loadingSwish och bank-id är för många två oumbärliga appar. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Swish och bank-id är för många två oumbärliga appar. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Swishs dominans ifrågasätts efter störningar

TT

Under våren har två av Sveriges viktigaste digitala tjänster, mobilt bank-id och Swish, vid flera tillfällen legat nere till följd av allvarliga överbelastningsattacker. Nu uttrycker Riksbanken oro över bristen på alternativ.

– Om det bara finns en stor aktör finns inte mycket valmöjligheter om den aktören av någon anledning får problem och ligger nere några timmar, säger Elin Ritola, Riksbankens enhetschef för betalningsanalys och innovation.

Enligt en sammanställning gjord av SVT har över 180 incidenter drabbat Swish det senaste året. Senast i torsdags låg betalningstjänsten nere i knappt tre timmar. Tjänsterna används av drygt 8,5 miljoner svenskar och störningarna har aktualiserat frågan om vi har lagt för många ägg i samma korg när det gäller den digitala finansiella infrastrukturen.

Det är storbankerna som gemensamt äger Swish och Bank-id. I november öppnade Riksbanken upp sitt centrala betalningssystem för fler typer av snabbetalningar, men intresset för att lansera alternativ har hittills varit lågt.

Enligt Svenska Bankföreningen är dock ökad konkurrens på området inte någon lösning på problemen.

”Oavsett vem som driver en tjänst så kommer alla ha samma utmaning som exempelvis Bank-id när det gäller cyberangrepp", skriver branschorganisationen i ett mejl till SVT.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSwish och bank-id är för många två oumbärliga appar. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Swish och bank-id är för många två oumbärliga appar. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Swishs dominans ifrågasätts efter störningar

TT

Under våren har två av Sveriges viktigaste digitala tjänster, mobilt bank-id och Swish, vid flera tillfällen legat nere till följd av allvarliga överbelastningsattacker. Nu uttrycker Riksbanken oro över bristen på alternativ.

– Om det bara finns en stor aktör finns inte mycket valmöjligheter om den aktören av någon anledning får problem och ligger nere några timmar, säger Elin Ritola, Riksbankens enhetschef för betalningsanalys och innovation.

Enligt en sammanställning gjord av SVT har över 180 incidenter drabbat Swish det senaste året. Senast i torsdags låg betalningstjänsten nere i knappt tre timmar. Tjänsterna används av drygt 8,5 miljoner svenskar och störningarna har aktualiserat frågan om vi har lagt för många ägg i samma korg när det gäller den digitala finansiella infrastrukturen.

Det är storbankerna som gemensamt äger Swish och Bank-id. I november öppnade Riksbanken upp sitt centrala betalningssystem för fler typer av snabbetalningar, men intresset för att lansera alternativ har hittills varit lågt.

Enligt Svenska Bankföreningen är dock ökad konkurrens på området inte någon lösning på problemen.

”Oavsett vem som driver en tjänst så kommer alla ha samma utmaning som exempelvis Bank-id när det gäller cyberangrepp", skriver branschorganisationen i ett mejl till SVT.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025