Ekonomi & Näringsliv

Utländsk turism – Sveriges bortglömda exportmotor

Staffan Erfors
Staffan Erfors
loadingTrots en återhämtning efter pandemin har turismsektorn inte återfått sin tillväxtkraft. Foto: Pär Bäckström/TT
Trots en återhämtning efter pandemin har turismsektorn inte återfått sin tillväxtkraft. Foto: Pär Bäckström/TT

Sverige lockar flest turister i Norden, men tappar i tillväxt. En ny rapport visar att vi missar miljarder i exportintäkter och tusentals jobb – på grund av bristande strategi och politiskt ansvar.

Trots stark återhämtning efter pandemins inbromsning har Sveriges turismsektor ännu inte återfått sin tidigare tillväxtkraft. En ny omfattande analys från konsultbolaget WSP, på uppdrag av Svenska resebranschföreningen, visar att Sverige halkat efter i den nordiska konkurrensen om utländska turister.

Studien pekar samtidigt på en betydande, men underutnyttjad, potential för ökad turismexport – med stora vinster i sysselsättning och tillväxt som följd.

Turismen – en miljardindustri

Den svenska turistindustrin står för en betydande del av landets ekonomi. Enligt OECD uppgick total turistkonsumtion år 2021 till cirka 249 miljarder kronor, varav 57 miljarder kom från utländska besökare – omkring 23 procent av totala turistutgifter.

Utifrån mer aktuella uppgifter genererade turismsektorn i Sverige 2022 omkring 8,96 miljarder USD (motsvarande ungefär 95 miljarder kronor), vilket utgjorde cirka 1,5 procent av landets BNP.

På nationell nivå noterades 68,5 miljoner gästnätter under 2023, vilket var en ökning med 1,1 procent jämfört med 2022. Den kraftiga ökningen av internationella gästnätter – upp med 10,9 procent – visar att Sverige attraherar allt fler besökare, delvis tack vare svag krona och ökat reseintresse.

Historiskt hade turistindustrin en omsättning på 296 miljarder kronor redan 2016, av vilken utlandsbesöken svarade för cirka 120 miljarder. Tjänsteturismens andel av BNP låg 2011 på cirka 2,9 procent, med en total omsättning om 264 miljarder kronor, inklusive 98,8 miljarder från internationella besök.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Staffan Erfors
Staffan Erfors
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Ekonomi & Näringsliv

Utländsk turism – Sveriges bortglömda exportmotor

Staffan Erfors
Staffan Erfors
loadingTrots en återhämtning efter pandemin har turismsektorn inte återfått sin tillväxtkraft. Foto: Pär Bäckström/TT
Trots en återhämtning efter pandemin har turismsektorn inte återfått sin tillväxtkraft. Foto: Pär Bäckström/TT

Sverige lockar flest turister i Norden, men tappar i tillväxt. En ny rapport visar att vi missar miljarder i exportintäkter och tusentals jobb – på grund av bristande strategi och politiskt ansvar.

Trots stark återhämtning efter pandemins inbromsning har Sveriges turismsektor ännu inte återfått sin tidigare tillväxtkraft. En ny omfattande analys från konsultbolaget WSP, på uppdrag av Svenska resebranschföreningen, visar att Sverige halkat efter i den nordiska konkurrensen om utländska turister.

Studien pekar samtidigt på en betydande, men underutnyttjad, potential för ökad turismexport – med stora vinster i sysselsättning och tillväxt som följd.

Turismen – en miljardindustri

Den svenska turistindustrin står för en betydande del av landets ekonomi. Enligt OECD uppgick total turistkonsumtion år 2021 till cirka 249 miljarder kronor, varav 57 miljarder kom från utländska besökare – omkring 23 procent av totala turistutgifter.

Utifrån mer aktuella uppgifter genererade turismsektorn i Sverige 2022 omkring 8,96 miljarder USD (motsvarande ungefär 95 miljarder kronor), vilket utgjorde cirka 1,5 procent av landets BNP.

På nationell nivå noterades 68,5 miljoner gästnätter under 2023, vilket var en ökning med 1,1 procent jämfört med 2022. Den kraftiga ökningen av internationella gästnätter – upp med 10,9 procent – visar att Sverige attraherar allt fler besökare, delvis tack vare svag krona och ökat reseintresse.

Historiskt hade turistindustrin en omsättning på 296 miljarder kronor redan 2016, av vilken utlandsbesöken svarade för cirka 120 miljarder. Tjänsteturismens andel av BNP låg 2011 på cirka 2,9 procent, med en total omsättning om 264 miljarder kronor, inklusive 98,8 miljarder från internationella besök.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Staffan Erfors
Staffan Erfors
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025