loadingBåde privatkunder och affärskunder förväntar sig att alltid kunna vara uppkopplade, även när man åker tåg, enligt SJ:s produkt- och konceptchef Johan Sagnert. Arkivbild. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix/TT
Både privatkunder och affärskunder förväntar sig att alltid kunna vara uppkopplade, även när man åker tåg, enligt SJ:s produkt- och konceptchef Johan Sagnert. Arkivbild. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix/TT
Inrikes

Så ska uppkopplingen bli bättre på tågen

Cecilia Klintö/TT

Nästa år installeras satellituppkoppling på alla SJ 3000-tåg. Kunderna har allt svårare att acceptera svajigheten som orsakas av mobilnätets blinda fläckar i glesbygden.

– Kraven från både privatkunder och affärskunder har ökat dramatiskt, säger Johan Sagnert, produkt- och konceptansvarig på SJ.

Kunderna förväntar sig att alltid kunna vara uppkopplade, även när de åker tåg, konstaterar han.

Sedan i augusti har satellituppkoppling testats på ett av SJ 3000-tågen. Från och med nästa sommar kommer resten av den delen av SJ:s tågflotta att få samma utrustning, ett arbete som väntas vara klart 2027.

Totalt handlar det om 20 SJ 3000-tåg, som i dag främst rullar på sträckorna Göteborg–Malmö, Stockholm–Sundsvall och Stockholm–Oslo.

Liknande pilotprojekt pågår på flera håll runtom i världen, men SJ tror sig vara först med att göra en sådan investering i en hel delflotta med persontåg på elektrifierad järnväg.

– På de här tågen kommer vi att ha både mobilnät och satellit för att ha en så stabil uppkoppling som det går. Det vi framför allt löser är ju att man eliminerar de här blinda fläckarna.

I tunnlar fungerar däremot inte satellituppkoppling. Ett samarbete pågår med mobiloperatörerna och Trafikverket, som äger tunnlarna, för att förbättra mobiltäckningen i dem.

Arbetet med förbättrad täckning för tågresenärer har pågått i flera år. Sedan tidigare har tågfönstren bytts ut mot radiotransparenta fönster och parallellt byggs 5G-nätet ut längs södra och västra stambanan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingBåde privatkunder och affärskunder förväntar sig att alltid kunna vara uppkopplade, även när man åker tåg, enligt SJ:s produkt- och konceptchef Johan Sagnert. Arkivbild. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix/TT
Både privatkunder och affärskunder förväntar sig att alltid kunna vara uppkopplade, även när man åker tåg, enligt SJ:s produkt- och konceptchef Johan Sagnert. Arkivbild. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix/TT
Inrikes

Så ska uppkopplingen bli bättre på tågen

Cecilia Klintö/TT

Nästa år installeras satellituppkoppling på alla SJ 3000-tåg. Kunderna har allt svårare att acceptera svajigheten som orsakas av mobilnätets blinda fläckar i glesbygden.

– Kraven från både privatkunder och affärskunder har ökat dramatiskt, säger Johan Sagnert, produkt- och konceptansvarig på SJ.

Kunderna förväntar sig att alltid kunna vara uppkopplade, även när de åker tåg, konstaterar han.

Sedan i augusti har satellituppkoppling testats på ett av SJ 3000-tågen. Från och med nästa sommar kommer resten av den delen av SJ:s tågflotta att få samma utrustning, ett arbete som väntas vara klart 2027.

Totalt handlar det om 20 SJ 3000-tåg, som i dag främst rullar på sträckorna Göteborg–Malmö, Stockholm–Sundsvall och Stockholm–Oslo.

Liknande pilotprojekt pågår på flera håll runtom i världen, men SJ tror sig vara först med att göra en sådan investering i en hel delflotta med persontåg på elektrifierad järnväg.

– På de här tågen kommer vi att ha både mobilnät och satellit för att ha en så stabil uppkoppling som det går. Det vi framför allt löser är ju att man eliminerar de här blinda fläckarna.

I tunnlar fungerar däremot inte satellituppkoppling. Ett samarbete pågår med mobiloperatörerna och Trafikverket, som äger tunnlarna, för att förbättra mobiltäckningen i dem.

Arbetet med förbättrad täckning för tågresenärer har pågått i flera år. Sedan tidigare har tågfönstren bytts ut mot radiotransparenta fönster och parallellt byggs 5G-nätet ut längs södra och västra stambanan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025