loadingFolkligt, festligt och fullsatt. En vanlig syn i SHL de senaste åren. Arkivbild. Foto: Pär Bäckström/TT
Folkligt, festligt och fullsatt. En vanlig syn i SHL de senaste åren. Arkivbild. Foto: Pär Bäckström/TT
Ishockey

Publiksuccén i SHL: ”Folk drar folk”

Göran Sundberg/TT

Mästarlaget Luleå sålde ut sin premiär på fem minuter och HV71 krängde biljetter för 1,5 miljoner kronor på några timmar. SHL har slagit publikrekord tre år i rad och rekordruschen ser ut att fortsätta. Förklaringen till succén: pandemin.

Inför lördagens premiär tog TT tempen på klubbarna om hur säsongskortsförsäljningen gått.

Hälften av de 14 klubbarna har ökat och resten ligger på samma nivå som förra säsongen.

Totalt drog SHL under grundserien drygt 2,4 miljoner åskådare förra säsongen, ett snitt på 6 643 per match. Både totalen och snittet var nytt rekord.

Med Djurgården tillbaka talar mycket för en ny rekordsäsong.

SHL:s vd Jenny Silfverstrand tror att effekten av pandemin fortfarande visar sig.

– När vi hade varit hemma i 1,5 år så längtade man efter att träffas, hänga, skratta och uppleva något tillsammans. Det är inte bara hos oss man ser att det ökar, man ser det även i andra idrotter. Folk drar folk, säger Silfverstrand.

Jenny Silfverstrand, vd för SHL. Foto: Claudio Bresciani/TT

Vill köpa arenan

För SHL-klubbarna var det långt ifrån givet att det skulle bli ett sånt intresse och uppsving. Speciellt inte då det ekonomiska läget var – och i vissa fall fortfarande är – tufft med höga priser och bolåneräntor.

Men oron var obefogad.

Regerande mästaren Luleå har de tre senaste åren haft ett publiksnitt nära sin arenas maxkapacitet (6 150), förra säsongen låg snittet på 6 129.

Klubben stoppade säsongskortsförsäljningen vid 4 300 sålda för att kunna erbjuda biljetter till matcherna. Där ges medlemmar förtur – och klubben har de senaste åren fördubblat medlemsantalet till nära 10 000.

– Lösbiljettförsäljningen har gått jättebra, till hemmapremiären tog det fem minuter så var den slutsåld. Det är fler matcher som har sålt ut redan innan säsongen har startat, exempelvis när vi möter Skellefteå och mellandagsmatcherna och så vidare. Så intresset fortsätter att vara väldigt högt, säger Luleås kommunikationsansvarige Robert Hedlund.

Luleå förhandlar med kommunen om att köpa loss arenan för att bygga ut den.

”Jättemycket utrymme”

HV71 har, trots motiga sportsliga resultat de senaste åren, ökat sin säsongskortsförsäljning och slog rekord när lösbiljetterna släpptes, trots att sajten kraschade. Under en förmiddag såldes biljetter för 1,5 miljoner kronor, rapporterade Jönköpings-Posten.

Så finns det något tak för succén?

– Taket är väl när det inte finns några sitt- eller ståplatser kvar och när alla som kan se matcherna i tv tittar. Det är ju inte bara det vi ser inne i arenorna som är ökningen utan också på sociala medier och i tv. Där finns det jättemycket utrymme kvar för att följa och bli engagerad, säger Jenny Silfverstrand.

Hon säger att varken SHL eller klubbarna tar publiksuccén för given.

– Det gäller att fortsätta vara kreativa, möta våra supportrar, att göra som våra klubbar gör med att jobba med sin publik hela tiden för att de ska få en bra upplevelse. Vara lyhörda och hela tiden skruva på saker.

SHL-publiken

Klubbarnas publiksnitt förra säsongen/arenakapacitet (säsongskortsförsäljningen denna säsong/skillnad jämfört i fjol, inom parentes):

Frölunda 11 359/12 044 (4 000/ökning jämfört med i fjol).

Brynäs 7 700/7 909 (3 300/ökning).

Färjestad 7 588/8 250 (Hemligt/samma nivå som i fjol).

Malmö 7 193/12 600 (Hemligt/25 procents ökning).

Linköping 7 103/8 150 (2 500/+900).

HV71 6 722/6 800 (3 800/+400).

Djurgården 6 560 i allsvenskan/8 094 (3 700/20 procents ökning).

Leksand 6 556/7 650 (2 500/som i fjol).

Rögle 6 198/6 310 (4 100/som i fjol).

Luleå 6 129/6 150 (4 300/ökning).

Örebro 5 363/5 500 (3 500/som i fjol).

Skellefteå 5 269/5 801 (2 300/som i fjol).

Timrå 5 163/5 800 (2 345/som i fjol).

Växjö 5 111/5 750 (2 000/10 procents ökning).

Klubbarnas säsongskortsiffror är inhämtade mellan den 4 och 10 september.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFolkligt, festligt och fullsatt. En vanlig syn i SHL de senaste åren. Arkivbild. Foto: Pär Bäckström/TT
Folkligt, festligt och fullsatt. En vanlig syn i SHL de senaste åren. Arkivbild. Foto: Pär Bäckström/TT
Ishockey

Publiksuccén i SHL: ”Folk drar folk”

Göran Sundberg/TT

Mästarlaget Luleå sålde ut sin premiär på fem minuter och HV71 krängde biljetter för 1,5 miljoner kronor på några timmar. SHL har slagit publikrekord tre år i rad och rekordruschen ser ut att fortsätta. Förklaringen till succén: pandemin.

Inför lördagens premiär tog TT tempen på klubbarna om hur säsongskortsförsäljningen gått.

Hälften av de 14 klubbarna har ökat och resten ligger på samma nivå som förra säsongen.

Totalt drog SHL under grundserien drygt 2,4 miljoner åskådare förra säsongen, ett snitt på 6 643 per match. Både totalen och snittet var nytt rekord.

Med Djurgården tillbaka talar mycket för en ny rekordsäsong.

SHL:s vd Jenny Silfverstrand tror att effekten av pandemin fortfarande visar sig.

– När vi hade varit hemma i 1,5 år så längtade man efter att träffas, hänga, skratta och uppleva något tillsammans. Det är inte bara hos oss man ser att det ökar, man ser det även i andra idrotter. Folk drar folk, säger Silfverstrand.

Jenny Silfverstrand, vd för SHL. Foto: Claudio Bresciani/TT

Vill köpa arenan

För SHL-klubbarna var det långt ifrån givet att det skulle bli ett sånt intresse och uppsving. Speciellt inte då det ekonomiska läget var – och i vissa fall fortfarande är – tufft med höga priser och bolåneräntor.

Men oron var obefogad.

Regerande mästaren Luleå har de tre senaste åren haft ett publiksnitt nära sin arenas maxkapacitet (6 150), förra säsongen låg snittet på 6 129.

Klubben stoppade säsongskortsförsäljningen vid 4 300 sålda för att kunna erbjuda biljetter till matcherna. Där ges medlemmar förtur – och klubben har de senaste åren fördubblat medlemsantalet till nära 10 000.

– Lösbiljettförsäljningen har gått jättebra, till hemmapremiären tog det fem minuter så var den slutsåld. Det är fler matcher som har sålt ut redan innan säsongen har startat, exempelvis när vi möter Skellefteå och mellandagsmatcherna och så vidare. Så intresset fortsätter att vara väldigt högt, säger Luleås kommunikationsansvarige Robert Hedlund.

Luleå förhandlar med kommunen om att köpa loss arenan för att bygga ut den.

”Jättemycket utrymme”

HV71 har, trots motiga sportsliga resultat de senaste åren, ökat sin säsongskortsförsäljning och slog rekord när lösbiljetterna släpptes, trots att sajten kraschade. Under en förmiddag såldes biljetter för 1,5 miljoner kronor, rapporterade Jönköpings-Posten.

Så finns det något tak för succén?

– Taket är väl när det inte finns några sitt- eller ståplatser kvar och när alla som kan se matcherna i tv tittar. Det är ju inte bara det vi ser inne i arenorna som är ökningen utan också på sociala medier och i tv. Där finns det jättemycket utrymme kvar för att följa och bli engagerad, säger Jenny Silfverstrand.

Hon säger att varken SHL eller klubbarna tar publiksuccén för given.

– Det gäller att fortsätta vara kreativa, möta våra supportrar, att göra som våra klubbar gör med att jobba med sin publik hela tiden för att de ska få en bra upplevelse. Vara lyhörda och hela tiden skruva på saker.

SHL-publiken

Klubbarnas publiksnitt förra säsongen/arenakapacitet (säsongskortsförsäljningen denna säsong/skillnad jämfört i fjol, inom parentes):

Frölunda 11 359/12 044 (4 000/ökning jämfört med i fjol).

Brynäs 7 700/7 909 (3 300/ökning).

Färjestad 7 588/8 250 (Hemligt/samma nivå som i fjol).

Malmö 7 193/12 600 (Hemligt/25 procents ökning).

Linköping 7 103/8 150 (2 500/+900).

HV71 6 722/6 800 (3 800/+400).

Djurgården 6 560 i allsvenskan/8 094 (3 700/20 procents ökning).

Leksand 6 556/7 650 (2 500/som i fjol).

Rögle 6 198/6 310 (4 100/som i fjol).

Luleå 6 129/6 150 (4 300/ökning).

Örebro 5 363/5 500 (3 500/som i fjol).

Skellefteå 5 269/5 801 (2 300/som i fjol).

Timrå 5 163/5 800 (2 345/som i fjol).

Växjö 5 111/5 750 (2 000/10 procents ökning).

Klubbarnas säsongskortsiffror är inhämtade mellan den 4 och 10 september.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025