loadingEtt stenblock stoppar tågtrafiken mellan Luleå och Narvik. Foto: Bane Nor/TT
Ett stenblock stoppar tågtrafiken mellan Luleå och Narvik. Foto: Bane Nor/TT
Inrikes

Stenblock sprängt – Malmbanan öppen igen

Linn Lindblom Pääjärvi/TT

Det var stopp i tågtrafiken mellan Luleå och Narvik nästan hela torsdagen. Orsaken: Ett stort stenblock hade rasat ner på rälsen. Först under kvällen kunde Malmbanan öppna för trafik igen.

Händelsen inträffade natten mot onsdagen, vid Katterat, på norska sidan nära Riksgränsen. Stora stenblock rasade ned på tågspåret och stoppade all trafik till och från Narvik.

Enligt gruvbolaget LKAB, som transporterar järnmalm till Luleå och Narvik, fick onsdagens tio planerade avgångar ställas in, och sedan även flera av torsdagens. Trafiken återupptogs något senare än prognosen, runt 19.30 på torsdagskvällen, uppger LKAB.

De persontåg som trafikerar sträckan har ersatts med buss mellan Abisko och Narvik.

Det block som rasade ned på rälsen var tio kubikmeter stort och sprängdes under torsdagen i bitar. Enligt LKAB fick runt 80 meter räls och ett 50-tal slipers bytas ut.

Enligt det norska statliga järnvägsbolaget Bane Nor råder rasvarning på flera ställen längs Ofotbanan, Malmbanans norska gren. Att stenblock av den här storleken rasar ner är dock ovanligt.

”Vi är tacksamma för att skredvarningssystemet fungerade som det ska och att ingen skadades. Samtidigt är det beklagligt att vi återigen drabbas av stopp som innebär förlorade leveranser och intäkter”, säger Caroline Wiss, vd för LKAB Malmtrafik, i ett uttalande.

Företaget uppger att man förlorar omkring 100 miljoner kronor för varje dygn som trafiken står stilla.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEtt stenblock stoppar tågtrafiken mellan Luleå och Narvik. Foto: Bane Nor/TT
Ett stenblock stoppar tågtrafiken mellan Luleå och Narvik. Foto: Bane Nor/TT
Inrikes

Stenblock sprängt – Malmbanan öppen igen

Linn Lindblom Pääjärvi/TT

Det var stopp i tågtrafiken mellan Luleå och Narvik nästan hela torsdagen. Orsaken: Ett stort stenblock hade rasat ner på rälsen. Först under kvällen kunde Malmbanan öppna för trafik igen.

Händelsen inträffade natten mot onsdagen, vid Katterat, på norska sidan nära Riksgränsen. Stora stenblock rasade ned på tågspåret och stoppade all trafik till och från Narvik.

Enligt gruvbolaget LKAB, som transporterar järnmalm till Luleå och Narvik, fick onsdagens tio planerade avgångar ställas in, och sedan även flera av torsdagens. Trafiken återupptogs något senare än prognosen, runt 19.30 på torsdagskvällen, uppger LKAB.

De persontåg som trafikerar sträckan har ersatts med buss mellan Abisko och Narvik.

Det block som rasade ned på rälsen var tio kubikmeter stort och sprängdes under torsdagen i bitar. Enligt LKAB fick runt 80 meter räls och ett 50-tal slipers bytas ut.

Enligt det norska statliga järnvägsbolaget Bane Nor råder rasvarning på flera ställen längs Ofotbanan, Malmbanans norska gren. Att stenblock av den här storleken rasar ner är dock ovanligt.

”Vi är tacksamma för att skredvarningssystemet fungerade som det ska och att ingen skadades. Samtidigt är det beklagligt att vi återigen drabbas av stopp som innebär förlorade leveranser och intäkter”, säger Caroline Wiss, vd för LKAB Malmtrafik, i ett uttalande.

Företaget uppger att man förlorar omkring 100 miljoner kronor för varje dygn som trafiken står stilla.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025