loadingAtt engagera sig mer med marknadsföring i sociala medier ger bättre resultat.  (Foto: William Iven)
Att engagera sig mer med marknadsföring i sociala medier ger bättre resultat. (Foto: William Iven)
Hälsa & Livsstil

5 enkla tips: Hur du finslipar din sociala mediestrategi

Epoch Times

Så många som 70 procent av svenska företag ser behovet av att använda sig mer av digitalisering, men bara 17 procent vet hur man gör, står det i en rapport som nyligen kom från Swedish ICT Research. Att finslipa hur man ska marknadsföra sig på sociala medier är ett enkelt och bra sätt att börja med.

Enligt Dagensanalys.se finns 7 av 10 svenska företag på sociala medier, men de brister i sin närvaro och upplever att de inte har kontroll. För att lyckas med sin sociala mediestrategi så behöver man lära känna plattformen som man tänker använda, hur den fungerar och vilka som finns där. Enligt statistik från Hootsuite är Facebook fortfarande störst, det är där alla vill vara. Sedan behöver man fundera ut en plan och utforma en strategi.

Här några vanliga tips som man kan börja med:

1. Innehållet

För att växa organiskt måste man posta innehåll som människor vill läsa. Här handlar det om att fortsätta att posta det du ser får bra respons och skippa det som inte får respons. Men ibland måste man pimpa upp sin twitter, YouTube eller Instagram, då måste man våga testa nya saker som kan förbättra.

2. Kontinuitet

Håll jämn uppdatering. Så fort man gör uppehåll tappar man följare.

2. Lära känna din målgrupp

Om du inte vet vad din målgrupp vill ha och gillar så blir det svårt att ha ett tilltalande innehåll.

3. Satsa på äkta följare

De flesta går på magkänslan när de ser en profil. Om en startup har 3000 gilla på Facebook men ingen gillar det som postas, så signalerar det röd flagg, att sajten har en massa falska följare. Samma gäller för Instagram, Twitter YouTube med mera. Falska följare hindrar dina riktiga följare att få del av innehåll, då Facebook sprider dina inlägg baserat hur många som interagerar, vilket inte fejkföljare gör.

4. Enhetlighet

Det bästa är om alla konton har samma varumärke och profilbild. Det hjälper till med igenkänning, ger en trygg upplevelse och ett renare intryck.

5. Omvänt tänk om innehåll

Om man säljer båtskor ska man inte berätta allt man vet om båtskor, utan vända på steken och beskriva livsstilen runt omkring båtlivet, om gemenskap med vänner, whiskey och sköna snygga kläder. Det kommer att öka lusten till att fortsätta gilla sajten.

Med bra lite mer närvaro och eftertänksamhet kan man använda de sociala mediekanalerna på ett mycket effektivt sätt, och på så sätt driva mer trafik till sitt företags webbsida.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingAtt engagera sig mer med marknadsföring i sociala medier ger bättre resultat.  (Foto: William Iven)
Att engagera sig mer med marknadsföring i sociala medier ger bättre resultat. (Foto: William Iven)
Hälsa & Livsstil

5 enkla tips: Hur du finslipar din sociala mediestrategi

Epoch Times

Så många som 70 procent av svenska företag ser behovet av att använda sig mer av digitalisering, men bara 17 procent vet hur man gör, står det i en rapport som nyligen kom från Swedish ICT Research. Att finslipa hur man ska marknadsföra sig på sociala medier är ett enkelt och bra sätt att börja med.

Enligt Dagensanalys.se finns 7 av 10 svenska företag på sociala medier, men de brister i sin närvaro och upplever att de inte har kontroll. För att lyckas med sin sociala mediestrategi så behöver man lära känna plattformen som man tänker använda, hur den fungerar och vilka som finns där. Enligt statistik från Hootsuite är Facebook fortfarande störst, det är där alla vill vara. Sedan behöver man fundera ut en plan och utforma en strategi.

Här några vanliga tips som man kan börja med:

1. Innehållet

För att växa organiskt måste man posta innehåll som människor vill läsa. Här handlar det om att fortsätta att posta det du ser får bra respons och skippa det som inte får respons. Men ibland måste man pimpa upp sin twitter, YouTube eller Instagram, då måste man våga testa nya saker som kan förbättra.

2. Kontinuitet

Håll jämn uppdatering. Så fort man gör uppehåll tappar man följare.

2. Lära känna din målgrupp

Om du inte vet vad din målgrupp vill ha och gillar så blir det svårt att ha ett tilltalande innehåll.

3. Satsa på äkta följare

De flesta går på magkänslan när de ser en profil. Om en startup har 3000 gilla på Facebook men ingen gillar det som postas, så signalerar det röd flagg, att sajten har en massa falska följare. Samma gäller för Instagram, Twitter YouTube med mera. Falska följare hindrar dina riktiga följare att få del av innehåll, då Facebook sprider dina inlägg baserat hur många som interagerar, vilket inte fejkföljare gör.

4. Enhetlighet

Det bästa är om alla konton har samma varumärke och profilbild. Det hjälper till med igenkänning, ger en trygg upplevelse och ett renare intryck.

5. Omvänt tänk om innehåll

Om man säljer båtskor ska man inte berätta allt man vet om båtskor, utan vända på steken och beskriva livsstilen runt omkring båtlivet, om gemenskap med vänner, whiskey och sköna snygga kläder. Det kommer att öka lusten till att fortsätta gilla sajten.

Med bra lite mer närvaro och eftertänksamhet kan man använda de sociala mediekanalerna på ett mycket effektivt sätt, och på så sätt driva mer trafik till sitt företags webbsida.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025