loadingVissa mobiler som inte kan nå 112 blockeras redan den 1 december, efter ett beslut från Post- och telestyrelsen. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Vissa mobiler som inte kan nå 112 blockeras redan den 1 december, efter ett beslut från Post- och telestyrelsen. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Tiotusentals mobiler blockeras när 2G och 3G stängs ner

Marielle Theander Olsson/TT

Tiotusentals mobilanvändare kommer inte att kunna nå nödnumret 112 när de gamla 2G- och 3G-näten stängs ned. Faktum är att de inte kommer att kunna ringa alls – utan blir blockerade. Vissa drabbas redan på måndag.

”Från och med den 1 december kommer din mobil blockeras från att ringa och ta emot samtal på grund av bristande stöd för nödsamtal", skriver Tele2 i ett mejl till berörda kunder.

Den 1 december börjar Tele2, Tre och Telenor nedsläckningen av sina 2G- och 3G-nät i Sverige, för att frigöra kapacitet för de modernare 4G- och 5G-näten. Det innebär att äldre mobiltelefoner och annan uppkopplad elektronik som inte har stöd för 4G eller 5G behöver bytas ut.

Teknikskiftet har varit känt sedan länge, men nyligen fick Post- och telestyrelsen (PTS) kännedom om att ytterligare mobilanvändare kommer att drabbas. Vissa telefoner kommer inte att kunna nå nödnumret 112 via operatörens egna nät efter nedstängningen, trots att de använder 4G.

– Jag kan inte säga hur många det handlar om. Men det rör sig om tiotusentals, säger Petter Öhrn, pressansvarig vid PTS, till Senioren.

Blockeras redan nu

Enligt myndigheten förlitar sig Tele2, Tre och Telenor på att nödsamtal från de aktuella mobilerna ska koppla över till Telias 2G-nät, som kommer att hålla i gång till 2027. Men den lösningen är inte tillräckligt säker, menar PTS, som den 21 november beslutade att telefonerna ska blockeras av operatörerna från och med den 2 februari 2026.

Enligt PTS handlar det om telefoner som har 4G, inklusive den särskilda teknik som möjliggör röstsamtal över 4G (VoLTE, Voice over LTE), men som inte stödjer just nödsamtal över 4G/VoLTE.

För telefoner som kräver en särskild åtgärd, exempelvis att sim-kortet tas ut för att de ska koppla upp mot Telias nät gäller kravet om blockering redan från den 1 december.

”Alternativet värre”

Myndigheten har ställt krav på operatörerna om att identifiera och kontakta alla berörda kunder, som kommer att behöva byta mobil eller byta operatör.

”Vi förstår att det kan vara betungande för de användare som nu behöver byta telefon eller operatör. Samtidigt är alternativet värre. Vi kan inte riskera att människor tror de har en fungerande telefonitjänst, och så visar det sig sen att de inte kan nå 112”, sade PTS generaldirektör Dan Sjöblom i ett pressmeddelande i samband med beslutet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingVissa mobiler som inte kan nå 112 blockeras redan den 1 december, efter ett beslut från Post- och telestyrelsen. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Vissa mobiler som inte kan nå 112 blockeras redan den 1 december, efter ett beslut från Post- och telestyrelsen. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Tiotusentals mobiler blockeras när 2G och 3G stängs ner

Marielle Theander Olsson/TT

Tiotusentals mobilanvändare kommer inte att kunna nå nödnumret 112 när de gamla 2G- och 3G-näten stängs ned. Faktum är att de inte kommer att kunna ringa alls – utan blir blockerade. Vissa drabbas redan på måndag.

”Från och med den 1 december kommer din mobil blockeras från att ringa och ta emot samtal på grund av bristande stöd för nödsamtal", skriver Tele2 i ett mejl till berörda kunder.

Den 1 december börjar Tele2, Tre och Telenor nedsläckningen av sina 2G- och 3G-nät i Sverige, för att frigöra kapacitet för de modernare 4G- och 5G-näten. Det innebär att äldre mobiltelefoner och annan uppkopplad elektronik som inte har stöd för 4G eller 5G behöver bytas ut.

Teknikskiftet har varit känt sedan länge, men nyligen fick Post- och telestyrelsen (PTS) kännedom om att ytterligare mobilanvändare kommer att drabbas. Vissa telefoner kommer inte att kunna nå nödnumret 112 via operatörens egna nät efter nedstängningen, trots att de använder 4G.

– Jag kan inte säga hur många det handlar om. Men det rör sig om tiotusentals, säger Petter Öhrn, pressansvarig vid PTS, till Senioren.

Blockeras redan nu

Enligt myndigheten förlitar sig Tele2, Tre och Telenor på att nödsamtal från de aktuella mobilerna ska koppla över till Telias 2G-nät, som kommer att hålla i gång till 2027. Men den lösningen är inte tillräckligt säker, menar PTS, som den 21 november beslutade att telefonerna ska blockeras av operatörerna från och med den 2 februari 2026.

Enligt PTS handlar det om telefoner som har 4G, inklusive den särskilda teknik som möjliggör röstsamtal över 4G (VoLTE, Voice over LTE), men som inte stödjer just nödsamtal över 4G/VoLTE.

För telefoner som kräver en särskild åtgärd, exempelvis att sim-kortet tas ut för att de ska koppla upp mot Telias nät gäller kravet om blockering redan från den 1 december.

”Alternativet värre”

Myndigheten har ställt krav på operatörerna om att identifiera och kontakta alla berörda kunder, som kommer att behöva byta mobil eller byta operatör.

”Vi förstår att det kan vara betungande för de användare som nu behöver byta telefon eller operatör. Samtidigt är alternativet värre. Vi kan inte riskera att människor tror de har en fungerande telefonitjänst, och så visar det sig sen att de inte kan nå 112”, sade PTS generaldirektör Dan Sjöblom i ett pressmeddelande i samband med beslutet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025