus…                       

· Generösa garantier (7 år nybil) 

· Fartresurser och körglädje   

· Hög standardutrustning   

· Rekordsnabb laddning  

- Minus… 

· Räckvidden om du gasar friskt

· Risk för dyrt däckkonto

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Motor

Vässad varg i fårakläder

Willy Priske och Johannes Gardelöf
loadingKia EV6 GT lanserades 2022 och fick ett hett mottagande. Nu är den uppdaterade versionen ute. Foto: CNP
Kia EV6 GT lanserades 2022 och fick ett hett mottagande. Nu är den uppdaterade versionen ute. Foto: CNP

I mörkret är alla katter grå – såväl tama som vilda. Uppdaterade Kia EV6 GT är inte heller helt lätt att vid första anblicken skilja ut från resten av EV6-familjen. Men att veckans testbil bland annat erbjuds i den grå kulören ”Wolf Gray” ger en liten hint om vilken kategori familjebilen tillhör. Bakom ratten förstår man snabbt att det handlar om en varg i fårakläder alldeles oavsett vilken färg man väljer. 

Kia EV6 GT lanserades 2022 och fick ett hett mottagande. Den sensationella familjeracern klarade noll till hundra km/h på 3,5 sekunder, toppade 260 km/h och såldes till ett jämförelsevis rimligt pris á 819 600 kronor. Nu fortsätter framgångssagan om vargen och den uppdaterade versionen bjuder på mer av allt. Ändå har prislappen sänkts med 49 200 kronor.

Interiören känns igen i Kia EV6 GT. Foto: CNP

Kramgoa stolar

Koreanernas familje-GT har fått nya framlyktor, fräckare fälgar, några vertikala röda reflexer bak och sollucka i glas, men det är under skalet som det mesta har hänt. De främre sportstolarna är precis lika kramgoa som tidigare men har nu begåvats med elektrisk justering samtidigt som baksätet fått bättre lårstöd. Interiören bjuder precis som tidigare på svart mockaimitation med neongröna sömmar och förarens instrumentkluster består fortfarande av två välvda skärmar på totalt 24,6 tum. Däremot har startknappen uppgraderats och ska nu känna igen vems finger som trycker på den. Vips ska såväl förarstol som backspeglar ställas in efter personen i fråga – men där gick vi bet… Måhända för att det var oklart om man skulle använda tummetott, slickepott eller lilla vickevire.   

Kia EV6 GT

Elmotor: Max effekt 650 hk. Max vridmoment 770 Nm. 

Batteri: Litiumjon på 84 kWh. Laddeffekt 11 kW AC / 258 kW DC. 

Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling. 

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.

Styrning:  Elservo. Vändcirkel 11,9 meter. 

Bromsar:  Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 290, längd 470, bredd 189, höjd 155. 

Tjänstevikt 2 295. Max släpvagnsvikt 1 800 kg. 

Prestanda:  Toppfart 260 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,5 sek.

Förbrukning: 20,9 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 450 km (WLTP).

Pris: 770 400 kronor.

+ Plus…                       

· Generösa garantier (7 år nybil) 

· Fartresurser och körglädje   

· Hög standardutrustning   

· Rekordsnabb laddning  

- Minus… 

· Räckvidden om du gasar friskt

· Risk för dyrt däckkonto

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025