Ishockey

Hockeyligorna: Skilda världar kräver kreativitet

Pär Edgren
Pär Edgren
loadingTränarkadern för årets hockeyallsvenska. Vem får sparken först? Foto: Pär Edgren
Tränarkadern för årets hockeyallsvenska. Vem får sparken först? Foto: Pär Edgren

Djurgårdens IF gick upp i SHL. Troja-Ljungby IF gick upp i hockeyallsvenskan. Där slutar likheterna. Djurgården möter en värld värd 50 miljoner kronor i tv-pengar. Troja får 5 miljoner.

– Det är i alla fall en ordentlig höjning från hockeyettans ersättning på 150 000 kronor, säger Tobias Johansson, Troja Ljungbys sportchef.

För klubben från den lilla småländska staden innebär uppflyttningen ett helt nytt ekonomiskt landskap. Men trots en ökad budget med fem miljoner kronor är Troja bland de mest resurssvaga föreningarna i hockeyallsvenskan.

Snart lika populär som SHL

Hockeyallsvenskan är Sveriges näst högsta hockeyliga för herrar, grundad 1999 och omdöpt till nuvarande namn 2005.

Serien består av 14 lag som spelar 52 omgångar per säsong – varje lag möter varandra fyra gånger.

Matcherna avgörs alltid med en vinnare: Vid oavgjort efter 60 minuter följer förlängning och eventuellt straffar.

Poängsystemet är 3–2–1–0 beroende på matchutfall. Lag 1–6 går till kvartsfinal, lag 7–10 spelar Play In, medan lag 13–14 riskerar nedflyttning via Play Out.

Vinnaren av slutspelet får chansen att kvala till SHL i en direkt avgörande matchserie.

Ligan har blivit allt mer populär, med ökande publiksiffror och starkare tv-avtal. Hockeyallsvenskan firar 20-årsjubileum 2025 och betraktas av många som Sveriges mest oförutsägbara och charmiga hockeyliga.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Ishockey

Hockeyligorna: Skilda världar kräver kreativitet

Pär Edgren
Pär Edgren
loadingTränarkadern för årets hockeyallsvenska. Vem får sparken först? Foto: Pär Edgren
Tränarkadern för årets hockeyallsvenska. Vem får sparken först? Foto: Pär Edgren

Djurgårdens IF gick upp i SHL. Troja-Ljungby IF gick upp i hockeyallsvenskan. Där slutar likheterna. Djurgården möter en värld värd 50 miljoner kronor i tv-pengar. Troja får 5 miljoner.

– Det är i alla fall en ordentlig höjning från hockeyettans ersättning på 150 000 kronor, säger Tobias Johansson, Troja Ljungbys sportchef.

För klubben från den lilla småländska staden innebär uppflyttningen ett helt nytt ekonomiskt landskap. Men trots en ökad budget med fem miljoner kronor är Troja bland de mest resurssvaga föreningarna i hockeyallsvenskan.

Snart lika populär som SHL

Hockeyallsvenskan är Sveriges näst högsta hockeyliga för herrar, grundad 1999 och omdöpt till nuvarande namn 2005.

Serien består av 14 lag som spelar 52 omgångar per säsong – varje lag möter varandra fyra gånger.

Matcherna avgörs alltid med en vinnare: Vid oavgjort efter 60 minuter följer förlängning och eventuellt straffar.

Poängsystemet är 3–2–1–0 beroende på matchutfall. Lag 1–6 går till kvartsfinal, lag 7–10 spelar Play In, medan lag 13–14 riskerar nedflyttning via Play Out.

Vinnaren av slutspelet får chansen att kvala till SHL i en direkt avgörande matchserie.

Ligan har blivit allt mer populär, med ökande publiksiffror och starkare tv-avtal. Hockeyallsvenskan firar 20-årsjubileum 2025 och betraktas av många som Sveriges mest oförutsägbara och charmiga hockeyliga.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025