Så många som 70 procent av svenska företag ser behovet av att använda sig mer av digitalisering, men bara 17 procent vet hur man gör, står det i en rapport som nyligen kom från Swedish ICT Research. Att finslipa hur man ska marknadsföra sig på sociala medier är ett enkelt och bra sätt att börja med.
Enligt Dagensanalys.se finns 7 av 10 svenska företag på sociala medier, men de brister i sin närvaro och upplever att de inte har kontroll. För att lyckas med sin sociala mediestrategi så behöver man lära känna plattformen som man tänker använda, hur den fungerar och vilka som finns där. Enligt statistik från Hootsuite är Facebook fortfarande störst, det är där alla vill vara. Sedan behöver man fundera ut en plan och utforma en strategi.
Här några vanliga tips som man kan börja med:
1. Innehållet
För att växa organiskt måste man posta innehåll som människor vill läsa. Här handlar det om att fortsätta att posta det du ser får bra respons och skippa det som inte får respons. Men ibland måste man pimpa upp sin twitter, YouTube eller Instagram, då måste man våga testa nya saker som kan förbättra.
2. Kontinuitet
Håll jämn uppdatering. Så fort man gör uppehåll tappar man följare.
2. Lära känna din målgrupp
Om du inte vet vad din målgrupp vill ha och gillar så blir det svårt att ha ett tilltalande innehåll.
3. Satsa på äkta följare
De flesta går på magkänslan när de ser en profil. Om en startup har 3000 gilla på Facebook men ingen gillar det som postas, så signalerar det röd flagg, att sajten har en massa falska följare. Samma gäller för Instagram, Twitter YouTube med mera. Falska följare hindrar dina riktiga följare att få del av innehåll, då Facebook sprider dina inlägg baserat hur många som interagerar, vilket inte fejkföljare gör.
4. Enhetlighet
Det bästa är om alla konton har samma varumärke och profilbild. Det hjälper till med igenkänning, ger en trygg upplevelse och ett renare intryck.
5. Omvänt tänk om innehåll
Om man säljer båtskor ska man inte berätta allt man vet om båtskor, utan vända på steken och beskriva livsstilen runt omkring båtlivet, om gemenskap med vänner, whiskey och sköna snygga kläder. Det kommer att öka lusten till att fortsätta gilla sajten.
Med bra lite mer närvaro och eftertänksamhet kan man använda de sociala mediekanalerna på ett mycket effektivt sätt, och på så sätt driva mer trafik till sitt företags webbsida.